Search
Generic filters

: 5 digitalomvandlare

Den digitala knutpunkten

Digitala ljudformat har en enda gemensam lösning för att få äkta highend-ljud: en digitalomvandlare.

Vi lever i en digital värld, ingen tvekan om den saken. Och det gäller i allra högsta grad avspelning av musik. Tiden när allt var standardiserat är förbi. De sista CD-skivorna hänger i fingerspetsarna på avgrundens brant och de filbaserade musikformaten har erövrat världen. Och medan man på CD:ns tid hade ett gemensamt format att koncentrera sig på så har filformaten spritt sig till alla hörn och kanter. Och i alla möjliga upplösningar. Vilket i sin tur har lett till att det finns fler sätt att spela upp musiken på än du förmodligen har skivor kvar i din CD-samling. Vissa använder en maskinvarubaserad nätverksströmmare från Sonos, Bluesound eller Simple Audio för att bara nämna några. Från dem kan du strömma dina egna ljudfiler som ligger lagrade på en nätverkshårddisk eller koppla upp dig direkt mot musiktjänster på internet. Andra låter PC:n eller Macen vara navet och spelar antingen musiken genom ett musikprogram (till exempel iTunes eller VLC) eller prenumererar på en musiktjänst. Man kan till och med använda smart-TV:n för detta ändamål. Och sedan finns det förstås många av oss som fortfarande använder CD-spelaren då och då.

Om man inte ser upp så kan det nya sättet att lyssna på musik ge en lägre ljudkvalitet än en traditionell CD-spelare. Men ingen panik, det är enkelt att förvandla sin dator eller nätverksspelare – eller till och med mobiltelefon – till en fullvärdig medlem av en tvättäkta highend-anläggning. Lösningen är en modern digitalomvandlare (DAC) av ordentlig kvalitet. Den fungerar som knutpunkt dit du kopplar alla digitala apparater, och lyfter sedan ljudet till oanade höjder (mobiltelefonen kan behöva ha en processor emellan).

Musiken är analog
Även om musiken distribueras digitalt så har musiken i sig alltid varit analog. Från ögonblicket musikerna står i studion och spelar på sina instrument till ljudet fångas upp av mikrofoner av hög kvalitet och överförs till mixerbordet. Därefter passerar ljudsignalen genom en analog-till-digital-konvertering, så att den kan lagras och sedan distribueras digitalt, utan kvalitetsförluster. En digitalomvandlares uppgift är att förvandla alla digitala data tillbaka till ett analogt ljud med så hög precision som möjligt. Och bevara musikens själ.

Hög upplösning
Nya digitalomvandlare klarar faktiskt högre upplösning än CD-formatet. Och den goda nyheten är att man kan köpa musikfiler med den ursprungliga upplösningen som studioinspelningen hade, som ofta har ännu högre upplösning än CD-skivorna. Resultatet är att datorn, som vi fnös åt som ljudkälla för bara ett par år sedan, nu faktiskt kan överträffa en highend-spelare! Men bara under förutsättning att den får en tillräckligt bra behandling av digitalsignalen.

För highend-gänget
I det här DAC-testet vänder vi oss till finsmakarna bland musikälskarna. Omvandlarna har nämligen ganska så styva prislappar: mellan 15 000 och 30 000 kronor. Det betyder att det är tämligen överdrivet att satsa på någon av dem här om du har en stereo för under 50 000 kronor. Det finns väldigt många billigare digitalomvandlare som man hellre bör fundera på om man har en billigare hifi-anläggning.

Har du däremot en fin stereo och vill ha ett alternativ till CD-spelaren utan att det sker på bekostnad av ljudkvaliteten, är det bara att läsa vidare!

Jitter - god måling
Ett exempel på en DAC som nästan saknar jitter. Den här visar bara ett par enkla sidoband på ömse sidor av huvudtonen, som är ett resultat av strömförsörjningskretsar på +/–60 och +/–120 Hz. Resten av ”piggarna” ska vara där.

Det lönar sig att betala mer
En riktigt påkostad DAC kan pensionera en äldre CD-spelare även om den så kostade 50 000 kronor. Eller uppgradera den! Koppla bara en digitalkabel mellan spelaren och omvandlaren. Dess uppgift är att plocka fram magin ur den digitala signalen och förvandla den till en analog elektrisk signal som förstärkaren och i slutändan högtalarna kan tolka. Resultatet blir ett härligt analogt ljud.

