• Skärm:2,7 tum 0.23 Mp
  • Finesser:GPS, 3D foto
  • Vattentät:12 m
  • Stötsäker:2 m
  • Temperatur:–10 grader
  • Batteri:310 bilder

Panasonics FT-serie har vunnit våra tester av tuffa kameror två år i rad. Nu har vi hunnit till FT3 som till skillnad från föregångarna tyvärr inte har metallhölje och därför inte känns lika förtroendeingivande. Det kan bero på att priset har sjunkit nästan en tusenlapp vilket troligen är en viktigare faktor för många. Men det verkar inte ha påverkat stöttåligheten som ligger kvar på respektabla två meter. Annars noterar vi samma siffror på optiken men faktiskt färre megapixlar vilket bara är positivt. Kameran kan fås i blått, orange, rött eller silver. Förvånande nog klarar den två meter större vattendjup än FT2. Det märks på den ovanligt väl tätade luckan på sidan som döljer batteri, SD-kortplats, HDMI- och USB-kontakter. Låsanordningen är också rejäl med en spärr som måste avlägsnas innan man kan använda öppningsknappen. Det nya skalet är mer rundat än tidigare vilket ger ett skönare grepp.

Användning
Bredvid den lättåtkomliga och lagom känsliga avtryckaren sitter snabbknappen för filmning vilket kan leda till att man trycker på fel om man inte ser upp. Tyvärr har motivvalsratten bytts ut mot en knapp vilket innebär fler knapptryckningar. Speciellt som det finns inte mindre än 30 scenlägen – men sport, snö, strand och vatten har åtminstone lagts lättare tillgängliga än övriga. Fyrvägskorset är ovanligt distinkt och snabbjobbat. Övriga knappar är i minsta laget och zoomknapparna kräver lite tillvänjning. Däremot gillar vi snabb­inställningsknappen för vanliga val. Den känns även märkbart snabbare än gamla FT2-modellen.

Som vanligt är Panasonics kameror fullproppade av tekniska finesser. GPS:en lägger inte bara in latitud och longitud i bildens data utan kan tack vare en inbyggd databas visa platsens namn i klartext. Mer unikt är kompass, höjdmätare och barometer vilket gör att man även kan få veta hur högt upp eller djupt ner man varit. Självklart kan man även ta 3D-foton genom att svepa med kameran med avtryckaren nere. Man får naturligtvis även automatiskt scenläge eller ett normalläge där man kan göra egna inställningar.

Bildkvalitet
Vi noterar ingen störande förvrängning vare sig i vidvinkel eller i tele. Skärpan är bra över hela bilden men man kan notera en viss kromatisk aberration. Färgåtergivningen är neutral och även fina nyansskillnader kommer fram. Kameran gör ett bra jobb även i dåligt ljus och det är inte förrän uppåt ISO 1600 som det börjar bli väl brusigt, dock utan störande utsmetning av detaljer. Även under vatten presterar den bra, dock drar bilden åt det gula hållet.

Panasonic har inte lutat sig tillbaka trots segrar två år i rad. I år har man bantat priset men ändå lyckats göra kameran ännu mer tålig. Man har dessutom lagt till full-HD-filmning, 3D-foton och GPS. Enda plumpen i protokollet är att FT3 inte är riktigt lika lättanvänd. Men det kan vi förlåta när vi ser att bildkvaliteten fortsatt är lika bra. Färgerna och skärpan är utmärkta och den klarar sig riktigt bra i dålig belysning. Det är bara under vatten FT3 inte är bäst.

Pentax Optio WG-1

En besvikelse

I jakten på lägre pris och imponerande specifikationer är det ibland fel saker som prioriteras.