Bågen och gångjärn är i metall medan de rejält stora kåporna är av plast. Det gör att de inte ser eller känns lika exklusiva som de är. Sladden är visserligen utbytbar men har en speciell infattning så reservsladd måste köpas från Sennheiser. Batteriet sitter lätt åtkomligt bakom en lucka och man kan slå av elektroniken för att lyssna även utan ström. Trots att lurarna både kan fällas ihop och göras platta så är de så pass stora att det lyxiga fodralet ändå tar upp ganska mycket plats i väskan.
Tack vare generös stoppning och stora kåpor som väl omsluter öronen känns de riktigt bekväma även vid längre lyssning. Däremot kan man behöva justera dem så det utstickande elementet i kåpan inte skaver mot örat. Den ena kåpan har en omkopplare för passivt eller aktivt läge, medan den andra har knappen för brusreducering. Lite omständligt och andra har löst det bättre. Där sitter även volymkontrollerna samt en knapp som gör det möjligt att släppa igenom röster om man vill prata med någon.
Som väntat fungerar brusreduceringen bra då Sennheiser ju gör headsets för piloter. Men den är inte lika effektiv som de bästa lurarna och det märks att tekniken som används har ett par år på nacken. Det är också påtagligt hur den påverkar ljudet. I passivt läge låter lurarna ganska tamt medan de i aktivt läge får bättre tryck men också lägre volym. Ljudet är visserligen klart och detaljerat men basen är återhållen vilket kan vara en nackdel om man vill titta på en actionfilm på långflygningen.
Slutsats
Sennheisers lurar kanske inte ser så eleganta ut vid första anblicken men när man använder PXC 450 känner man hur välbyggda och bekväma de faktiskt är. Det är lite onödigt krångligt att byta mellan passivt och aktivt läge och vi saknar en fjärrkontroll för mobilen. Däremot gillar vi att man kan prata med folk utan att behöva ta dem av sig. Ljudet är korrekt och i lugnare miljöer väldigt tilltalande, men vi skulle önska lite mer volym och bastryck när man tittar på film på en bullrig flygresa.