annons

Panasonic Lumix GH5

Banbrytande proffskamera

Panasonics grymmaste kamera är inte för vem som helst – men så är den inte vilken kamera som helst heller.

Foto: Panasonic
Mars 2017Panasonic Lumix GH5
annons
annons
Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Låt mig börja med att undanröja varje form av tvivel. Detta är en av de bästa kamerorna som finns där ute just nu, oavsett kategori. Men det är inte en kamera för alla. Ska man få ut det mesta ur Panasonic Lumix GH5 så är det en fördel att ha erfarenhet.

Man kan naturligtvis ge den till en nybörjare, som säkerligen tar finfina bilder med den, men på samma sätt som en sportbil är snabbare med en erfaren förare så är den här kameran som bäst när man vet vad håller på med.

Skälet är lika enkelt som komplicerat. Lumix GH5 är fullproppad med avancerad teknik, särskilt på videosidan, och är komplex att använda.

GH5 är den femte i raden av Panasonic proffsinriktade systemkameror. Allt började 2009 med Lumix GH1 som tillsammans med Canon EOS 5D Mark II var den första systemkameran med seriösa videofunktioner.

Detta var på HD-tiden, när 1080-video var det allra hetaste. Nu har både Panasonic och Canon gått över till 4K-video, och som GH4 före den har även GH5 videoinspelning i 4K DCI och UHD.

GH5 är så avancerad att vi är tvingade att bara ta upp det allra viktigaste. Att gå igenom alla inställningar och alternativ på menyerna skulle ta flera kapitel, så här ska vi främst betygsätta egenskaper, prestanda samt bild- och videokvalitet.

Under en exklusiv visning förra året pratade vi med Panasonics Michiharu Uematsu, som berättade att GH5 inte bara är den naturliga efterträdaren till den kritikerrosade GH4 utan den största uppgraderingen i serien sedan 4K infördes.

annons

Några av den nya kamerans viktigaste egenskaper är en inbyggd femaxlars bildstabilisator som arbetar i tandem med en optisk bildstabilisator (enbart Panasonic-optik), 6K-stillbilder från 30 fps-video med 18 megapixlar, 4K-stillbilder från 60 fps, 4K-video samplad från alla fotosensorer (ger högre filkvalitet), 10-bitars video internt (finare graderingar), automatisk ljuskänslighet (ISO) med video, HDMI-kontakt av fullstorlek och en stor elektronisk sökare med 3,68 Mp-upplösning.

annons

Puh! Inga småsaker, och då har vi har knappt skrapat på ytan av alla kamerans funktioner.

Det är värt att nämna att de närmaste konkurrenterna till GH5, de som har mest snarlika egenskaper, är Olympus OM-D E-M1 II, Canon EOS 5D Mark IV, Nikon D500, Sony a7s II och Fujifilm X-T2.

Avancerad video

Även om det är lockande att gå direkt till bildkvaliteten så måste vi ta oss an videoegenskaperna. Åtminstone de viktigaste av dem. Detta är trots allt en fullblodsvideokamera för såväl erfarna som proffs.

Det robusta, vädertätade kamerahuset är ändrat jämfört med föregångaren. Kameran har vuxit åt alla håll. Det har gett plats för en stor HDMI-kontakt, större knappar, större inställningshjul och ett mycket bättre handgrepp.

annons

Vi får inte heller glömma bort en vridbar pekskärm med hög upplösning, två SD-kortplatser och en stor sökare med knivskarp upplösning. De som är vana vid GH4 kommer ändå snabbt att känna sig hemma eftersom få av knapparna har flyttats eller ändras. Bortsett från inspelningsknappen, funktionsknappen på framsidan och en ny styrpinne på baksidan.

Storleken gör kameran mer användarvänlig och lättare att hantera när extrautrustning som Panasonics XLR-adapter DMW-XLR1 är påmonterad med externa mikrofoner. Ännu så länge fungerar den bara med GH5, och där du kan spela in ljud i högupplöst 24 bit/96 kHz-ljudformat.

Bildsensorn utan lågpassfilter kommer från Lumix GX8, en kamera vi har hyllat förut, men här är läshastigheten markant förbättrad och enligt Uematsu klarar processorn 4K-video av obegränsad längd.

Man kan också filma och lagra direkt på ett av minneskorten, då fortsätter kameran sömlöst att lagra på nästa när det första är fullt. Fotografen kan byta ut det första SD-kortet under tiden inspelningen pågår på det andra.

6K-stillbilder

Kameran kan även spela in video i båda 4K-formaten: 4K UHD och 4K DCI (3840 respektive 4096 x 2160), som är TV- och bio-formaten, men den kan också ta stillbilder i 6K. Med en hastighet av 30 bilder per sekund. Eftersom 6K motsvarar 18 Mp går det inte att klaga på upplösningen med så hög bildhastighet. Kanske inte lika imponerande som Olympus OM-D E-M1 II med 60 bilder i sekunden med full 20 Mp-upplösning, men GH5 är en ännu mer avancerad videokamera.

