Dåliga medföljande proppar
  • Bluetooth-version: 2.1
  • Bluetooth-profiler: A2DP, AVRCP, HSP, HFP
  • Vikt: 13 gram
  • Drifttid: 8,5-11 timmar
  • Passningstid: 500 timmar

T ill skillnad från de andra mer eller mindre platta dosorna är MW600 rund och ungefär lika stor som ett AA-batteri. Den sticker dessutom ut från mängden genom OLED-skärmen på framsidan där man kan se status och, påstås det, låtnamnet om man använder en SE-mobil som musikkälla. Vi fick det dock inte att fungera med en Xperia Arc, så vi antar att det gäller äldre modeller. Med tanke på klämmans placering så riktas skärmen bort från dig, vilket är lite märkligt. MW600 har även inbyggd RDS-radio vilket är en mycket trevlig bonus.

På kortsidan av skärmen sitter lurknappen för att hantera samtal. Tyvärr är den så liten att man får leta efter den när det ringer. På ena sidan hittar man uppspelningsknappen och knapparna för att byta låt och de fungerar utmärkt. På andra sidan sitter en touchkontroll för att ändra volym. Det känns bara som en dum gimmick för man kommer lätt åt den i onödan. Vad är det för fel på vanliga knappar?

Om man bara lägger lite möda på att sätta fast dosan på lämpligt ställe så fungerar den helt okej som handsfree. Dock är mikrofonen riktad utåt vilket kan ställa till det om man har mycket oljud omkring sig. Musik låter däremot skrälligt men det kan skyllas på de medföljande öronpropparna av medioker kvalitet. Byter man ut dem mot sina favoritlurar istället så blir det en helt annan femma. Då är MW600 helt plötsligt bra även för musik.

Sony Ericssons lösning kan kännas lite klumpig i formatet jämfört med de platta konkurrenterna. Att den har en skärm är trevligt men varför är den riktad bort från dig? Knapparna är okej bortsett från den fåniga touchvolymen som man kommer åt av misstag. Däremot är det ett stort plus att man får mottagning av FM-radio på köpet. Som headset duger MW600 bra och bara man byter ut hörlurarna mot några bättre så låter även musik bra.

Jabra Halo

Snyggt välljud

Men formen har tyvärr också sina nackdelar för funktion och dagligt bruk.