Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Rega Aethos

Analog anakronism

Rega Aethos saknar något väsentligt, men spelar ändå skjortan av det mesta.

Av / 2020-05-24 - 00:00
Rega Aethos
Lasse Svendsen

Vem hade väl kunnat tro att en nedbantad, helt analog förstärkare skulle få oss att börja dregla? En förstärkare som varken har DAC eller streaming, eller ens skivspelaringång?

Inte jag.

Den oansenliga Rega-förstärkaren har en design som knappast kommer att göra större intryck på någon. Den kostar dessutom en hel del. Och så länge man inte bara har analoga ljudkällor som en CD-spelare eller ett kassettdäck – eller, som det är en del som pysslar med nu för tiden: en rullbandspelare – så behöver man fler boxar för att koppla in en skivspelare. För att inte tala om om man vill strömma musiken.

Med andra ord är det inte svårt att hitta argument för varför man inte ska köpa en Rega Aethos. Men lyssna på den först, så kan det hända att argumenten vittrar sönder.

Rega har nämligen dragit på ordentligt i Aethos, som lanserades mot slutet av 2019 som deras senaste highend-förstärkare. Bara överträffad av den mer än dubbelt så dyra Rega Osiris. Aethos placerar sig mellan Rega Elicit-R (ett av de bästa köpen i sin klass) och ovan nämnda Osiris. I samma prisklass hittar vi Marantz PM-KI Ruby, McIntosh MA252 och Electrocompaniet ECI 6D Mk II, som dessutom har fler anslutningar än Aethos.

Om man är beredd att betala en hel del mer så är Naim Supernait 3 – med skivspelaringång – ett annat alternativ. Nya Hegel H390 också, där får man dessutom inbyggd DAC och strömning.

Bara analoga ingångar – men inte för skivspelare.

Skivspelaringången är bannlyst

Egentligen är det lite konstigt att Rega som är så tunga på skivspelarmarknaden har valt bort skivspelaringången. Rega Brio-R, Elex-R, Elicit-R och den nya och pyttelilla IO har allihop ingångar för MM-pickup. Men inte flaggskeppet Osiris, som precis som Aethos inte har någon phono-ingång alls. Det beror enligt Rega på att det skulle ha gjort den mycket dyrare. Eftersom det kostar att göra ett tillräckligt bra RIAA-steg, som både uppfyller Regas kvalitetskrav och samtidigt inte introducerar brus.

De anser att det är bättre att välja ett separat RIAA-steg i den här klassen.

Från Rega betyder det Aria med MM- och MC-ingång, eller Aura som är vår referens bland RIAA-steg med MC-ingång.

Klass A-förförstärkare

I Aethos har Rega valt att ha totalt åtta 160-watts Darlington-utgångstransistorer från Sanken. Som lämnar 2 x 135 watt RMS i 8 ohm. Förförstärkarkretsen jobbar i ren klass A – utan switching för att minimera förvrängning – och är utrustad med polypropylenkondensatorer som matas av en tämligen massiv ringkärnetransformator.

Rega har hoppat över designen och lagt alla pengar på insidan. Det märks.

Volymkontrollen sticker ut lite genom att den kombinerar feedback (återkoppling) med passiv kontroll, som både ändrar gain och feedback för att reglera volymen. Enligt Rega ska det vara en konstruktion som ger bättre precision mellan kanalerna och dämpar brus och överhörning.

Själva volymkontrollen kommer från översta hyllan hos Alps (Blue Velvet RK27) i kombination med fälteffekt-transistorer från Linear Systems (LSK389).

Den relativt oansenliga förstärkaren väger hela 17,5 kg.

Anslutningar

Förstärkaren har fem analoga ingångar, ingen av dem balanserad. Dessutom har den en direktingång för en separat förstärkare, utgång till effektförstärkare (eller subwoofer) samt en slinga för kassettdäck, DAT eller rullbandspelare.

Den har också ett kraftfullt hörlursuttag, som driver de flesta hörlurar med lätthet. Och den levereras naturligtvis med en fjärrkontroll. Som även kan styra andra Rega-produkter.

Den överkänsliga volymkontrollen behöver man vänja sig vid.

Rytmisk perfektion

Trots all denna minimalism är ljudet maximalt underhållande. Det påminner mycket om en av våra favoriter i betydligt lägre prisklasser, Rega Elicit-R, men är mer kraftfullt och dynamiskt.

