Infinity Cascade

Tungt och snyggt

Det verkar nästan som om de fyrkantiga högtalarnas dagar är räknade. Åtminstone när de mer designade alternativen kan vara så här bra. Vi har lånat ett öra till Infinitys nya Cascade-serie.

Den stora utmaningen för högtalartillverkarna nu för tiden är att bygga högtalare som både låter och ser bra ut. De ska fungera lika bra till musik som till film och samtidigt passera obemärkt i hemmiljöer. Tiden då vi nöjde oss med ett par ”packlårar” utställda mitt på golvet, är definitivt förbi. Nu vill många av oss hellre ha platta saker som står eller hänger elegant bredvid flatskärmen eller filmduken.

Den amerikanska tillverkaren Infinity har en lång tradition av nytänkande. Deras högtalare bygger nästan alltid på nydanande teknik och verkar sällan bara vara hopsnickrade i någons källare. Uppbackade av den starka Harman-koncernen (som bland annat äger Harman/Kardon, JBL och Mark Levinson) behöver inte Infinity snåla när de ska utveckla lösningar som kan komma ljudfantaster till godo. Det kunde vi bland annat konstatera när vi testade budgethögtalaren Beta 10 i förra numret. Denna stativhögtalare för 2 600 kronor lyckades spela skjortan av flera dyrare konkurrenter. Högtalarna vi tar oss an den här gången befinner sig i en helt annan klass både när det gäller pris och ljud. De väcker också ett större ha-begär…

Form och funktion
Infinity har haft som mål att konstruera en högtalarserie som täcker de flestas behov, men utan att priset når stratosfäriska höjder. Och vi måste medge att Cascade får anses som det mest spännande vi sett från amerikanerna på länge. De smala och runda formerna är synnerligen läckra att titta på, och de speciella, fyrkantiga membranen utnyttjar fronternas begränsade yta på ett maximalt sätt. Vilket i sin tur skapar förutsättningar för ett kraftfullt ljud, trots en kompakt konstruktion. Både väggfästen och golvstativ ger stor flexibilitet när det gäller placering. Golvstativen är gjorda i tung och solid aluminium och till skillnad från de flesta lifestyle-anläggningar går monteringen som en dans. Det behövs knappt någon bruksanvisning för att få ihop dem – allting passar som handen i handsken och kvalitetsintrycket är storartat. För att passa i olika inredningar finns högtalarna i pianolack och körsbärsutförande, och om de blanka elementen blir för pråliga att titta på så ingår det tygfronter som fästs med hjälp av magneter. Elegant är bara förnamnet.

Musik
Vi har lyssnat på många ”designade” högtalare och i många fall har ljudet visat sig vara tämligen oinspirerande. Men med Cascade får man det mesta, det är uppenbart direkt. Här möts vi av ett rent och klart ljud som påminner om dyrare saker. Infinity lyckats bra med att eliminera kabinettresonanser från de kompakta högtalarna, och det resulterar i en ljudåtergivning som är befriad från grötigheter och förvrängningar.

Om du är van vid högtalare som är lite tillbakadragna och matta längst upp i frekvensregistret, så lär nog Cascade-högtalarna kännas som rena rama vitamininjektionen. Diskanten formligen fräser av liv, med distinkta övertoner som verkligen får musiken att sprudla. Blås- och stränginstrument låter fantastiskt. Men det går ändå att spela skrålande rockmusik som Rammstein och Audioslave utan att det skär i öronen. Högtalarna är dock oerhört avslöjande när det gäller eventuella svagheter och brister i resten av anläggningen. Elektronik med vasst och grovt diskantregister diskvalificeras fort.

En av de betydligt billigare Beta-högtalarnas positiva egenskaper var den fina sammanhållningen mellan diskant- och mellanregistret. De två elementen jobbade verkligen fint ihop, och det fanns inga spår av ojämnheter i övergången som kunde förstöra musiken. Samma sak kan sägas om Cascade-elementen, men här är upplösningen av en annan klass. Mellanregistret är varmt och distinkt och man slipper spetsa öronen för att höra vad som sägs eller sjungs. Chris Cornells röst i Audioslave slår emot oss med sådan kraft att vi nästan naglas fast i soffan. Det är ingen tvekan om att de här små högtalarna kan bita ifrån sig när det behövs!

