McIntosh McAire

X-faktorn

McAire är den tyngsta AirPlay-högtalaren vi har skådat. Fast billig är den inte.
Ljud & Bild tycker
Varmt, fylligt och dynamiskt ljud Gedigen kvalitet Cool design
Hög pris
Specifikationer
  • AirPlay-högtalare
  • Linjeingång
  • Fjärrkontroll
  • Pris: 29 000 kr
forfatter

Bättre ljud får man leta efter. Det är inte många trådlösa högtalare som räcker McAire ens till VU-mätarna på fronten. Fast å andra sidan är det inte många som kostar nästan trettiotusen kronor heller. Och då snackar vi inte ens om en hel anläggning, utan om en trådlös AirPlay-högtalare. Som inte har någon docka, radio eller CD-spelare inbyggd. Bara en kabelbunden eller trådlös anslutning till en ljudkälla.

Den halv meter breda och 14 kilo tunga högtalaren har oklanderlig kvalitetskänsla. Den ser mycket stiligare ut i levande livet än på bild och fungerade prickfritt under hela testets gång. Om man tänker koppla in sin iPhone trådlöst – och det är ju trots allt poängen – kan man styra musiken med mobilen när man har den i fickan.

Efter en installationsprocess, som inbegriper att koppla en iPhone eller iPad till USB-porten på baksidan, är det bara att sätta igång musiken. McAire kan också styras direkt från Macens iTunes-spelare, där man helt enkelt väljer McIntosh-högtalaren i AirPlay-menyn. Sedan är det bara att hålla i hatten. För de två 4-tums baselementen på insidan, de två 2-tums mellanregistren och diskanterna på fronten flyttar mer luft än de flesta andra AirPlay-högtalare vi känner till.

B&W Zeppelin Air? Glöm det. Visst låter den fylligt och tjusigt, men du kan spela högre och hårdare med McAire. Ljudkälla väljer du på fronten eller med fjärrkontrollen som ingår. Har du till exempel ställt McAire under TV:n så kan du koppla TV-ljudet till den analoga ljudingången på baksidan, medan musikbiblioteket styrs med mobilen via AirPlay.

Luftens baron
De två effektmätarna sveper hastigt över decibelskalan och när de tangerar nollnivån är volymen så hög att det gör ont i öronen. Men ljudet är lika klart för det. Ljudbilden vacklar lite i de värsta dynamiska utspelen, men så fort man sänker volymen ett par steg så hamnar allting på plats igen. Här går det nämligen att spela högt. Det är enkelt att fylla ett normalstort vardagsrum med musik. Den allra mest potenta djupbasen saknas, men basåtergivningen är ändå både fyllig och dynamisk. Och tål att jämföras med kvaliteten i en väldigt bra stativhögtalare, till exempel DALIs små Mentor Menuet.

Ljudbilden är tämligen fullvuxen för att komma från en så liten stereohögtalare som McAire trots allt är – och som trådlös AirPlay-högtalare är den oerhört välljudande och fängslande.

Röster återges med behaglig värme i klangen och mellanregistret är väldefinierat så att finkänsliga instrument framträder tydligt. Detaljrikedomen är inte direkt ljudets främsta egenskap, men musiken presenteras med realistisk fyllighet, och elgitarrer får sin tydligt markerade plats i den öppna ljudbilden. Precis som pianon och mässingsblås.

Diskanten är väl egentligen det enda som jag kan gnälla en smula på. Den är nämligen inte lika luftig och transparent som i en bra högtalare, fast det är nog det enda – bortsett från priset – som går att kritisera McAire för.

Priset
29 000 kronor för en AirPlay-högtalare är inte direkt småpotatis. Även om ljudet är aldrig så bra. Fast så bör McIntosh-högtalaren kanske betraktas som en hel anläggning, inte bara en högtalare. Den kan nämligen fungera fint som en ljudanläggning för hela familjen och då är priset kanske inte så dumt ändå. Man ska inte underlåta att nämna att en anläggning som Linn Kiko eller ett par trådlösa högtalare som Dynaudio Xeo 3 är välljudande alternativ – fast ingen av dem har samma X-faktor som McAire.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.