Audio-Technica AT-LP120

Stabil vinylsvarv

Hyggligt pris, rejäl kvalitet och bra ljud gör detta till ett utmärkt val.
Ljud & Bild tycker
Fokuserat ljud med stabil bas och fyllig klang. Välutrustad och en bra utgångspunkt för uppgraderingar.
Lite färglöst ljud och begränsad dynamisk kontrast.
Specifikationer
  • Hastigheter: 33, 45 varv
  • Drift: Direktdrift
  • Arm: Statisk balanserad J-arm med löstagbart pickup-skal
  • Pickup: Audio-Technica AT95E MM
  • Anslutningar: USB, RCA
  • Övrigt: Pitch-kontroll, Audacity-programvara
  • Färg: Svart eller silver
forfatter

Audio-Technica är inte de enda som kopierar den tidlösa designen hos Technics legendariska SL-1200. Fast det är bara designen som är snarlik, rent tekniskt är det inte särskilt nära besläktade – även om det inte behöver vara någon nackdel. AT-LP120 har samma direktdrivna skivtallrik, hastighetskontroll (pitch) och en tonarm som går att justera i höjdled.

Den väger drygt 10 kilo och är mycket mer solitt byggd än vad som är vanligt i den här prisklassen. Den har dessutom en USB-utgång för dem som tycker att det är praktiskt att kunna rippa LP-skivor digitalt till datorn. Antingen för arkivering eller för att kunna spela musiken i mobilen.

Skivspelaren går att koppla till en vanlig förstärkares analoga ingångar eftersom den har ett inbyggt RIAA-steg, men det går också att koppla den till ett separat sådant för att förbättra ljudet.

Pickupen är inte oväntat Audio-Technicas välkända AT95E. Den används av många andra också, och låter väldigt bra för att vara en billig pickup. Under förutsättning att den monteras på en bra tonarm.

Skivspelaren är helmanuell. Man måste starta motorn själv, lyfta över nålen till skivans spår och se till att stoppa avspelningen när skivan har spelat klart. Hastighetsväljare, hastighetsjustering och pitch styrs elektroniskt.

Konstruktionen är mycket stabil, med justerbara gummifötter och en tonarm som känns välbyggd. Allt tyder på att man får mycket för pengarna, men i slutändan handlar det om ljudkvaliteten.

Jämfört med den dyrare modellen AT-LP5 från samma tillverkare får man inte samma klangnyanser här. Men AT-LP120 har bättre fokus än Pioneer PL-30 och ljudbilden har lite fler detaljer. Annars är skillnaden inte stor.

(Foto: Tillverkare)

I Dire Straits ”Once upon a Time in The West” hörs klangdetaljerna tydligare och åskmullret i början är klarare definierat. Basen är stabil och stram, med fin dynamisk kontrast, men det sprudlar inte direkt om ljudet från LP-120 heller. Fast Audio-Technica engagerar mer än Pioneer.

Barney Kessels och Stephane Grapellis ”Limehouse Blues” låter riktigt levande, med varm och fyllig klang från gitarren och fiolen – och en bra basrytm med driv. Trots detta är det en bit kvar upp till den mer nyanserade klangen och den dynamiska kontrasten man får från dyrare spelare.

AT-LP120 har en bättre pickup än Pioneer-spelaren och är mycket bättre utrustad och mer gediget byggd. Den är mer engagerande att lyssna på också, även om skillnaden inte är våldsamt stor. Tack vare lägre pris och fler möjligheter är LP120 ett bättre köp, och ett mycket bra val i prisklassen. Ett utmärkt alternativ för de som tycker att det är praktiskt med USB-utgång, direktdrift och möjligheten att kunna uppgradera på ett mer solitt fundament.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Pioneer PL-30 K

Spelare för noviser

Pioneers skivspelare är ett bra alternativ för alla som behöver enkel skötsel och bra ljud.

Helautomatisk och världens enklaste att sköta, perfekt för nybörjare. Fylligt och klart ljud.
Tam dynamik och brist på finess gör att musiken ibland känns tråkig och engagerande. Billig plast sänker kvalitetsintrycket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.