Film
De starka egenskaperna i diskant- och mellanregistret sätter fart även på filmstunderna. Den högupplösta diskanten målar upp en frisk och luftig ljudbild där alla detaljer är tydliga. Ljudbilden är engagerande och helt omslutande, och som gjord för effektfulla filmer som exempelvis ”Tokyo Drift”. Den tredje och senaste filmen i Fast&Furious-serien var en av förra årets mest energiska, fylld till bredden av vilda biljakter och kul musik. Nykomlingen Lucas Black utmanar lokala förmågor i sladdtävlingar på Tokyos smala gator, och Infinitys högtalare har inga problem med att återskapa filmens hårda tempo. Det vrålar och mullrar precis som det ska när de trimmade bilarna dundrar förbi. Cascade-systemet har dessutom tillräckligt mycket finess för att även lugnare filmer ska vara mitt i prick. Centerhögtalarens röståtergivning är skrämmande naturtrogen, troligtvis tack vare MRS-elementet som kan återge ett brett register utan färgningar eller missljud. Kalkonfilmen ”Doom” med wrestlingstjärnan The Rock i huvudrollen demonstrerar att högtalarna tacklar allt från späda kvinnoröster till grova mansröster utan att låta vassa eller hårda. Kom bara ihåg att dela av högtalarna så att de inte behöver försöka sig på någon djupbas.

Subbas ett måste
Cascade-högtalarna är nämligen konstruerade för att användas tillsammans med en subbas. Inte ens den största golvmodellen, Model Nine som har dubbla baselement, når längre ner än cirka 80 Hz innan den börjar rulla av snabbt. Här behövs det alltså aktiv bashjälp för att ljudupplevelserna ska bli kompletta. Cascade-serien har två subbasar som är avsedda för detta ändamål. Minstingen Model Twelve, som vi fick låna till det här systemet, har ett 10-tums baselement, två passiva 10-tummare och en förstärkare på 300 watt. Samt Infinitys RABOS-rumskorrektion som gör att man kan ställa in subbasen helt optimalt efter rummet. Detta är ett manuellt jobb där man mäter rummets akustik med en mikrofon och sedan plottas värdena in i ett mätprotokoll, som sedan beskriver hur man gör rätt inställningar på subbasen. Inte det mest användarvänliga systemet vi har provat på, och dessutom tämligen tidskrävande. Men mycket effektivt när det gäller att integrera subbasen i ljudbilden. När allting är rätt inställt sitter basen som gjuten.

För 7 000 kronor är Model Twelve en riktig liten kraftkarl som kan spela både högt och djupt. Fast det är nog ändå den större Model Fifteen (13 000 kronor) som är den mest spännande av de två subbasarna. Fyra stycken 6 x 6-tums baselement och en förstärkare på 800 watt lär kunna få det att koka i vilken hemmabio som helst. Den platta och avlånga formen gör den dessutom lättare att ställa intill väggen i närheten av väggmonterade högtalare.

Tungdrivna
Infinity har varit tvungna att trimma högtalarparametrarna ganska så mycket för att få ut så mycket välljud ur så små kabinett, och det har gjort utslag på känsligheten som bara ligger på 85 dB. Cascade behöver därför hög effekt för att kunna ge sitt allra bästa. En bra hemmabioförstärkare som Yamaha RX-V1700 (12 000 kr) är ett absolut minimum rent kraftmässigt. Infinitys högtalare ger dock full valuta för pengarna genom att göra varenda liten förbättring fullt hörbar.

Konkurrenter?
Man kan köpa mycket fint för 33 000, och de flesta tillverkare med självaktning har ett ”designsystem” i den här prisklassen. Bland dem vi testat ligger Linns Komponent-serie nära till hands. Linn riktar sig lite mer mot musikintresserade och har en diskantåtergivning som tangerar Infinitys. Mellanregistret är däremot inte lika målmedvetet och tjusigt och subbasen känns nästan slapp om man jämför. Bland stiliga kombianläggningar sätter vi alltså en slant på Infinity. Cascade-högtalarna kan å andra sidan inte riktigt mäta sig med B&W:s läckra och smäckra XT-serie, fast där kostar å andra sidan bara frontarna 23 000 kronor och man får punga ut med drygt

50 000 för en komplett anläggning. B&W-högtalarna passar inte heller lika bra på väggen som de mer skräddarsydda Cascade-högtalarna. Det här barkar med andra ord mot en solklar rekommendation…

Slutsats
Så länge vi håller oss i kategorin smala och lättplacerade högtalare har Inifinty några av de starkaste kandidaterna just nu. Att Cascade-serien är stiliga att titta på är det ingen tvekan om, och byggkvaliteten är fenomenal. Det går visserligen att få motsvarande ljudkvalitet från högtalare som kostar mindre, men då får man offra utseende och flexibilitet och nöja sig med fyrkantiga och klumpiga saker.

Designhögtalarna håller på att närma sig en nivå som kan tillfredsställa även kräsna ljudentusiaster och Infinity tillhör de som leder utvecklingen framåt. Mina egna stora och fula högtalare hänger åtminstone i en allt skörare tråd!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.