Kanonljud! Väldigt användarvänligt.
Väldigt minimalistiskt.
  • 2 x 75 watt
  • AirPlay
  • Analog in: jack, RCA och XLR
  • Digitala in- och utgångar

I detta nummers test av aktiva högtalare blev vi mer än förtjusta i särskilt en deltagare: Elac AM150. Det är ett högtalarpar för 5 500 kronor som inte bara har inbyggda förstärkare utan också en D/A-omvandlare. Och ljudet är oerhört prisvärt!

När jag ska komponera en egen AirPlay-anläggning är grundförutsättningen enkel: bästa tänkbara ljudkvalitet för pengarna. Och så givetvis AirPlay-stöd. That’s it. Jag bryr mig med andra ord inte det minsta om CD-spelare, radio eller nätverksstreaming. Har du en iPod, iPhone eller iPad så har du nämligen allt du behöver. Kom bara ihåg att lagra musiken i så hög kvalitet som möjligt, sedan kan du säga adjö till CD-spelaren. Vill du ha tillgång till ett närmast obegränsat urval av musik? Installera Spotify. Lyssnar du på radio? Internetradio finns som en app. Och ljudet sköts från iPoden.

AirPort Express är en grunka som kopplas in i väggen och sedan ansluts trådlöst till ditt befintliga nätverk (eller så kan den kopplas till nätverket med kabel, så blir den en ny trådlös accesspunkt). Den har både analog minijack och optisk digitalutgång. Den analoga är inte särskilt bra, så vi använder en optisk kabel (minijack i ena änden och ”normal” i den andra). Eftersom högtalarna vi har valt inte har någon optisk digitalingång måste vi koppla in en adapter som gör om optiska digitalsignaler signaler till koaxiala (kostar ett par hundralappar på nätet).

Den koaxiala signalen leds sedan från omvandlaren till högtalarna. Du kan antingen dra två likadana digitalkablar från omvandlaren till de båda högtalarna, eller dra en kabel till den ena högtalaren och sedan en annan vidare till den andra. Se till att du köper tillräckligt långa kablar!

Användning
Efter kabeldragningen är den här anläggningen oerhört enkel att installera. Följ bruksanvisningen till AirPort Express och gör den till en del av nätverket, och dra sedan kablarna.

Ljudkvaliteten beror uteslutande på Elac-högtalarna. För de här pengarna är det inte lätt att hitta något som låter bättre. Så länge du helt enkelt inte måste spela kolossalt högt (högtalarna har en begränsad maxvolym) kommer du oavsett musikstil att uppskatta den fylliga basen och de upplösta tonerna. Eller för att uttrycka saken på ett annat sätt: Denon Ceol och DALI Lektor kostar tillsammans mer än 10 000 kronor men är ändå inte i närheten av att låta lika bra som Elac AM150. Philips Fidelio får också finna sig i att bli akterseglad. Detta låter tvättäkta hifi och instrumenten framträder i ett stort ljudlandskap, med en kolossalt angenäm och varm bas. Stereoperspektivet är också väldigt bra och den dynamiska kontrasten är mycket bättre än med DALI-högtalarna, även om de drivs av Musical Fidelitys integrerade M6i för 23 500 kronor. Elac-högtalarna och en AirPort Express är allt som behövs för att få riktiga hifi-upplevelser, och till och med rock och hip-hop funkar fint. Inspelningar med låg ljudnivå kan lida lite av högtalarnas begränsade maxnivå, fast inte vid normal lyssning.

Elac AM150 och AirPort Express kostar 6 500 kronor och är en väldigt enkel lösning som bara använder sig av AirPlay för att spela musik. Då är iPoden signalkällan, och där har du hela musiksamlingen. Den kan dessutom kopplas till Spotify eller internetradio.

Med tanke på priset är ljudkvaliteten av en helt annan värld. Vi har antagligen aldrig hört något liknande från en komplett anläggning för de här pengarna. Fast lite har vi trixat med priset, eftersom vi inte lagt pengar på ljudkällan. Det krävs att du redan har en iPod eller en dator med iTunes. Har du det så är detta allt du behöver.

Elac-högtalarna har dessutom en analog ingång om du till exempel skulle vilja koppla in TV:n. Då måste du kanske använda hörlursuttaget om du vill kunna ändra volymen med fjärrkontrollen.

Philips Fidelio SoundSphere

Rund minimalism

Philips Fidelio SoundSphere har runda högtalare som stöder Apple AirPlay, och ingenting annat.

Läckert och minimalistiskt. Luftiga övertoner.
Saknar dynamik. Aningen diffus ljudbild.

Marantz NA7004

En för allt

Bland alla seriösa och kostsamma nätverksspelare placerar sig Marantz i mellanprisklassen med sin NA7004, som för 8 000 kronor stöder det allra mesta.

Enkel och allsidig. Fin kvalitetskänsla. Bra ljud.
Kunde haft högre upplösning.

Marantz M-CR603

Det där lilla extra

M-CR603 är en liten läcker CD-receiver i borstad aluminium som ger ett solitt intryck av kvalitet.

Lättanvänd. Fin kvalitetskänsla.
Väl mycket energi i övertonerna.

Denon CEOL

Läckert allt-i-ett

Denons vita CD-receiver Ceol har trådlös nätverksanslutning och iPod-docka och är väldigt flexibel. Tyvärr kostar AirPlay-stöd extra.

Lättanvänd. Låter bra.
Vill ha mer dynamik och upplösning. AirPlay kostar extra.

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.