Låg effektivitet.
  • Audio Technica ATH-ANC7b
  • 40-mm membran
  • Känslighet: 109 dB
  • Impedans: 300 ohm
  • Brusreducering: 20 dB

Stora hörlurar som täcker hela öronen, eller bra öronsnäckor som stoppas in i örat, är bäst när man är på resande fot. De dämpar bakgrundsljud bättre än vanliga snäckor och små – så kallade bärbara – hörlurar som bara täcker halva ytterörat. Om man har bra brusdämpning behöver man inte falla för frestelsen att vrida upp volymen lite extra för att försöka överrösta alla andra ljud och höra musiken.

När man är ute och reser kan man inte undvika miljöer med mycket oväsen. Sitter man på tåget eller planet går det inte att gömma sig. Då är hörlurar med aktiv brusreducering absolut att föredra. Särskilt på långa resor. Inte bara för att man ska kunna höra mer musik och mindre oväsen, man kan också använda dem för att få tystnad omkring sig när man ska sova eller bara slappna av.

Ljudkvalitet
Aktiv brusreducering har funnits i många år, mest känd är kanske Boses Quietcomfort-teknik. Och visst är Bose-brusreduceringen oerhört bra, och det gäller Sonys MDR-NC500D också, men det kostar. För ungefär halva priset kan man köpa Audio Technicas uppdaterade ATH-ANC7b, som är ett väldigt bra köp. De stora kåporna omsluter hela örat, och till skillnad från de i övrigt så lysande Bose Quietcomfort 15 kan ANC7b användas även när batteriet som driver den aktiva brusreduceringen har givit upp.

Ljudet är välbalanserat men har lite varmare klang än Bose-lurarna. Ett rent och öppet mellanregister kompletteras av en fyllig ljudbild med potent bas och precis diskant. Basen är dessutom fylligare än hos Bose, som däremot är lite öppnare och luftigare i diskanten. Till pop, rock, hiphop och annan dynamisk musik som man gärna spelar högt, kan det tänkas att somliga föredrar ATH-ANC7b:s varma och fylliga klang. Enda nackdelen är att de inte spelar tillräckligt högt med bärbara spelare som iPhone och iPad. Man saknar ofta det där lilla extra i volym som behövs för att man ska få live-känslan när man tittar på konserter på en iPad med hörlurar.

För även om brusreduceringen fungerar utmärkt så försvinner inte allt oväsen fullständigt. Lurarna dämpar bäst i basregistret där dova ljud från hjulupphängning, motorer och tågräls ofta ligger, samt det susande ljud som hörs i flygplanskabinen. För de här pengarna finns det däremot inte mycket negativt att säga om ANC7b, som skänker mycket musikglädje för pengarna.

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.