Ta till exempel den ovan nämnda 4K-processningen av information från alla fotosensorer, vilket innebär noll beskärning. Det betyder inte bara bättre filkvalitet utan att brännvidden är densamma med foto och video, bara med kompensering för skillnader i storlek mellan 4:3 och 16:9.

Snart kan man spara inspelningarna på SD-kort i 10-bitars 4:2:2-video och 24p eller 30p för högsta möjliga videokvalitet, eller på en separat inspelare via HDMI i 10-bitars 4:2:2-video och upp till 60p. I sommar förväntas en uppdatering av firmware komma som ger 10-bitars 4:2:2-video med 400 Mbit/s eller 200 Mbit/s 10-bitars 4:2:2 i 1080/60p.

I sommar kommer också möjligheten att spela in anamorfisk video, för att göra filmer i det superbreda filmformat som kan visas på projektorer med anamorfiska linser.

GH5 kan uppdateras med V-LogL gamma, en videoprofil som bevarar dynamikomfånget men komprimerar videofilen för enklare efterbearbetning. Vilket oftast bara yrkesfotografer ägnar sig åt. Detsamma gäller egentligen många av videoegenskaperna, så därför ska vi koncentrera oss på stillbilder i de kommande avsnitten.

DFD och allt det där

Med hjälp av en förbättrad version av Panasonics Depth From Defocus-funktion beräknar kameran ännu snabbare ut avstånd i motivet för att göra fokuseringen snabbare och mer exakt. Fotografen kan också – till viss del – själv konfigurera hur autofokussystemet ska bete sig. Särskilt med rörliga motiv, med fokusspårning och seriefoto med fokus mellan varje bild. Som för övrigt är hela nio bilder per sekund, eller tolv med autofokus enbart i den första bilden.

Trots begränsad tid till förfogande för testande kan jag avslöja att kameran är en dröm att använda. Den ligger skönt i handen, även med Lumix G 100-400 mm-zoomen påmonterad, och är blixtsnabb.

Inte ens med handskar på är det svårt att använda de viktigaste funktionerna och inställningarna. Bortsett från pekskärmen, som du antingen måste ha skärmvänliga handskar eller pekfingret för att använda.

Den stora elektroniska sökaren är verkligen imponerande i all sin skärpa. Färgåtergivningen är tjusig och jag tillhör dem som inte saknar en optisk sökare när jag har sådan här bildkvalitet framför ögonen.

Bildkvalitet

Firmware-versionen (v0.58) var inte densamma som den slutliga versionen har när kameran dyker upp i butikerna. Men den är tillräckligt bra för att jag åtminstone ska kunna bedöma bildkvaliteten i stillbilder. Videokvaliteten ska jag vara försiktig med att säga för mycket om, men på vår Panasonic 65DX900 var filmsnuttarna oklanderlig skarpa och saknade artefakter. Rollig Shutter-effekten, som uppstår när man panorerar och filmar och som förvränger vertikala linjer, är ett minimalt problem.

Jag kan säga samma sak om brus i stillbilder. Panasonic har begränsat ljuskänsligheten till ISO 25600 och jodå, det finns synligt brus vid höga ISO-värden, men det är väl kontrollerat. ISO 6400 är inget problem, 12800 går också fint men sedan börjar upplösningen sjunka även om ISO 25600 absolut fungerar. Så längre man inte är fullständigt allergisk mot färgbrus. Som det finns relativt beskedliga mängder av.

En annan glädjande förbättring jämfört med GH4 är färgåtergivningen i JPEG-filer. Den är mer neutral och ser inte så processad ut. Hudtoner tecknas finare och återges varmare, vilket innebär porträtt som ser mer tilltalande ut.

Avsaknaden av lågpassfilter ger utmärkt detaljskärpa, fullt i klass med Olympus OM-D E-M1 II och Canon EOS 5D Mark IV, och mycket bättre än Sony a7s II. Som är Sonys bästa ”videokamera” bland systemkamerorna i alpha-serien.

Det är åtminstone inte bildkvaliteten som fäller GH5 om man jämför den med sina närmaste rivaler.

Krävande kamera

Bildkvaliteten i Panasonic Lumix GH5 är bland det bästa vi har sett från en avancerad systemkamera. Bildbrus är inget problem längre och det finns tillräckligt med megapixlar för att även nördarna ska bli glada. Kamerans största och egentliga enda nackdel är att den är krävande att använda om man ska utnyttja alla rikliga möjligheter. Det här är långtifrån en amatörkamera. Då ska man hellre titta på Lumix G80 eller GX800, men för fotografer som ställer höga krav på bild- och videokvalitet finns det knappt något bättre lämpad kamera på hela marknaden just nu.

picture1 picture2 picture3 picture4 picture5 picture6 picture7
<
>
Vertikalgreppet förlänger batteritiden också eftersom det går att ha ett extra batteri i det.

