8 integrerade förstärkare

Euforiska förstärkare

I det här testet konstaterar vi att förstärkaren betyder mer för ljudet än många kanske tror.
forfatter

En bra förstärkare är nyckeln till ett bra ljud. Så länge man har en bra ljudkälla kan en fin förstärkare göra underverk för alla som vill att det ska låta ännu bättre.

Här testar vi åtta stereoförstärkare som har lite olika egenskaper men en sak gemensamt: de ger dig ett mycket bättre ljud, utan att det kostar skjortan.

En gång i tiden värderades förstärkare efter hur mycket och stabil effekt de gav ifrån sig och om de hade tillräckligt med inkopplingar för alla ljudkällor. Men precis som alltid fanns det några som inte kunde låta bli att gå ett steg till. De hävdade att de hörde skillnader på ljudkvaliteten i förstärkare som hade andra radiorör (som alla hade på den tiden). Ljudet var öppnare, mellanregistret varmare och basen mer väldefinierad.

Struntprat, tyckte de som tyckte annorlunda – och det var majoriteten.

De fick god hjälp på 70-talet, efter transistorrevolutionen, av Peter Walker på engelska Quad. Som hade konstruerat den kanske bästa högtalaren i världen på den tiden, Quad ESL 57, men som också gjorde förstärkare till den. Walker ansåg att en förstärkare skulle bete sig som en kabel. Fast med förstärkning. Mer hokus-pokus än så var det inte.

Så länge man undvek brus och förvrängning var det bara att skala upp ljudet till högtalarna, så var allt bra. Sanningen är att Walker visste bättre, och han fortsatte att förbättra sina förstärkare på flera områden för att få ut ett ännu bättre ljud ur de krävande Quad-högtalarna,

 

Integrerad förstärkare

Sedan dess har det passerat miljarder och åter miljarder elektroner genom förstärkare, och bilden har blivit betydligt mer nyanserad. Bättre material, bättre mätutrustning och bättre komponenter har gjort det möjligt bygga mycket bättre förstärkare – mycket billigare. I dag kan en förstärkare för 3 000 kronor låta praktfullt med ett par bra högtalare. En för 10 000 kan tillföra mer muskler och öppna upp ljudbilden som ladugårdsdörrar på vid gavel. Och satsar man ännu mer pengar så kan man klämma ut ytterligare ljudkvaliteter ur anläggningen.

I det här testet har vi plockat ut nya integrerade förstärkare som kostar lite mer men som också klarar lite mer. Bättre komponenter, större nätdelar och noggrann optimering av kretsarna ger ett ännu bättre ljud och mer stabil effekt. Precis som receptet på en bra förstärkare är formulerat inuti varje ingenjörs huvud.

 

Så testade vi

Alla testdeltagarna kopplades in till Marantz nätverksspelare NA8005 som ljudkälla. Den matade vi med musik från Tidals HiFi-abonnemang, eftersom vi anser att det låter bättre än Spotify.

Förstärkarna med inbyggd DAC testade vi även med digitala signaler, och genom att ställa in volymen på samma nivå på alla med hjälp av ”pink noise”-mätning kunde vi eliminera risken för att någon testdeltagare skulle låta ”bättre” bara för att musiken lät något högre.

För att verkligen sätta förstärkarna på prov koppla vi dem till Focals nya highend-högtalare Sopra 2 som kostar 126 000 kronor och är en av de bästa vi har hört på länge. Låter det bra med den så låter det bra med alla högtalare.

Spellista
Adele – Hello
Hozier – Take Me to Church
Daft Punk – Lose Yourself to Dance
Leif Ove Andsnes – The Beethoven Journey, Concerto for Piano and Orchestra No. 1 in C major
Spellistan på Tidal: kortlink.no/x3t

 

Tre tips

Watt och sånt
Effekt är som hästkrafter. Den är bara en siffra om den inte sätts i rätt sammanhang. Det är med andra ord inte så lätt att veta om man behöver 50 eller 150 watt. En bra utgångspunkt är att bestämma sig för hur högt man behöver spela, hur stort rummet är och hur hög verkningsgrad högtalaren har. Fråga i butiken. En högtalare med en känslighet på 85 dB och 4 ohms impedans suger betydligt mer kraft ur förstärkaren än en annan med 90 dB:s känslighet och 8 ohms impedans.

