TESTMcIntosh MA12000

Silkeslen med stålkontroll

McIntosh MA12000 knäcker ryggen och tömmer bankkontot, men ljudet gör dig euforisk och lycklig.
Karakter
McIntosh MA12000
Ljud & Bild tycker
Nästan helt komplett utrustad förstärkare med en ljudbild som får dig att baxna. Fantastiskt engagerande och brutalt kraftfull. Rören får bokstavligen musiken att glöda.
Tar mycket plats.
Specifikationer
  • Typ: Integrerad förstärkare
  • Teknik: Transistor, rör, autoformers
  • Anslutning: 6 obalanserade RCA, 2 balanserade XLR
  • Skivspelaringång: MM och MC
  • Hörlursuttag: Ja
  • DAC: 32 bit/384 kHz, åttakanals PCM/DSD
  • DAC-anslutning: HDMI ARC, 2 optiska, 2 koaxial, MCT, USB
  • Effekt: 2 x 350 watt, 8, 4, 2 ohm
  • Frekvensrespons: -3 dB, 10Hz – 100 kHz
  • Dynamik: 1,5 dB headroom
  • THD: 0,005 %
  • Signal/brus: 114 dB obalanserat
  • Mått/vikt: 44,45 x 24 x 50,2 cm/48,9 kg
  • Webb: psaudio.dk
forfatter

Jag trodde att jag visste vad jag gav mig in på. Först en fysisk ansträngning, som alltid med McIntosh-förstärkare, följd av en svängig och engagerande inspelningsperiod. Så mycket hade jag lärt mig efter många års bärande och testande av McIntosh-produkter.

Men det här var jag inte förberedd på.

Med en vikt på nära 50 kilo lever MA12000 definitivt upp till uttrycket ”tung hifi”, men ljudet från den skilde sig från exempelvis MA9000. Som har varit flaggskeppet bland de integrerade McIntosh-förstärkarna. Men inte nu längre.

Den ännu större, ännu tyngre och ännu starkare MA12000 är i grund och botten ganska så snarlik både 9000 och de andra integrerade förstärkarna från McIntosh. Men den skiljer sig från dem genom att vara en hybridkonstruktion. Autoformers – stora transformatorer – och massiva utgångstransistorer kombineras med vakuumrör i förförstärkarsteget.

Det är inte så vanligt att kombinera rör och transistorer i en integrerad förstärkare, men tanken är inte ny. Japanska Luxman gjorde det på 80-talet, med den integrerade LV-serien, och de byggde till och med CD-spelare med rör! I dag är McIntosh i princip de enda som kombinerar rör och transistorer, i MA252 och 352 – och nu även i flaggskeppet MA12000.

McIntosh MA12000
De fyra rören i fönstret används i försteget och bidrar till ljudsignaturen.

McIntosh-förstärkaren använder alltså sig av samma princip, men är ett 350 watt kraftfullt förstärkarmonster. Med en ny DAC-modul, en hysteriskt bra phono-ingång och sammanlagt 17 ingångar.

Overkill för de flesta av oss, men här saknas inte flexibilitet.

När man väl har släpat monstret på plats, vilket är ett bärjobb för två, kan man inte undvika att lägga märke till alla lamporna, som är så typiska för McIntosh. De kan dimmas, även ljuset i det lilla fönstret på framsidan som gör en MA12000 så unik.

Rör

Förstärkarens fyra 12AX7A-rör syns nämligen genom ett litet fönster mellan effektmätarna. Rören sitter i förförstärkardelen och man kan se kretsens topografi på ovansidan. De två ingångarna för skivspelare, en för MM och en för MC, är två av de sammanlagt sjutton ingångarna. Som också består av sex obalanserade och två balanserade linjeingångar.

Den nya DA2 DAC-modulen har fler ingångar, till exempel HDMI för TV-ljud.

Ny DAC-modul

Den nya digitala DA2-modulen är densamma som i förförstärkaren C2700 och en uppgraderad version av den 32-bitars omvandlare som sitter i DA1-modulen på baksidan av MA9000. Vad som är nytt i DA2 är stöd för DSD512 och en HDMI-ingång med ljudretur för anslutning till TV. Det finns även justering av läppsynk på HDMI-ingången.

DA2-modulen på MA12000 och C2700 har dessutom två koaxiala och två optiska ingångar som stöder upp till 24 bit/192kHz-filer samt en USB-ingång med stöd för 32 bit/384 kHz. Modulen har även den speciella DIN-kontakten MCT, som ger digital anslutning av SACD-uppspelning från McIntoshs SACD-spelare med motsvarande MCT-utgång.

