Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Rega Planar 10

Analog fullträff

Regas flaggskepp låter gudomligt och är värt varenda krona, även om det kanske inte ser ut som om man får särskilt mycket för pengarna.

Av / 2020-06-14 - 18:00
Rega Planar 10
Lasse Svendsen

Rega har ofta fått välförtjänta hyllningar av både kunder och press för sina förträffliga skivspelare i budget- och premiumklassen. I highend-klassen kan man däremot få ett intryck av att många hellre väljer större, tyngre och mer komplexa spelare.

Lägger man 50 000 kronor på en skivspelare så vill man gärna att det syns. I det sammanhanget har Rega Planar 10 inte mycket att komma med. Den bygger på Regas lättviktsprincip, där less is more – in extremis – och hela historien väger knappt fem kilo. Det är mindre än många skivtallrikar gör i highend-klassen.

Ställ Planar 10 bredvid en Avid Volvere eller en Yamaha GT-5000, så förstår du vad jag menar.

Planar 10 ersätter RP10 som vi testade 2017 och utan vidare kallade för ett klockrent highend-fynd. Den nya 10:an ser kanske ut som en smärre uppgradering, men även om receptet är detsamma som tidigare så har Roy Gandy och hans team letat med ljus och lykta efter ställen att förbättra P10 på.

Det har knappast varit enkelt, men det finns tre grundläggande ställen som är uppenbara för en skivspelares konstruktion.

Under den vita filtmattan ligger den keramiska skivtallriken som är så dyr att tillverka.

1: Rotationsstabilitet

På en remdriven skivspelare som denna är stabil rotation ofta en utmaning. Åtminstone jämfört med den extrema precisionen i direktdrivna spelare som Technics SL-1200G.

Regas lösning är en helt ny strömförsörjning – P10 PSU – som använder en digitalprocessor och en kristall som monitor för högre hastighetsprecision, där en fyrkantspuls används för att spegla den exakta frekvensen som behövs för att den keramiska skivtallriken ska snurra med fullständigt exakt hastighet.

2: Vibrationer

En ny 24-volts synkronmotor är monterad under det ultralätta sandwich-chassit för att dämpa vibrationer, och varje motor anpassas efter strömförsörjningen för hand på fabriken.

Till och med de två gummiremmarna är nya. De kallas EBLT och är gjorda av en ny gummiblandning (Ethylene Propylene Diene Monomer = EPDM), som ska ge dem en förutsägbar elasticitet under hela rotationscykeln. Gummiblandningen är gjord av maskiner som är designade för ändamålet av Rega själva, i samarbete med en tillverkare av delar till Formel 1-bilar.

Två remmar som är gjorda med en specialkonstruerad maskin.

Spelaren använder ett förbättrat lättviktschassi med en kärna av ett polyuretanmaterial som kommer från rymdindustrin och heter Tancast 8. Chassit är tillverkat som en sandwich med två lager HPL (High Pressure Laminate) och är förstärkt med två perforerade konsoler av fenol (underst) och keramiskt material (överst) som ska dämpa oönskad överföring av energi. Till exempel motorbrus.

Markant förbättrad nätdel bidrar till ett hörbart bättre ljud.

3: Ännu högre precision

Den vita skivtallriken av komprimerad keramikoxid är bränd till en tät massa innan den skärs med en diamantskärare för att göra ytan perfekt plan. Den vilar på en ny innertallrik av aluminium med bättre koppling till skivtallriken, som i sin tur vilar på ett nytt CNC-tillverkat lager med en härdad stålaxel i en mässingshylsa.

En annan vital del av en skivspelare är tonarmen. Här är det få som ens når upp till knäna på Rega, speciellt när det gäller budgetvänliga tonarmar. RB300 är kanske tidernas bästa tonarm för billigare skivspelare.

Tonarmen RB3000 ser ut som den gamla, men är helt ny.

Nya RB3000 är gjord med ännu snävare toleranser än tidigare. Upphängningen anpassas för hand med utvalda lager från japanska ABEC, där toleranserna inte tillåter något som helst glapp i upphängningen, vare sig vertikalt eller horisontellt. Rega anger toleransen till mindre än en tusendels millimeter.

Liksom alla Rega-armar är den lätt och styv. Det finns inga vibrationsdämpande element. Till exempel ett löstagbart pickuphus eller någon antiskating-vikt som hänger i snöre. Tonarmen har inte heller någon höjdjustering. Det behövs inte, säger Rega, som inte har det på några tonarmar eftersom de anser att det försämrar den mekaniska stabiliteten.

Tonarmen är monterad 222 mm från spindeln på axeln och överhänget är minskat från 17 mm på föregångaren RB2000 till 14,53 mm.

Pickupen

Planar 10 kan köpas utan pickup eller med nya Rega Apheta 3, som vi testade med, eller den ännu dyrare Aphelion. Båda är MC-pickuper.

Apheta 3 är byggd med neodym-magnet, handlindad spole på en kryssformad järnkärna och monterad med en rak nålarm med en fine line-slipning. Upphängningen är odämpad (låg massa återigen) och monterad i ett aluminiumhus, inkapslad av ett CAD-designat transparent plasthölje.

Apheta 3 är en underbar pickup, men den sitter lite utsatt.

Rega anger kapacitansen till 1000 pF, impedansen till 100 ohm och utspänningen till 350 µV. Nåltrycket ska vara mellan 1,9 och 2 gram.

