: Teenage Engineering OD-11

Klassiker återfödd i moderniserad tappning

Som en hyllning till den avlidne ljudtrollkarlen Stig Carlsson har Teenage Engineering återskapat den 40 år gamla OD-11 i trådlös version.
Ljud & Bild tycker
Öppet och upplöst ljud som är mer än troget mot förebilden. Och designen är genomtänkt in i minsta detalj.
För att utnyttja OD-11 optimalt måste du ha en iOS-enhet, stöd för Android saknas. Och så är det ju det där med priset!
Specifikationer
  • 2-vägs aktiv basreflexhögtalare

  • Diskant: 2-tums konmembran
  • Bas/mellanregister: 6,5 tum
  • Förstärkare: 100 watt klass D
  • Frekvensomfång: 28–20 000 Hz
  • Mått: 26,2 x 27,2 x 26,2 cm
  • Vikt:7,5 kg
  • Annons
    Annons
    forfatter

    Svenska Teenage Engineering är ett allsidigt design- och teknikföretag. De unga ingenjörerna (som nu, 10 år efter bolaget grundades 2005, i de flesta fall är i trettioårsåldern) är framförallt kända för den bärbara synthesizern OP-1 som är så kompakt att man kan ha den med sig och så elegant att man kan ha den på soffbordet.

    Under flera år har företaget arbetat med att återskapa den 40 år gamla högtalaren Sonab OD-11, som ursprungligen skapades av Sveriges mest kände högtalarkonstruktör, Stig Carlsson. Vi har berättat om Stig Carlsson och hans konstruktioner tidigare och den gången var Teenage Engineerings OD-11 ”på gång”. Vi såg den faktiskt för första gången på IFA-mässan i Berlin 2013. Under en viss period har högtalaren kunnat köpas exklusivt i butiken på Museum of Modern Art i New York, men numera går den att köpa i resten av världen också – till och med här på den skandinaviska hemmamarknaden. Och vi har äntligen lyckats lägga vantarna på ett testexemplar, förmodligen det första i Europa.

    Finish och placering
    Vad är det då vi har väntat på? En liten, vitmålad kub med 26-centimeters sidor. De två högtalarelementen är dolda under ett svartlackerat metallnät på ovansidan. Basen är en 6,5-tummare med pappmembran och gummiupphängning och diskanten är i kontrast mot dagens standard vare sig en band- eller dome-variant, utan ett 2-tums konmembran.

    Har man några hifi-år på nacken väcker designen minnen. Nya OD-11 är nämligen så gott som i varenda detalj en kopia av originalet från 1974. Yttermåtten är desamma, högtalarelementens utseende och placering är precis som på originalet och till och med metallgallret har exakt samma flätning och trådtjocklek. Om OD-11 hade varit litteratur så skulle man kalla den för ”fan fiction”. Nu får vi nöja oss med att konstatera att de 17 i personalen på Teenage Engineering tydligen har stor passion för Stig Carlssons arbete!

    OD-11_enheder
    Elementen är trogna kopior av dem som användes i den ursprungliga Sonab OD-11 – för 40 år sedan.

    Annons

    Cloud-högtalare
    Inne i det 10 liter stora kabinettet har det dock hänt saker. För det första är den nya OD-11 aktiv. En 100-watts klass D-förstärkare ger rikligt med effekt. Sedan har högtalaren gått ut på nätet. Teenage Engineering kallar den för en ”moln-högtalare”. En mer ordinär beteckning skulle nog vara trådlös högtalare eller multiroom-högtalare. Faktum är att OD-11 använder sig av husets trådlösa nätverk och att man kan gruppera flera högtalare så att de spelar tillsammans eller var för sig.

    Basreflex-avstämningen är också förändrad. I stället för ett kort papprör är basporten nu nästan en halv meter lång och s-formad, gjuten i samma stycke som fronten. Det har nästan gett en hel oktav djupare räckvidd i basen.

