Sammanfattning

Jämförelse

Likt och olikt
Kopplade till samma pickupförstärkare (Ayre P-5xe) och med samma spellista från ett knippe vinylskivor tog det inte långt tid för mig att inse att de två duellanterna inte låter likadant. De låter olika, fast inte i den bemärkelsen att den ena låter bra och den andra dåligt. Här är det snarare filosofi som skiljer.

Rega-spelaren har ett omisskännligt rytmiskt driv som är väldigt engagerande. Solovokaler eller symfonier spelar ingen roll, RP6 har utmärkt dynamisk kontrast, fyllig bas och ett klart definierat mellanregister. Ljudbilden har en varm och insmickrande klang. Jämfört med Regas billigare RP3-modell (och testad med samma Elys 2-pickup) fick musiken ett stabilare basdriv med bättre fokus i hela frekvensregistret. Ljudbilden öppnade sig mer och jag tyckte att stereoperspektivet blev tydligare. En klar, om än inte enorm, förbättring mot RP3 alltså.

Medan Rega RP6 har en närgången presentation av musiken, där det hela tiden känns som om man sitter på första parkett, placerar Clearaudio lyssnaren längre bak i salen. Man har lite mer distans till musiken, utan att det känns som om man går miste om något. Clearaudio Concept har en lite mer polerad spelstil, där jag saknar en smula dynamisk kontrast, men som rent allmänt har upplösning och detaljering av hög klass.

Ett exempel: Trondheimssolisternas framförande av Tjajkovskijs serenad för stråkar i C-Dur, inspelat av Morten Lindberg, låter enastående öppet och nyanserat med Clearaudio. Små klangvariationer framträder tydligt, rumskänslan finns där och diskanten har tydligt definierade övertoner. I basregistret är det behärskad kontroll som gäller.

Vilket också märks på Maya Viks album ”Château Faux-Coupe”. Här ruskar Rega-spelaren tag i lyssnaren, basen är både potent och dynamisk utan att vara påträngande. RP6 (med Elys 2-pickup) engagerar lyssnaren mer än Concept-spelaren gör.

Jag upplever samma sak med Keith Jarrett ”Still Live”, där Gary Peacocks bas och Jack DeJohnettes trummor dras framåt med RP6, medan Concept trycker dem längre bak. Clearaudio Concept har helt enkelt en tunnare men mer transparent ljudbild. Rega RP6 levererar musiken med fylligare klangbotten och mer dynamik.

Slutsats
Att välja mellan Clearaudio Concept och Rega RP6 är inte en fråga om pris. Med de pickuper vi har använt i detta test är prisskillnaden nästan obefintlig. Det handlar desto mer om hur man föredrar att musiken på LP-skivorna presenteras. På det området finns det skillnader som är värda att nämnas. Clearaudio Concept låter tunnare, mer definierat i diskanten och har lite större djup i ljudbilden. Rega RP6 låter däremot fylligare, mer dynamiskt och engagerar lyssnaren lättare med rytmisk musik. Med lite större räckvidd och transparens i diskanten hade den vunnit den här duellen klart. RP6 är dessutom tystare, Concepts motor hör du när den snurrar, men lyckligtvis märks det inte i högtalaren när du lyssnar på musik.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Rega RP6

Rega RP6

Fyllig klang Bra dynamisk kontrast Välkontrollerad ljudbild
Avslappnad diskant Ingen höjdjustering av tonarmen

Clearaudio Concept

Clearaudio Concept

Transparent ljudbild Tydlig detaljering Fokuserad och väldefinierad
Tunn bas Ingen höjdjustering av tonarmen Lock kostar extra

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.