Digitalomvandlaren stöder naturligtvis Roon. Så att man kan strömma musik och styra musikbiblioteket i Tidal eller Qobuz med en Roon-klient.

8-bands EQ på fronten som kan stängas av och sättas på så att man har favoritinställningar för olika musikstilar.

En åtta-bands equalizer från 25 Hz till 10 kHz bildar ett pärlband mellan ingångsväljaren volymkontrollen. De två sistnämnda kan också användas för att gå in i skärmmenyn, där man kan göra inställningar som ändra ingångskänsligheten, byta namn på ingångarna och justera lasten för MM- och MC-pickuper. Impedanslasten kan ställas in på 50, 100, 200, 400 eller 1000 ohm för MC-ingången och kapacitans från 50 till 400 pF för MM-ingången.

På bilderna ser man att förstärkaren har ett hörlursuttag med en liten logga ovanför. Det är McIntosh Headphone Crossfeed Director (HXD), som ska ge en känsla av att lyssna på högtalare i ett rum även om man har hörlurar på sig.

Helbalanserad med autoformers

Förutom rören är MA12000 konstruerad på ungefär samma sätt som MA9000 och MA7200. Den är helbalanserad och har McIntoshs välkända autoformers på utgångarna. Som har separata lindningar och utgångar för 2, 4 och 8 ohms högtalare.

Den här principen är ganska ovanlig i förstärkare med transistorer i utgångssteget, och något man oftast bara hittar i rörförstärkare. Men McIntosh insisterar på att använda transformatorer i utgångarna på sina mer påkostade förstärkare eftersom det gör utgångssteget helt okänsligt för varierande högtalarlast och oönskad feedback från högtalarna.

MA12000 är också utrustad med McIntosh Sentry Monitor, som kopplar bort utgångarna om förstärkaren riskerar att kortslutas, och Power Guard som övervakar signalen i realtid för att undvika klippning som kan skada högtalarna.

Om du undrar vad det är som händer på insidan så är det bara att ta en titt på topplocket.

Tuff och raffinerad

Eftersom förstärkaren använder rör i kombination med transistorer är brusnivån något högre än i MA9000. Men det märker man inget av. Inte ens med MC-ingången, där det är tyst som i graven.

Vad man däremot verkligen märker är den vansinniga kontrollen som förstärkaren har över högtalarna. Stora JBL 4367 är inte direkt tungdrivna men det kräver både muskler och kontroll att styra två 15-tums basar, och det gör MA12000 med samma auktoritet som effektförstärkaren MC312.

Det är naturligt att jämföra med MA9000, som om man ser sansat på saken inte kan förneka sitt släktskap med MA12000 – och som låter fantastiskt. Den har förra generationens DAC-modul, DA1 (men kan uppgraderas till DA2), och lika många ingångar, men kostar betydligt mindre. Ur det perspektivet är den ett bättre köp.

Så vad får man med MA12000 som inte MA9000 har? Den nya förstärkaren har, om möjligt, ännu bättre grepp, kanske mest märkbart i basen när man spelar riktigt högt, och musiken har en aning varmare klang. Röster låter lite – med betoning på lite – fylligare. Plockandet på strängar på exempelvis en kontrabas, ”smäller” till mer i rummet och ljudbilden har ett bättre djup.

Hörlursuttaget har sin egen krets och låter förträffligt även med ganska tungdrivna hörlurar.

Jag ska inte säga att den nya förstärkaren är vansinnigt mycket bättre än den gamla, det skulle vara en stark överdrift, man hör som sagt att de är nära släkt. Men det är något med hur musiken klingar som fängslar mig. Om detta kan tillskrivas rören eller inte ska jag vara försiktig med att hävda bestämt, men akustiska gitarrer, stråkar, sångröster, cymbaler och mässingsblås återges med lite mer glöd.

Till exempel klingar pianotoner tydligare och har mer djup i klangen, vilket påminner väldigt mycket om kombinationen McIntosh C2700 och MC312. En förstärkarkombo som kostar ungefär lika mycket men tar dubbelt så mycket plats.

Slutsats: McIntosh MA12000

Historien är full av kraftfulla, integrerade förstärkare. Krell FBI, Musical Fidelity M6 si500, Gryphon Diablo 300 och flera från McIntosh. Jag hävdar att MA12000 är den mest användbara av dem alla. Med totalt 17 ingångar, DAC, MM- och MC-ingång, pre-out och 350 watt effekt är McIntosh-förstärkaren extremt flexibel. Den är mer än tillräckligt kraftfull och spelar så fantastiskt bra att även enträgna audiofiler kan botas från uppgraderingssjukan.

Tack vare massiva 350 watt spelar MA12000 med en auktoritet som får dig att tappa hakan.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.