Monitor Audio Bronze BX5

Rena rama bomben!

Det här är testets minsta högtalare, men det kan man inte tro när man hör hur den låter – tvärtom!
Ljud & Bild tycker
Stor och exakt ljudbild. Tydligt mellanregister. Liten och lättplacerad.
Aningen behärskade övertoner.
Specifikationer
  • 2,5-vägs golvhögtalare
  • Impedans: 8 ohm
  • Känslighet: 90 dB
  • Omfång: 36–30 000 Hz
  • Mått: 17 x 87 x 25 cm
  • Färg: Svart, ljus ek, mörk valnöt
forfatter

Pyttelilla Bronze BX5 från Monitor Audio har ett tjusigt utförande och ett praktiskt format. Det smala kabinettet har rundade formar och tygfronten sätts fast med magneter i stället för fula plastpluggar. Det ger högtalarna ett prydligt utseende oavsett om man har på eller av tygfronten. Bronze-serien har ingen snofsig vit pianolack, men den svarta träimitationen lär tilltala dem som föredrar att högtalarna inte gör för mycket väsen av sig i vardagsrummet.

Ljudet är definitivt inte diskret. Bronze BX5 har ett spänstigt ljud som omedelbart faller testpanelen i smaken. Här får man en större, mer tydligt tecknad ljudbild med mer ”kropp” i sångrösterna än man skulle kunna förvänta sig av en så liten högtalare. Det hörs särskilt tydligt på Maria Solheims röst, som låter skrämmande realistisk. Mellanregistret är fylligt, med påtagligt tryck och tyngd utan att det låter vare sig tunt eller vasst. Monitor Audio-högtalarna påminner faktiskt om Tannoy Mercury V4: båda har en stor och imponerande ljudbild, men vi tycker att BX5 gör det lite enklare att skilja röster och instrument från varandra. Vi gissar att det kan bero på att det mer kompakta kabinettet utsätts för mindre resonanser och färgningar.

Bronze BX5 har rent allmänt en ganska så varm klang, med fylligt bas- och mellanregister medan diskanten är behärskad – somliga föredrar måhända lite mer intensitet i övertonerna. Trycket i basen är inte riktigt som hos Bostons stora A360, men det finns en fin balans och fyllighet längre upp i basregistret, samtidigt som BX5 kan spela både högt och rent.

På det stora hela är ljudet osedvanligt väl avstämt för att komma från en högtalare i den här prisklassen!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Scansonic S9

En fröjd för ögonen

En smal högtalare med snyggt utförande och välbalanserat ljud lär tilltala de flesta.

Öppen ljudbild. Fokuserat mellanregister. Lättplacerad.
Tam dynamik. Saknar fyllighet i basen.

Yamaha NS-F150

Bryter traditionerna

Yamaha har en lång tradition av fina högtalare. Ett par av dem är legendariska.

Fylligt ljud. Rund och varm klang.
Obalanserad klang. Diffus ljudbild.

DALI Zensor 7

Kraft och detaljer

Den största modellen i DALIs budgetserie har två stora baselement som ger ett bra tryck utan att det går ut över detaljerna.

Stor basklang. Distinkt diskant.
Lite tunt mellanregister.

Pioneer S-31-LR

Imponerar med läcker design

Pioneer-högtalarna är smala och lättmöblerade, och har ett fylligt ljud som bara saknar lite upplösning.

Fylligt och varmt ljud.
Tillbakadragen diskant. Tungdriven.

System Audio Saxo 30

Snabbare än sin egen skugga

På känt System Audio-manér är Saxo 30 en dynamisk och rapp högtalare som är lätt att tycka om.

Fin dynamik. Öppen ljudbild
Lite tunn bas.

Sammanfattning

Hårtslående lättviktare

Vem kunde ana att de minsta högtalarna har det bästa ljudet?

Tannoy Mercury V4

Sensationell budgethögtalare

Mercury-modellerna från skotska Tannoy gör ingen besviken: V4 är rena rama fyndet!

Dynamisk och engagerande. Öppen och upplöst ljudbild. Mycket för pengarna.
Tunt mellanregister.

Boston Acoustics A360

Gott om bas från Boston

Vill du ha ett stort, potent och basrikt ljud är Boston A360 absolut de tuffaste i det här sällskapet.

Kraftfull och djup bas. Spelar högt och rent.
Aningen tillbakadragen diskant.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.