test: HyperX Cloud Revolver S

HyperX Cloud Revolver S

Allt du behöver

HyperX spelar i samma liga som de flesta av de dyrare konkurrenterna.

Låg vikt, bra komfort, utmärkt virtuell surround och enastående ljudkvalitet.
Dolby-ljudet förbättrar inte precisionen (men det låter coolt). Inga ljuseffekter.

Kingston-ägda HyperX har som tradition att leverera gaming-utrustning där antalet funktioner och pråliga effekter är nedbantade.

HyperX Cloud Revolver S är ett undantag från den strategin. Inte så att den är fullproppad med lull-lull, hörluren har USB-ljudinterface och till och med virtuellt surroundljud från Dolby Labs.

Cloud Revolver S har en design som ser ut som ett typiskt spel-headset: stora öronkåpor med HyperX-logga och huvudbygel av metall som går i ett med hållarna till kåporna. Mikrofonen sitter på en kraftig löstagbar arm. Färgerna är dock mer dämpade än normalt, allting går i svart.

USB-ljudkortet har en bältesklämma och de viktigaste knapparna (mikrofonomkopplare och virtuell surround) är stora. Dessutom finns vridreglage för ljud och mikrofonstyrka. Till sist kan man med en tryckknapp välja tre EQ-inställningar som förstärker olika tonregister vilket kan underlätta att höra detaljer i spel.

Öronkåporna är stora och bekväma, så man kan ha på sig det väldigt lätta headsetet i timmar. Ljudet tröttnar man inte heller på. Jag vet inte var HyperX får sina element ifrån, men flera tillverkare av hifi-hörlurar i samma prisklass borde undersöka detta! Basen är djup, diskanten är upplöst och framför allt är mellanregistret rent som nyfallen snö.

Slutsats

HyperX Cloud Revolver S ger dig både ett USB-ljudinterface med Dolby Virtual Surround och en grundläggande ljudkvalitet som vi inte har hört bättre i en gaming-hörlur i den här klassen. Lägg därtill till en väldigt skön komfort så har du ett headset som är svårslaget för de här pengarna. Visst kan du vilja ha ännu mer, men då får du betala för det också – utan att det egentligen förbättrar den grundläggande kvaliteten. Det finns inga ljuseffekter – fast vem kommer att sakna dem?

picture1
<
>
(Foto: Tillverkare)