DuellHyperX Cloud Mix

Tung, mörk och trådbunden

Sätter fart på actionspel men imponerar varken med ljud eller finesser.
Karakter
HyperX Cloud Mix
Ljud & Bild tycker
Sköna att ha på sig. Diskret och förtroendeingivande design. Tung bas som passar fint för explosioner.
Mörk ljudbild. Den inbyggda förstärkaren fungerar bara med Bluetooth. Inget USB-ljudkort. Mekaniskt ljud från kabeln.
Specifikationer
  • Plattform: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch, mobil
  • Typ: Over-ear, sluten
  • Element: 40 mm
  • Frekvensomfång: 10–40 000 Hz
  • Anslutning: Minijack, 4-polig minijack, Bluetooth
  • Laddning/batteritid: Micro-USB
  • Ljus: Nej
  • Webb: hyperxgaming.com
forfatter

HyperX är gaming-avdelningen hos RAM-tillverkaren Kingston. Det är ett märke som framför allt har utmärkt sig med prisvärd utrustning som har nedbantade men väl valda funktioner, och därför har de flera gånger vunnit utmärkelser i våra tester.

HyperX Cloud Mix beskrivs som ett kablat gaming-headset med trådlös anslutning. Cloud Mix är främst avsett för gammal hederlig trådbunden gaming hemma i spelkällaren. Men om du behöver lite solsken (eller bara ska hämta en pizza) kan du ta lurarna med dig och lyssna via Bluetooth.

Men det är antingen-eller. Så fort du sätter i ljudkabeln i vänster öronkåpa så bryts Bluetooth-mottagningen helt. Och headsetet växlar från aktivt till passivt. Det verkar lite slöseri att bygga in batteri, förstärkare och trådlös mottagare enbart för bärbart bruk, men å andra sidan slipper du oroa dig för batteritiden när du är hemma. Det ingår inget USB-ljudkort till HyperX Cloud Mix, däremot en Micro-USB-kabel för laddning.

Mogen design

HyperX Cloud Mix är diskretare än den mesta andra HyperX-utrustningen jag har provat. Allt utom loggan på öronkåporna är kolsvart. Å andra sidan har byggkvaliteten blivit ett snäpp bättre. Alltihop ser ut som något du mycket väl skulle vilja ha på huvudet även om du passerat de 30.

Eftersom anslutningen är analog är anslutningen enkel. Har din PC separata kontakter för hörlurar och mikrofon så ingår det en adapterkabel. Mikrofonen med böjlig mikrofonbom kan klickas på med en minijack-kontakt. Det är praktiskt, men jag har varit med förut om att den kontakten har varit den svagaste länken och slitits med tiden.

Ljudkvalitet

Den goda nyheten först: HyperX Cloud Mix är kul när du sätter igång ett actionspel. Explosioner mullrar tungt och Desert Eagle-pistolen låter väldigt läskig i Counterstrike!

Den dåliga nyheten är att resten av frekvensregistret hamnar i skuggan av basen. Mellanregistret känns lite tillbakadraget. Det betyder att röster är svårare att förstå. Men helt galet blir det i diskanten, där övertoner lyser genom med frånvaro, och hi-hat, cymbaler och trianglar försvinner från trummisens arsenal. HyperX Cloud Mix har visserligen den eftertraktade Hi-Res Audio-loggan på förpackningen, och frekvensområdet anges nå 40 kilohertz, men det nämns ingenting om toleransen.

Slutsats

HyperX Cloud Mix har en snygg, distingerad design och även om priset är högt så är det inte mer avskräckande än en tvåtusenlapp. Tyvärr håller inte ljudet riktigt samma klass som byggkvaliteten. För buller-och-brak-spel kan det gå an, men att lyssna på musik låter helt enkelt för mörkt. Och det är en väsentlig brist för ett headset som säljs just för att det ska kunna plockas med och användas med mobilen.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

SteelSeries Arctis Pro Wireless

Perfekt kontroll

Det är svårt att tänka sig något som skulle kunna bli bättre i SteelSeries toppmodell.

Perfekt kontroll, perfekt ljud, behaglig konstruktion och ingångar för vad som helst. Vad kan man mer begära?
Du kan köpa tre headset för samma pengar som det här. Fast det spelar ingen roll, för du behöver ju bara ett.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.