3 x 3D TV

Äntligen kul med 3D

Nu när det går att köpa Avatar och flera andra 3D-filmer är det dags att använda 3D-skärmarna till det de är gjorda för! Men vilken teknik och vilken TV ska man köpa egentligen? Vi har tittat närmare på några av de senaste 3D-modellerna och blivit lite klokare.
forfatter

Efter en trög start och ett år där tekniken mognat börjar det lossna för 3D-utbudet. 3D-versionen av Avatar går snart äntligen att köpa över disk och detsamma gäller titlar som Clash of the Titans, Resident Evil och Alice in Wonderland. På spelsidan har Gran Turismo 5 på allvar sparkat igång 3D-intresset.

3D har kommit för att stanna ett bra tag och alla som i dag funderar på en ny TV måste bestämma sig för om de behöver den extra dimensionen eller inte. 3D-finesserna är inte bara förbehållna TV-tillverkarnas toppmodeller längre utan börjar krypa ned i mer lättillgängliga prisklasser.

Passiva glasögon
3D-febern härjade på CES-mässan i år, precis som förra året, och i Las Vegas introducerade bland annat LG nya 3D-skärmar med passiva glasögon – alltså utan att aktivt slutarsystem. Tekniken kallas linjär polarisation och går ut på att den ena bilden (till exempel den som vänster öga ska se) visas med lutande polarisation, och roteras sedan tillbaka på plats genom glasögonen. Företaget bakom tekniken heter RealD och levererar liknande lösningar till de flesta av landets 3D-biografer.

Fördelarna med de passiva glasögonen är främst priset, som blir en bråkdel av vad de aktiva varianterna kostar. Alla som köpt 3D-glasögon till hela familjen vet att det kostar. Passiva glasögon går inte heller på ström, så du behöver inte ladda dem eller byta batterier. Nackdelen är att glasen är väldigt mörka och stjäl mycket ljusstyrka frå TV-skärmen.

Det sistnämnda påstås vara anledningen till att de flesta TV-märken hittills har hållit sig till de aktiva varianterna. Bild & Ljud Hemma har ännu inte jämfört de två teknikerna mot varandra, men vi har noterat att Sony använder sig av den passiva tekniken i professionella sammanhang. Kvaliteten är dessutom mycket hög, men så använder de också sig av specialskärmar för 3D, av en lite annan kaliber än de som säljs i butikerna.

2D lika viktigt
Ännu så länge måste en 3D-skärm tjänstgöra som en 2D-skärm den mesta tiden. Och traditionella kriterier som kontrast, svärta och färgåtergivning har inte blivit mindre väsentliga i och med intåget av 3D, de har snarare blivit mycket viktigare. 3D-glasögonen stjäl mycket ljus och det behövs en ljusstark och kontrastrik skärm för att få en bra bild. Skärmstorleken spelar också en större roll när du tittar på 3D.

I detta test har vi valt ut tre skärmar som är mellan 50 och 55 tum stora, och vi skulle inte rekommendera att du satsar på en mindre skärm än så om du är seriöst intresserad av 3D.

Testen
Toshibas och LG:s TV-apparater har vi testat förut, men den här gången har vi koncentrerat oss på 3D-prestanda och allt som hör till. Vi har också tittat närmare på KDL-55NX810 som är en relativt ny modell från Sony. Dessvärre lyckades vi inte få tag på något från Panasonic och Samsung, men vi räknar med att testa VT30- respektive 8-serien så snart de släpps under de kommande månaderna. Tills vidare är Panasonics fjolårsmodell TC-P50VT20 vår 3D-referens.

Produkter i testet

Sony KDL-55NX810

Bland de bästa!

Sonys TV kombinerar snygg design med utsökt bildkvalitet. Enda nackdelen är priset …

Oerhört skarp och detaljerad bild. Hög kvalitet i 3D.
Högt pris.

LG 50PX950N

Prisvärd plasma

LG:s 50-tummare är en av de billigare 3D-skärmarna där ute. För dig som gillar film är det här mycket TV för pengarna!

Bra svärta och jämna färger. Välutrustad.
Aningen hackiga rörelser.

Toshiba 55WL768N

Inte hela vägen

Toshibas toppmodell är både snygg och stor men bildkvaliteten saknar lite jämfört med de bästa.

Bra kontrast och ljusstyrka. Bra svärta.
Spegelblankt frontglas orsakar bekymmer. Djupkänslan hade kunnat vara bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.