Det svänger något enormt – lite ”Naim-esque” om man så vill – men Rega-förstärkaren har bättre grepp om basen än exempelvis Naim Uniti Star. Den är också mycket roligare än McIntosh MA252, som låter lite behärskad för att vara en Mac. Mina tankar vandrade i riktning mot en korsning mellan Hegels strama regi och Naims sprudlande spelglädje.

Med våra referenser bland stativhögtalare i 50 000-kronorsklassen, Audivector R1 Arreté, blev det full jazzklubbsatmosfär med Carla Bleys Big Band i spelaren. De små högtalarnas baselement fick jobba och trummorna dundrade ut i rummet med en kraft och precision man sällan hör i den här prisklassen.

Rega-förstärkaren målar upp en stor ljudbild med massor av djup och förflyttar dig närmare scenkanten än vad en McIntosh MA252 gör. En snabb jämförelse med Hegel Röst visade hur mycket bättre det kan bli med en bättre förstärkare. Med ett par Audiovector SR3 Raw Surface lät Röst tamare och mer instängd, men när jag kopplade in Aethos formligen exploderade det med rytmer i lyssningsrummet. Det var som att få musiken rätt i fejset. Kul var det!

Men Rega-förstärkaren har också förmågan att suga in dig i musiken. Ljudet från den himmelskt vackra inspelningen med Sondre Bratlands och Iver Kleive från Födelsekyrkan i Betlehem fyllde rummet bättre än många surroundanläggningar jag har hört. Mullret från orgeln fick golvet att vibrera under våra fötter och akustiken från kyrkosalen låg tjock i lyssningsrummet. Bratlands magnifika vokal stannade nästan tiden och hela huvudet – och hjärtat med – fylldes av det oändligt vackra och innerliga framförandet. Som jag unnar alla att få höra på en riktigt bra anläggning.

Aethos behövde inte heller skämmas när jag kopplade in de ganska så tungdrivna Martin Logan Electromotion ESL X. De har ett par svåra impedansvariationer som många förstärkare inte uppskattar. Rega-förstärkaren verkade inte bry sig alls utan fick liveinspelningen med Keith Jarrett trio och Up For It att leva i rummet, med vackra klangnyanser från flygeln, trumvispar mot trumskinn och fingrar som glider över bassträngar.

Förstärkarens ljudbalans drar sig mot det varma, med en fyllig klangbotten. Men på samma gång har den en oerhörd dynamisk kontroll, mer lekfull och inte lika stram som en Hegel H190, och bättre detaljupplösning och djup än en McIntosh MA252. Naim Supernait 3 är kanske det mest intressanta alternativet till Aethos, men den kostar 10 000 kronor mer och frågan är om alla tycker att det är värt de extra pengarna efter att ha lyssnat på Rega Aethos. Även om man får phono-ingång för MM-pickup hos Naim.

Slutsats

Rega Aethos är en sådan där förstärkare som är lätt att missa eftersom den saknar DAC, strömning och skivspelaringång. Men om inte det stör dig så är Aethos en av de solklart bästa integrerade förstärkarna vi har testat när det gäller ljud. Den är gnistrande dynamisk, väldigt raffinerad och musiken flyter så naturligt och fritt att du glömmer att den ser ut som en avlyssningsapparatur från DDR på 70-talet. Aethos är helt enkelt en förbaskat välljudande förstärkare. För oss räcker det hur långt som helst.

Roy Gandy (67) är en av de två grundarna av Rega Research. Den andra är Tony Relph. RElph + GAndy = REGA. Foto Lasse Svendsen.
Karakter
Rega Aethos
High End

Ljud & Bild tycker

Vacker klangbalans med varmt, dynamiskt och transparent ljud. Solitt byggd. En Rega-förstärkare utan skivspelaringång!?

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Ljudet från dessa förstärkare kommer förvåna dig

Du kan knappast göra ett bättre köp

Plocka fram CD-samlingen igen

Sensationellt bra köp

Charmig kassettbandspelare

Ljudkortet som pensionerar din highend-DAC

Låter bäst utan

Bordsanläggningen som har allt

Superstreaming med mindre budget

Skivspelare med startknapp

Har du sett på maken?

Hegel upphör aldrig att överraska

Ljud & Bild
Rulla till toppen