Ultrasone Signature Pro

Skenet bedrar

Glöm designen. Här är det bra ljud som gäller. Massor av bra ljud.

Ingen anledning att rynka på näsan bara för att hörlurarna inte passar till Parajumpers-jackan. För om ljudkvalitet är viktigare än design så är Signature Pro från Ultrasone mitt i prick.

Många tycker att hörlurar är lika mycket modeaccessoarer som funktionella produkter. Ska man synas med hörlurar runt halsen (eller på huvudet) kan inte designen vara någon slump. Fråga bara WESC, Skullcandy eller Dr. Dre, för att bara nämna några. Design har blivit en viktig faktor som tillverkarna måste förhålla sig till. Somliga lyckas bättre än andra, men det tycks vara ett återkommande problem att få både design och ljudkvalitet att klaffa på samma gång.

Än så länge har vi inte imponerats nämnvärt av ljudkvaliteten i så kallade designhörlurar – som det väl snart går tretton på dussinet av.

Som tur är går att det hitta guld bland all gråsten, och vi måste medge att även om Ultrasones nya Signature Pro knappast vinner några skönhetstävlingar så går det inte att klaga på ljudet.

S-Logic Plus
Signature Pro-lurarna ställer upp i studioklassen, där ljudet är viktigare än allt annat. De är bestyckade med 40-mm membran med titanbeläggning för att ge uniform styvhet utan att vikten ökar. S-Logic Plus är också implementerat i hörlurarna, vilket anger hur elementen är monterade i kåporna och hur akustiken på insidan av kåporna är optimerad för att utnyttja hela membranytan och den lilla akustiska miljön därinne. Membranen är vinklade så att de sprider ljudvågorna via ytterörat, och använder alltså örat som en del av den akustiska kammaren för att skapa en naturtrogen upplevelse med mer djup i ljudbilden än vanliga hörlurar klarar av. Tanken är att ljudbilden ska påminna om att lyssna på högtalare i ett stort rum.

Smak av High End
Och det fungerar. Fast det kostar. Signature Pro kostar 8 000 kronor och befinner sig i samma prisklass som Grado RS2i och Sennheiser HD700. Fast Signature Pro är en sluten konstruktion och dämpar alltså ljud utifrån mycket bättre. I tidigare tester av Ultrasone-lurar har vi haft goda erfarenheter av S-Logic-principen, och Signature Pro gör oss inte heller besvikna.

Ljudbilden är stor och fyllig. Här finns rikligt med bas för alla som gillar att det vibrerar lite i örontrakten, men det saknas varken detaljer eller finess. Jämfört med Shure SRH1840 – öppna lurar för 5 000 kr – har Ultrasone lite mer tryck i basdynamiken och ljudbilden har en varmare klangbalans. Å andra sidan har Shure-lurarna bättre mikrodynamik och detaljering.

Kopplade till det fina hörlursuttaget på SACD-spelaren McIntosh MCD500 lät Beethovens första pianokonsert både levande och förträffligt rent klangligt. Fokus i ljudbilden och den utsträckta diskanten som finns i SRH1840 framträdde dock inte lika väl med Signature Pro. Stråkarnas klangfärger var också en smula mer maskerade.

Band of Horses ”How to Live” fungerade desto bättre. Trummorna drev musiken framåt som ett godståg i nedförsbacke, medan gitarrerna och vokalharmonierna flöt som honung i öronen. Allting lät verkligen fängslande. På samma sätt som en konsert kan vara.

Ultrasones Signature Pro är fina allroundlurar om man gillar rock, jazz och pop/hiphop, men är inte lika finmaskiga och öppna som de allra bästa när man spelar klassisk musik.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.