    Streaming från Soundcloud och AirPlay
    Själva högtalaren har ett minimum av styrningsmöjligheter. Ett par volymknappar på sockeln höjer och sänker volymen. En annan knapp på sidan startar den trådlösa uppkopplingen. Högtalaren kan styras från en iOS-enhet eller från Teenage Engineerings trådlösa fjärrkontroll, som är utformad som en stor fristående volymratt – denna är dock tillbehör och kostar 1 300 kronor. Musiken streamas antingen via AirPlay eller från Soundcloud. Har man iTunes på sin dator kan man streama musiken därifrån. Men i dagsläget är OD-11 inte öppen för Android-enheter.

    OD-11_hvidt

    Carlsson-ljudet
    Stig Carlssons högtalare kännetecknades av en stor och öppen ljudbild där det kändes som om bakväggen hade försvunnit. Och det ljudet återfinns hos Teenage Engineerings OD-11. Även om högtalaren står på golvet, en bit under knähöjd, framträder instrumenten med full storlek och höjd i rummet. När de står bredvid mina egna, restaurerade Sonab OA-5 II är släktskapet i ljudfilosofi tydligt.

    Annons

    Av goda skäl finns det inget stereoperspektiv, högtalaren spelar ju i mono. Men ljudet sprids så mycket runt i rummet att ljudbilden inte känns snäv. Skaffar man två OD-11 kan man med hjälp av en knapp på undersidan välja om de ska bete sig som vänster, höger eller mono.

    Vid första anblicken ser elementen lite simpla ut, men även om vi är vana vid domediskanter och superlätta banddiskanter så har konmembranet inga problem att hänga med och att leverera en lätt och snabb diskant.

    Ljudet är överraskande upplöst, och till och med små detaljer som smackanden och perkussion finns med. Basen är nästan oanständigt djup i OD-11. Hur djup märker man först när man sätter på en riktigt bastung låt och hela rummet fylls med bas. Det krävs naturligtvis en del elektronisk assistans för att lyckas med detta. Men placeringen på golvet, mot en vägg, ger i sig ett betydligt lyft i basregistret.

    Sammantaget är OD-11 en högtalare som är både charmerande och lätt att lyssna på, och där det är enkelt att höra skillnad på en bra och halvbra inspelning.

    OD-11_perspektiv

    Annons

    Pris
    OD-11 kostar 9 000 kronor. Det placerar den i den absolut dyraste änden av trådlösa högtalare, i konkurrens med exempelvis med Geneva Aerosphere Large och DALI Kubik Free. Och i fallet med DALI får man faktiskt med Xtra-modellen i priset, så att man kan lyssna i stereo. Ska man lyssna på stereomusik med OD-11 kostar kalaset 18 000 kronor för ett par. Och för den summan kan man välja mellan riktigt många intressanta högtalare. Även om man räknar in priset på en förstärkare.

    Slutsats
    Teenage Engineering OD-11 är lika okonventionell som sin förebild. Trots att det är 40 år mellan dem båda. Resultatet har blivit en högtalare som är trogen mot Carlsson-soundet men som också har nutida fördelar i form av inbyggda förstärkare och app-fjärrkontroll. För Android-ägare med Windows-datorer är det dock en brist att högtalaren är låst vid iOS och AirPlay.

    Vare sig detta eller priset förstör dock intrycket av en charmig och läckert utformad trådlös högtalare. Jag är säker på att Stig Carlsson ler vänligt från högtalarkonstruktörernas himmel vid åsynen av OD-11.

     

    Stig45x45

    Annons

    Carlssons ortoakustiska princip

    OD-11 är en ”remake” av Sonab OD-11 från 1974, den svenske högtalargurun Stig Carlssons minsta högtalarmodell.

    Carlsson höll under sin fem decennier långa karriär fast vid en ljudfilosofi som han kallade ortoakustik, vilket bäst översätts till ”lika-akustik”.

    I korthet går ortoakustiken ut på att en högtalare ska låta neutralt och linjärt i ett vanligt bostadsrum – inte i ett ljuddött rum som är avsett för akustiska mätningar. Lyssningsrummet påverkar oundvikligen ljudet på grund av reflektioner av resonanser som kan färga ljudet och påverka impulsåtergivningen.