Behöver du DAC?
Fler och fler digitala ljudkällor innebär att behovet för digitala ingångar ökar. Många förstärkare har en inbyggd digitalomvandlare (DAC) som klarar alla digitala ljudkällor. Och stöder högupplösta ljudkällor (24 bitar och minst 96 kHz-upplösning) via någon av de digitala ingångarna. Till exempel USB-porten, som man kopplar till laptopen när man använder Spotify eller Tidal som källa i musikanläggningen. DAC går också att köpa utan förstärkare, för dem som föredrar flexibiliteten som separata komponenter innebär.

Skivspelaringång
När CD-försäljningen tog fart försvann skivspelarinkopplingen från förstärkarna. Nu är den på väg tillbaka eftersom LP-försäljningen växer. Tillhör du dem som snurrar vinyl så är det en god idé att ta reda på vilket slags skivspelaringång förstärkaren har. Det vanligaste är ingång för spelare med MM-pickup (Moving Magnet) men vissa har även för MC (Moving Coil). Garvade entusiaster föredrar separata skivspelarförstärkare men för de allra flesta räcker den inbyggda gott och väl.

Produkter i testet

Yamaha A-S1100

Musik av högsta klass

Den här förstärkaren från Yamaha är en mästare på att gräva fram musikaliska detaljer, men kräver en hel del av resten av anläggningen!

Yamaha målar upp en stor och mäktig ljudbild, full av djup och detaljer, med större närvaro och engagemang än konkurrenterna i prisklassen.
Bristen på digitalingångar innebär att du måste ha en förstklassig signalkälla och/eller DAC för att utnyttja hela potentialen, vilket höjer totalpriset.

Pioneer A-70DA

Välutrustat superljud

Här får du ett strålande ljud och påkostad digitalomvandling i ett elegant och robust kabinett.

Pioneer har tagit en redan utmärkt förstärkare och förbättrat den med fler digitalingångar och balanserade kretsar. Den låter alldeles briljant på alla ljudnivåer.
Somliga saknar nog lite värme och fyllighet i ljudbilden, Lite mer kraft hade också varit önskvärt.

Onkyo A-9070

En snäll bjässe?

Onky-förstärkaren är en riktig tungviktare, men vi hade velat att den slog ifrån sig hårdare ibland.

Massor av muskler och en behagligt varm klang som gör att Onkyo-förstärkaren passar utmärkt i många stereoanläggningar och med en rad olika högtalarkombinationer.
Ljudet kan kännas lite väl blankpolerat och snällt emellanåt, och har inte lika mycket dynamisk skjuts som de mest energiska rivalerna.

Audiolab 8300A

Klassikern

Få förstärkare har samma historia som den här från Audiolab. En gång en ikon, nu i en helt ny version.

Vacker klang och underbar röståtergivning i en välbalanserad ljudbild.
Aningen blek dynamisk kontrast gör att det saknas fart och fläkt.

Arcam A29

Behärskad elegans

Från Arcam kommer A29, ett lovande kraftverk som tyvärr har en lite för ”stiff upper lip” för vår smak.

Rikligt med kraft och en välkontrollerad, neutral klangbalans präglar den här ”snusförnuftiga” förstärkaren som dessutom har gott om ingångar.
Rent dynamiskt är detta inte den mest sprudlande och engagerande vi har hört, och den bleknar lite jämfört med konkurrenterna.

Cambridge Azur 851A

Klockrent ljud

Hos Cambridge Audio handlar det om att återge ljudet så rent som möjligt. 851A är ett praktexempel på det.

När det gäller att återskapa musiken på renast möjliga sätt, och med bra kontroll över dynamiken, är detta en av klassens bästa.
Vi saknar lite temperament, och en och annan digitalingång hade inte varit att förakta.

Naim Nait 5Si

Dynamit-dynamik

Naims lilla 5Si spelar så det ryker! Med den här blir du kung på dansgolvet!

Enastående engagerande förstärkare med tryck. Det sprutar av liv och dynamik, som ett permanent fyrverkeri.
Saknar en smula finess och det är ont om anslutningar.

Technics SU-C700

Det kortaste strået

Det kan verka som om Technics har satsat för mycket på tekniken och för lite på musiken.

Snyggt utförande och utseende! Vi gillar det kompakta formatet och VU-mätarna som vinkar i takt med musiken. Här finns generöst med digitalingångar och ljudet har bra diktion i röster.
Det saknas kontroll. Musiken går lite huller om buller, utom i de allra enklaste passagerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.