Som vanligt för Rega är pickupen monterad med tre skruvar placerade så att man knappt behöver justera någonting.

Mäktig precision

Att ställa in Planar 10 går på nolltid. Åtminstone om man köper den med förmonterad pickup. Följ bara den informativa bruksanvisningen så går allt bra.

Skivspelaren är liten och lätt och tar lite plats, men strömförsörjningen behöver nästan lika mycket plats. Den har elektronisk hastighetsomkopplare och om det behövs så kalibrerar man hastigheten med en skruv på baksidan.

Det var inte nödvändigt på vårt exemplar, som gott och väl höll sig inom specifikationerna.

Det ingår en vit filtmatta, som man inte måste använda om man föredrar ljudet man får när skivan ligger rakt på den vita skivtallriken. Det är fritt fram att experimentera med andra mattor också.

Filtmatta eller inte, den här skivspelaren levererar en spektakulärt neutral och engagerande ljudbild. Det finns en snärt i dynamiken som man sällan upplever med vinyl, Planar 10 hämtar fram både fler detaljer och mer dynamik ur LP-skivorna än vad RP10 lyckades med.

Föregångaren kom till korta i djupbasen jämfört med Technics SL-1200G, men Regas nykomling har en mycket fylligare och mäktigare basåtergivning.

Det enda du vill göra, hela tiden, är att snurra vinyl på Planar 10.

Med Regas utmärkta MC-phonoförstärkare Aura får man en öppen ljudbild som är rik på raffinerade klangfärger, där musiken presenteras med en skala som jag aldrig hört från en Rega-skivspelare förut.

På 2L:s inspelning av Tjajkovskijs Serenad i C-dur, med Trondheimsolisterna, har stråkarna ett knivskarpt fokus. Dynamiken är påfallande bra. Ljudbilden är bergfast, djup och mäktig, med klangfärger som man vanligtvis förknippar med klassisk musik när man hör den live.

En annan klassiker, om än i en annan genre, är Dire Straits Love Over Gold. Här är återigen dynamiken i en klass för sig. Trummorna och basen dundrar ut i rummet med en kraft och en precision som jag inte förknippar med en RP10 med den förra Apheta-pickupen, och Mark Knopflers röst återges varmare och mer trovärdigt.

Den blixtsnabba dynamiken kommer till sin rätt i Carla Bleys Big Band-inspelning, där orgelklangen slåss om platsen i spåren med de snabba transienterna från trummorna. Här skiljer Planar 10 mellan instrumenten på ett fulländat sätt.

Samma sak händer i Keith Jarretts Trios Still Live, där öppningsspåret My Funny Valentine verkligen kommer till sin rätt. Här finns det så många komplexa passager, så mycket mikro- och makrodynamik som lätt drunknar men som presenteras kristallklart i den stora ljudbilden.

Kantslag på trummorna, trumvispar, moduleringen av pedalen på bastrumman, de lätta rytmiska knackningarna längst ner på kontrabassträngarna, perfekt definierade med massor av luft runt tonerna.

Jämfört med

Jämfört med ovan nämnda Technics med Ortofon Cadenza Bronze är klangen luftigare från Planar 10, som även om den inte har samma totala kontroll i basen (mycket beroende på underlaget) har ett vackert klangdjup och potent basdynamik. Mer än Rega P10.

Det finns dock ett par saker som man ska vara medveten om. Underlaget måste vara helt stabilt. Helst fullständigt dött. Spelaren i sig orsakar inga hörbara resonanser, men om man flyttar den till ett lätt underlag som inte är tillräckligt dött så fortplantar resonanser sig lätt upp genom skivspelaren. Pickupen skyddas bara av en liten gummihylsa som träs över nålskyddet. Även när hylsan sitter på hänger nålen exponerad, så var försiktig.

Locket, som egentligen är ett rökfärgat plexiglas, måste tas loss varje gång man ska spela musik. Det har varken gångjärn eller går att vinkla på något sätt. Fast vem bryr sig, Planar 10 ser mycket bättre ut utan.

Slutsats

Rega Planar 10 är en kostsam skivspelare som knappast imponerar någon vid första anblicken, med sitt lättviktschassi och sin mjölkvita skivtallrik. Den ser inte speciellt dyr ut, måste jag erkänna, men släpp ner nålen i skivspåren och förbered dig på att tappa hakan. Den låter mycket bättre än övriga i klassen och det är osannolikt att det blir enkelt att hitta ett bättre analogt ljud i den här prisklassen. Åtminstone för de som uppskattar ett luftigt, ultraneutralt, exakt, öppet och dynamiskt ljud. Planar 10 låter mer potent och dynamiskt än föregångaren RP10, och med den nya Apheta 3-pickupen är detta ett paket som kan göra slut på sökandet efter en bättre skivspelare för väldigt många vinylälskare.

Karakter
Rega Planar 10
High End

Ljud & Bild tycker

Superb definition av absolut allting. Hög dynamisk kontrat, potent bas och neutral klang i en stor och luftig ljudbild. En nivå över det mesta annat i prisklassen. Precis som på P10 är dammlocket opraktiskt och pickupen sitter väldigt utsatt och har minimalt med skydd. Måste stå på ett stabilt underlag för att göra sig bästa.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Rulla till toppen