Sony MDR-DS6500

Hemmabio på huvudet

Man behöver inte missa bioupplevelsen bara för att man måste ta hänsyn till omgivningen. Sonys lurar ger maffigt surroundljud i bärbart format.
Ljud & Bild tycker
Bekväma Maffigt bioljud
Stöder bara en lur Batteribyte kräver service
Specifikationer
  • Överföring: Digital RF 2,4 GHz
  • Frekvensomfång: 12 Hz-22 kHz
  • Räckvidd: 100 meter
  • Vikt: 320 gram
  • Batteri: 20 timmar
forfatter

Som filmälskare har man så klart en rejäl hemmabio med högtalare som inte bara kan förmedla dialogen utan också effekterna. När stridsplanen kommer dundrande över huvudet ska man känna att man behöver huka sig och när målet exploderar ska det kännas som en spark i bröstet. Men det är inte alltid det är lämpligt att dra på ljudet så att väggarna skakar. Vill man se en film sent på kvällen är det inte så lyckat att störa grannar eller sovande barn.

Hörlurar är så klart en lösning men man missar ju en hel del om man måste lyssna i stereo. Här kommer dock Sonys surroundlurar som en räddande ängel.

Konstruktion
Bygeln över huvudet består av en metallbåge som är klädd med ett tunt lager konstläder. Bågen är rejäl men frågan är hur länge det dröjer innan lädret går sönder. Konstruktionen övergår sedan i två plastbitar som kåporna är fästa i via en kulled. De är skjutbara för att man ska kunna justera in kåporna för bästa komfort. Det är en hyggligt stabil lösning men man bör nog undvika att råka sätta sig på den.

Både bågen och kåporna har en relativt generös stoppning som gör att man inte känner något större tryck ens vid längre lyssning. Däremot blir man – som med alla täckta kåpor av den här typen – lätt lite varm om öronen efter en stund. Tack vare den rimliga vikten, stoppningen och justeringsmöjligheterna så måste lurarna sägas vara riktigt bekväma.

På den högra bygeln sitter en strömbrytare som är tillräckligt infälld för att man inte ska råka komma åt den av misstag men inte så mycket att den är svår att trycka in. Volymkontrollen sitter straxt nedanför och den borde ha varit lite lättare att hantera. Man får lov att treva med fingret för att hitta den och lyckas justera volymen.

Funktioner och användning
Sändaren kan anslutas till din ljudkälla på två sätt. Antingen med helt vanliga phonokontakter, vilket så klart bara ger stereoljud, eller med optisk digital anslutning. Vill man ha surroundljud måste man alltså ha en ljudkälla med Toslink ut. Man kan ha båda anslutna samtidigt och byta mellan dem med en omkopplare på sändaren, exempelvis för Blu-ray-spelaren och TV-apparaten.

På sändaren kan man även ställa in om man vill använda kompression eller inte. Det höjer upp de lågmälda partierna och sänker de mest högljudda så att man kan lyssna på en rimlig ljudnivå utan att missa något. Men det är klart att man missar den maffiga känslan i effekter om man begränsar dynamiken på det sättet.

Man kan även ställa in olika typer av DSP-effekter. Voice som gör röster klarare om dialogen är det viktiga. Game som prioriterar att ljudets riktning är så korrekt som möjligt, så att man hör varifrån fienden skjuter på en. Cinema som ska ge ett så naturligt ljud som möjligt. Om man gillar sådana här effekter eller inte är en smakfråga, men man kan alltid stänga av dem om man inte gör det.

Laddningsstationen på sändaren fungerar bra. Lurarna hamnar visserligen inte automatiskt i rätt läge som på Sennheisers suveräna laddare, men snudd på. Det krävs inget meckande för att få dit dem och man märker om man inte har lyckats få dem i rätt läge. En fullständig laddning tar tre timmar och håller sedan i generösa 20 timmar. Med tiden kommer kapaciteten så klart avta och då bör man vara medveten om att man måste lämna in lurarna på service för att få det inbyggda batteriet utbytt.

Ljudkvaliteten
Sändaren har möjlighet att avkoda ett antal surroundljudformat. De som stöds är Dolby Digital, Dolby Digital Surround EX, DTS, DTS-ES Matrix och DTS-ES Discrete. Generöst, men stöd för de senaste HD-ljudformaten som DTS-HD Master Audio och Dolby TrueHD saknas alltså.

Tack vare att man sänder på gigahertz-frekvenser och använder en digital överföring så är ljudkvaliteten utmärkt. Man slipper allt brus och svaj som man förknippar med de gamla analoga RF-lurarna. Räckvidden är också bra och man kan utan vidare gå och hämta en dricka utan att missa vad som händer.

För musiklyssnande är ljudet bra men inte idealt. Det hörs att Sony-lurarna är avsedda för att i första hand återge pampigt filmljud snarare än finstämd musik. Ljudet är inte neutralt och basen överdriven. Det kan så klart fungera för vissa typer av musik eller för livekonserter där man vill ha ett ljud som är mer imponerande än korrekt. Men det är inget för att sitta och njuta av akustisk musik och definitivt inget för klassiska konserter.

Ska man titta på film är det här dock en fördel snarare än en nackdel. Actionfilmer med eldstrider och explosioner blir faktiskt riktigt imponerande och det är nästan så att man glömmer bort att man faktiskt lyssnar med hörlurar. Det är klart att man inte får en lika bra känsla av riktning som med en bra högtalaranläggning men det duger helt klart. Man kan alltså inte sluta ögonen och följa hur en helikopter cirklar över huvudet, men man får en omgivande ljudbild som ändå gör att man känner att man befinner sig mitt i händelsernas centrum. För en ljudlösning som man har på huvudet kan man inte begära mer än så till det här priset.

Slutsats
Om man inte kan dra igång hemmabion utan måste se på film med hörlurar är Sonys lösning ett klart steg upp från vanliga stereolurar. Tack vare digital ingång på sändaren kan man faktiskt skicka surroundljud och tack vare DSP-lösningen få en relativt övertygande ljudbild. MDR-DS6500 sitter bekvämt även om det kan bli lite varmt om öronen. Den digitala överföringen ger ett klart ljud och räckvidden är utmärkt. Till det här priset har vi inte hört något bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.