Panasonic Lumix GH5
Typ: Systemkamera med 20 Mp mFT-sensor
Optik: Micro Four Thirds
Skärm: 8 cm LCD med 1,6 Mp
Sökare: Elektronisk med 3,68 Mp och 0,76x
Egenskaper: Wifi, Bluetooth, 6K-stillbilder, 4K-video, DFD-fokus, 12 bilder/s, vridbar pekskärm, 2 SD-kortplatser, 410 bilders batteritid

Pris: 24000 kr
PlusSnabb och responsiv, med ytterst hög bild- och videokvalitet, enastående ergonomi och ändlösa egenskaper. Solitt byggd med vädertätning, pekskärm och stor sökare.
MinusBrant inlärningskurva och komplicerade funktioner.
    Har du något att tillägga?
    Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

    Läs också

    Nikon Nikkor Z 58mm f0.95 S Noct

    Nikon Nikkor Z 58mm f0.95 S Noct

    100 000
    Dyraste objektivet vi har testat
    Nikons extremt ljusstarka 58 mm är det dyraste objektivet vi har testat – och kanske det allra bästa.
    Panasonic Lumix DC-S1H

    Panasonic Lumix DC-S1H

    48 000
    Det här är faktiskt en videokamera. Och den är enastående!
    Äntligen kan oberoende filmproducenter få lika hög videokvalitet som de stora grabbarna.
    GoPro Hero8 Black

    GoPro Hero8 Black

    4 990
    Videorecension: En ännu bättre GoPro
    Även om bildkvaliteten redan var maxad i föregångaren så har Hero8 Black ett par viktiga förbättringar.
    Canon EOS 90D

    Canon EOS 90D

    12 990
    En mycket bättre spegelreflex
    Spegelreflextekniken lever i högsta välmåga i Canons senaste systemkamera för både nybörjare och entusiaster.
    Fujifilm X-Pro3

    Fujifilm X-Pro3

    20 000
    Klassisk proffskamera
    Låt inte den klassiska retrodesignen lura dig, det här är en helt grym kamera.
    Panasonic Leica Lumix  DG Vario-Summilux 10-25mm  f1.7 ASPH

    Panasonic Leica Lumix DG Vario-Summilux 10-25mm f1.7 ASPH

    24 500
    Extremt skarp zoom
    Panasonics ljusstarka Leica-zoom är den enda i sitt slag som har de här egenskaperna.
    Sony a7r IV

    Sony a7r IV

    44 000
    Flaggskepp för proffsfotografer
    Klassens högsta upplösning gör Sonys flaggskepp till kameran som många vill ha – men inte alla behöver.
    Canon EOS M200

    Canon EOS M200

    6 700
    För enkelhets skull
    Glöm inställningar och svåra termer, även nybörjare får fina bilder med den här Canon-kameran.
    Canon EOS M6 Mark II

    Canon EOS M6 Mark II

    10 700
    Canons bästa amatörkamera
    Man ska aldrig skriva av Canon, de kommer alltid tillbaka med ännu bättre kameror.
    Sony Cybershot RX100 VII

    Sony Cybershot RX100 VII

    13 000
    Sony fulländar fickkameran
    Sony RX100 VII är den bästa allroundkameran – men bara nätt och jämnt.
    Canon Powershot G5X Mark II

    Canon Powershot G5X Mark II

    10 600
    Kanon från Canon
    Canons kompaktkamera visar varför det fortfarande finns liv i fotomarknaden.
    Fujifilm GFX100

    Fujifilm GFX100

    124 000
    Grymmaste bildkvaliteten vi har sett
    Här är den bästa kameran vi någonsin har testat. Men helt perfekt är den inte.
    Panasonic Lumix S Pro 50mm f1.4

    Panasonic Lumix S Pro 50mm f1.4

    27 500
    50 mm med suverän perfektion
    Den mest klassiska av alla brännvidder fungerar fint i Panasonics fullformatversion.
    Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 OIS

    Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 OIS

    21 000
    Skarp sportoptik till Panasonic
    Den första telezoomen till Panasonics fullformatkameror håller vad den lovar på nästan alla områden.
    Fujifilm XF 16mm f2.8 R WR

    Fujifilm XF 16mm f2.8 R WR

    5 000
    Fantastisk vidvinkel till Fuji-kameror
    Den här lilla vidvinkeln är löjligt liten – och löjligt bra.
    Datacolor SpyderX Studio

    Datacolor SpyderX Studio

    4 850
    Så får du bättre koll på färgerna
    Varje fotograf med självkritik behöver bra verktyg för färg- och vitbalanskorrigering.