    Alla Carlsson-högtalare ska stå på golvet, helt intill bakväggen. De klassiska Sonab-modellerna från 60- och 70-talen är rundstrålande, så att det mesta av ljudet reflekteras av väggar och tak innan det når lyssnaren. Allt för att få kontroll över hur och framförallt när ljudet reflekteras.

    Korta reflektioner är värst
    Reflektioner från väggar, tak och golv är oundvikliga. Men inte alla påverkar ljudet lika mycket. De som når örat 1–5 millisekunder efter den direkta signalen är de som stör mest. Kommer reflektionerna tidigare så uppfattar örat dem som delar av det ursprungliga ljudet. Och kommer ljudet senare än 5 millisekunder så identifierar örat det som ett eko och bortser från det.

    Annons

    Eftersom ljudet rör sig med 340 meter i sekunden så motsvarar en fördröjning av 1–5 millisekunder ett avstånd av 24 till 170 centimeter.

    Genom att placera högtalarelementen nära väggar och golv skapas dels en förstärkning av basen och dels kommer reflektionerna så snabbt att de uppfattas som en del av originalsignalen i stället för att smeta ut den. Ett gemensamt kännetecken för Carlssons högtalare är illusionen av att bakväggen har försvunnit.

    Kan man inte få avståndet till reflekterande ytor så kort att ljuden smälter samman så måste man göra det så långt att reflektionerna kommer så sent att örat kan urskilja dem som ekon. Därför var Carlssons högtalare oftast låga och stod på golvet, och elementen pekade upp mot taket.

    De tidigaste Carlsson-högtalarna var rundstrålande konstruktioner där flera diskanter spelade åt olika håll, men längre fram ändrade Carlsson sina idéer i riktning mot mer konventionella tvåvägskonstruktioner. Men alltjämt med tonvikt på att undvika reflektioner mellan 1 och 5 millisekunder.

    Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
    för att läsa vidare.

    Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

    Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
    Har du den här produkten?
    Sätt ditt betyg.

    0 / 5. Antal röster: 0

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

     

    forfatter

    John Hvidlykke

    (f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
    Annons
    Annons

    Läs också

    JBL Bar 5.0 är en enkel och pigg soundbar som inte behöver någon subwoofer för att spela tillräckligt med bas.
    De första aktiva trådlösa högtalarna från engelska Q Acoustics är enkla att bereda plats för i ett snyggt hem. Men ljudet når inte riktigt hela vägen.
    Från Polk Audio kommer Magnifi Mini, en liten soundbar som låter som om den är mycket större.
    Jern har finputsat sitt koncept, det har det blivit en ännu bättre högtalare av.
    Bang & Olufsen har hämtat inspiration från 1970-talet och skapat en förtroendeingivande musikmaskin som man kan ta med sig.
    Med Samsungs nya projektorer kan du få en enorm bild direkt på väggen hemma i vardagsrummet.
    Här är den moderna surroundförstärkaren för dig som vill ha riktigt bra ljud i hemmabion men som vill vara förnuftig med plånboken.
    Med absolut alla funktioner man behöver ger Marantz NR1711 stora hemmabioupplevelser i ett slimmat och snyggt format.
    Philips ultrabreda skärm placerar dig mitt i handlingen, oavsett om du ägnar dig åt spel, film eller kalkylblad.
    Elbilen Volvo XC40 är en sagolik bil, framför allt i den här versionen.
    JBL Bar 5.0 är en enkel och pigg soundbar som inte behöver någon subwoofer för att spela tillräckligt med bas.
    DJI Mavic Air 2 är en flygande kamera som ger dig ett helt nytt perspektiv.
    Jobba hemifrån eller bara vara hemma? Den här skärmen funkar till allt!
    De första aktiva trådlösa högtalarna från engelska Q Acoustics är enkla att bereda plats för i ett snyggt hem. Men ljudet når inte riktigt hela vägen.
    Samsung Galaxy S21 5G är mobilen du ska köpa om du vill ha mest för pengarna.
    Med samma finesser som Apples öronproppar är de även lika låsta till de egna mobilerna.