Panasonic Lumix GF3

Kvalitet helt enkelt

Man behöver inte knappar och rattar för att ta bra bilder. Det räcker med en kvalitetskamera. GF3 lever upp till de flesta krav.
Ljud & Bild tycker
Hög bildkvalitet. Bra videokvalitet Överskådlig skötsel.
Svag blixt Glatt grepp. Monoljud i video.
Specifikationer
  • Systemkamera med 1080i-video
  • LMOS-sensor med 12,1 Mp och MFT-format, 14 mm vidvinkel (f/2,5),
  • SD/SDHC/SDXC-minneskort
  • 3-tums pekskärm med 460 000 bildpunkter
forfatter

Här är en kamera som blivit av med allt överflödigt. GF3 är pytteliten, smal och lätt och har pekskärm, full-HD-video och bildkvalitet i toppklassen. Det låter som ett vinnande recept, men Panasonics nya Lumix passar inte alla. Först och främst är detta kameran för alla som vill ha spegelreflexens möjligheter men inte orkar bry sig om funktioner de inte begriper – och kanske inte vill begripa. Fotografer som helt sonika vill ha mycket högre bildkvalitet än med den gamla kompaktkameran.

Om till och med Lumix G3 är för stor borde GF3 vara mycket mer lockande. Upplösningen är visserligen lägre – 12 megapixlar i stället för 16 –, pekskärmen kan inte vridas eller vändas och man går miste om blixtsko. Men i stora drag har funktionsnivån bevarats från G3 i GF3. Det syns bara inte.

Kameran efterträder Lumix GF2 men är ännu mindre. Trots det är specifikationerna bättre: seriefoto med 3,8 bilder i sekunden, HD-video med 50 bildramar i sekunden och 1080i-upplösning, ljuskänslighet från ISO 160 till 6400 samt mer flexibla inställningar av bildparametrar. Och precis som G3 har GF3 sju justerbara Photo Styles, där man kan välja färgmättnad, kontrast och liknande.

Liten och enkel
På baksidan finns bara tre knappar (blixtknappen inte medräknad) och en ratt. Resten av inställningarna görs med fingret på pekskärmen. Precis som i den mer påkostade G3 kan skärmmenyn skräddarsys under Q.Menu (snabbmenyn för de mest använda inställningarna) och man kan låta kamerans smarta exponeringsautomatik (iA och iA+) se till att bilderna blir bra rent tekniskt. Sedan är det upp till fotografen att stå för kreativiteten.

GF3 är extra kompakt när objektivet är en 14 mm vidvinkel, som vi testade kameran med (vi provade också med 14–42 mm zoom och 25 mm f1,4), då är den inte mycket större än Panasonics egen proffskompakt Lumix LX5. Bildkvaliteten är däremot av en helt annan klass. GF3 får plats fint i en rymlig ficka, även med 14-mm-objektivet. Då har man ett kvalitetsredskap i fickformat, som överträffar alla kompaktkameror när det gäller bildkvalitet.

Bildkvalitet
Jämfört med Lumix G3 är bildkvaliteten faktiskt i samma klass. Rent praktiskt är upplösningen marginellt lägre och bruset, som många är så rädda för, är inte ens något problem på stora förstoringar förrän man passerar ISO 1600. Då syns både korn- och färgstörningar tydligt och upplösningen sjunker.

Med 14 mm f/2,5-objektivet är skärpan jämnt bra över hela bildytan, så länge man håller sig till bländare fyra eller lägre. Vi testade även med G3:s 14–42-mm-zoom och nya Leica Summilux 25 mm f/1,4.

När färgerna var inställda på standard fick JPEG-filerna en alltför mättad färgåtergivning. Precis som G3 är GF3 mer neutral med en naturlig inställning, och även på den mindre modellen kan man ställa in färgmättnad, skärpa och kontrast precis som man vill. Möjligheterna finns där även om antalet knappar är begränsat. Videokvaliteten motsvarar i hög grad vad vi fick med G3. God skärpa och upplösning betyder väldigt hög videokvalitet. Fokusspårningen är snabb i bra ljus men beroende av hur snabbt autofokusen fungerar med objektivet som sitter på kameran.

Slutsats
Det finns inte mycket att klaga på när det gäller bildkvalitet. Lumix GF3 ligger inte särskilt mycket efter den större och dyrare Lumix G3, men de båda kamerorna sköts på lite olika sätt. Medan G3 ger fotografen en kombination av knappar, rattar och den vridbara pekskärmen, styrs minimalistiska GF3:s funktioner främst från pekskärmen. För alla som tar steget från en kompaktkamera är det mitt i prick. Det gör det nämligen busenkelt att ta fina bilder med betydligt högre kvalitet än de är vana vid, och det är nog alla i GF3:s målgrupp väldigt nöjda med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.