Dynaudio Focus 160

Komplett njutning

Minsta modellen i Dynaudios nya och förbättrade serie högtalare heter Focus 160. Men låt dig inte luras av utseendet, den kan mer än du anar!

Tjugotusen kronor vill Dynaudio ha för sin Focus 160. Det kan verka mycket för en liten stativhögtalare. Men genom att ha ett mindre kabinett än en golvhögtalare för samma pengar får man mindre egen resonanser och förvrängningar. Samtidigt kan man använda samma budget till att montera in färre och finare element och komponenter. Vill du ha en golvhögtalare från Dynaudio med samma kvalitet på kabinett och element så får du hosta upp 35 000 kronor för Focus 260. Med andra ord finns det all anledning att förvänta sig mycket av lillebror Focus 160.

Nya Focus-serien har förbättrats på flera sätt. Bland annat har den otroligt populära silkesdiskanten kommit i en ny och uppgraderad version som har bättre domebeläggning och är omringad av en nedsänkt fokusring i aluminiumramen. Kabinettet är styvare och dämpar resonanser mer effektivt för att musiken ska släppas ut ännu friare i luften, och med en stramare och mer detaljerad basåtergivning.

Om vi bortser från själva lyssningsrummet så är högtalaren den beståndsdel i en ljudanläggning som påverkar ljudet mest. När en elektrisk signal ska översättas till mekanisk akustik finns det mycket som kan gå fel. Elementen ska antingen återge höga frekvenser med blixtrande snabbhet eller lägre frekvenser med desto mer kraft. För att lyckas med detta med så låg förvrängning som möjligt krävs kvalitetskomponenter rakt igenom, och därför finns det högtalare i allsköns prisklasser – ända upp till vad man får punga ut med för att få en liten lägenhet i storstan. Ur den synvinkeln får 20 000 kronor betraktas som en bra kompromiss.

Ljudkvalitet
Särskilt när man hör hur Focus 160 låter. Med en riktigt bra ljudkälla (Electrocompaniets multispelare EMP2 för 26 000 kronor) inkopplad till Hegels potenta integrerade förstärkare H200 (25 000 kronor) är det överraskande hur mycket bas högtalarna trycker ur sig. Inte bara det, basregistret är större och mer avslappnat än vad jag hade vågat hoppas på. Kontrabasen i Norah Jones ”Seven Years” från plattan Come Away With Me har en tyngd som i vårt testrum på 30 kvadratmeter nästan låter som om den kommer från ett par små golvhögtalare. Fast är mindre färgad. Detta innebär också att högtalarna låter bäst en bit ut från väggen. Ge dem gott om utrymme, annars kan basen bli odefinierad och kännas överdriven. Av samma skäl förtjänar de ett par bra och stadiga stativ.

Klar röst
Norahs röst är otroligt nyanserad från mellanregistret och uppåt, det känns nästan som om hon står i rummet. Detsamma gäller djupare mansröster som Jarvis Cockers lågmälda gästframträdande i Airs ”One Hell of a Part” från albumet Pocket Symphony.

Sitter man för nära högtalarna har de inte samma fokus i mitten av ljudbilden som exempelvis KEF R100 som kostar mindre än hälften så mycket. KEF har koaxialelement, där diskanten är placerad i mitten av mellanregistret vilket ger ett knivskarpt fokus. Focus 160 har däremot fördelen att vara mer upplöst längre upp i övertonerna, så att cymbaler får ännu mer luft och ljudlandskapet målas upp på ett mindre stressat sätt. På minst tre meters avstånd har ljudbilden dessutom bra fokus, den är fullvuxen och fängslande. I mina öron är Dynaudio-högtalarna värda prisskillnaden.

Focus 160 är dessutom väldigt rytmiska när de ska. Sätt på Nine Inch Nails ”Piggy” så svänger det ordentligt längst ned, samtidigt som virveltrumman smäller till fint.

Växer med uppgiften
Dynaudiorna växer med uppgiften. Koppla in Musical Fidelitys väsentligt dyrare AMS35i, som för 74 000 kronor lämnar 35 watt i ren klass A. Det låter kanske inte som så mycket, men med tanke på strömbanken så räcker det gott och väl så länge man inte har tänkt spela på konsertnivå i vardagsrummet. Förstärkaren har järnkontroll och högtalarna svarar med en ännu livligare och fylligare ljudbild som känns större, mer tredimensionell och mer upplöst.

Slutsats
Focus 160 är en kompakt högtalare som är avsedd för stativplacering. Den är långtifrån gratis men ger verkligen valuta för pengarna under förutsättning att elektroniken håller samma klass. Den låter helt enkelt som en komplett högtalare som inte kommer i vägen för musiken. I synnerhet basregistret är stort och utsträckt för att komma från en stativmodell, och ljudbilden är stor, öppen och engagerande. Det finns dock mer energiska och lättdrivna alternativ. 86 dB känslighet i en 4-ohmskonstruktion kräver en förstärkare med god kontroll. Men ge Focus 160 det och du kommer att njuta av varje sekund.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.