Jämfört med en billigare digitalomvandlare, för låt oss säga 5 000 kronor, har en dyrare variant bättre komponenter och ofta mer noggrant placerade kretsar som gör att musiksignalen har lägre brusgolv efter den har översatts till analog. På så sätt finns ännu mer av musiksignalen med på färden vidare till förstärkaren. Dessutom är oönskade tidsavvikelser, så kallat jitter, i den digitala signalen ett problem. En digital signal med mycket jitter orsakar extra förvrängning när den översätts till analog. Mätningar av den analoga signalen i andra änden visar att signalen får en märklig form av harmonisk förvrängning. Finare digitalomvandlare har som regel försvinnande lågt jitter vilket återigen resulterar i ett renare ljud.

Jitter - dårlig måling
Ett exempel på en mätning av en DAC som har för mycket jitter, med bred spridning av huvudtonen på 11,025 kHz, vilket tyder på dålig tidsexakthet.

Fin blandning
I det här testet har vi tagit oss an fem digitalomvandlare från populära märken. De är kända som extremt seriösa: Bryston, Auralic, Electrocompaniet och Naim. Dessutom har vi tagit med en joker i form av Asus, som modigt nog har fått en prislapp som kan mäta sig med detta tunga startfält.

Samtliga omvandlare har flera digitalingångar, inklusive asynkron USB för att omvandla digitalsignalen från PC och Mac. Naims och Asus representanter har dessutom en riktigt bra hörlursförstärkare inbyggd, så att man kan lyssna på även tungdrivna highend-hörlurar med ett fenomenalt resultat.

Alla utom Brystons omvandlare har justerbar utnivå, vilket betyder att de kan kopplas direkt till en effektförstärkare utan att passera en förförstärkare.

Asynkron USB
Alla digitalomvandlarna i testet har så kallad asynkron USB-ingång. Den används för att omvandla digitalsignalen från datorn och att den är asynkron betyder att datorns inbyggda klocka kopplas förbi, så att USB-omvandlaren själv kan klocka om den digitala signalen. Klockan i datorn har nämligen en frekvens som inte går jämnt upp med musiksignalens upplösning, vilket orsakar mer gitter. Det gör däremot inte DACens klocka, som är gjord uteslutande för musik.

Testutrustning
Under testets gång har vi haft en MacBook Pro med musikprogrammet Audirvana Plus. Det tillåter bit-perfect avspelning av alla musikfiler, oavsett upplösning. Datorn är ansluten till digitalomvandlarna med en USB-kabel, och sedan vidare balanserat (om det går) till en Hegel P30-förförstärkare (50 000 kronor) och två H30-effektförstärkare (100 000 kronor styck). För att skilja på digitalomvandlarna så bra som möjligt har vi använt oss av påkostade kablar, bland annat Audioquest Coffee USB och dessutom nätfilter (In-Akustik Reference Power Bar) till samtliga komponenter i signalvägen. Effekten av detta är diskutabel och inget vi reservationslöst rekommenderar att man lägger stora summor på, men det hjälper en del och vi vill att alla förhållanden ska vara så optimala som möjligt för att kunna skilja på produkterna på bästa sätt.

Öppna testets spellista i Wimp eller Spotify
Wimp: http://wimp.no/playlist/f0ad4d42-880a-459f-9ef2-84c443e2aa3d
Spotify: http://open.spotify.com/user/rammgeir/playlist/0yTXW6HP6ncLYgSDzNNYYV

Läs också vårt test av billiga men bra digitalomvandlare

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .

Ambitiös toppmodell

Datortillverkaren Asus försöker få in en fot i hifi-branschen med sin dyraste – och bästa – digitalomvandlare hittills.

Ljud & Bild tycker

Äkta Dual Mono-DAC med riktigt påkostad hörlursförstärkare. Basregistret är ovanligt fast och DACen driver i princip alla hörlurar.
Det är framför allt upplösning i övertonerna som saknas här.
  • Digitalingång: Asynkron USB, 1 koaxial, optisk, AES/EBU
  • Analogutgång: RCA
  • Max upplösning: 24 bit/192 kHz + DSD128
  • Variabel ljudnivå
  • Hörlursuttag
  • Pris: 16 000 kr
  • asus.se
Vis mere
Vis mindre

Vejl.pris 16000 kr

Vi blev riktigt förvånade över hur mycket Asus hade hängt med när de släppte sin Xonar Essence One för två år sedan. Balanserade XLR-utgångar och dessutom en fin hörlursutgång med kraftfull förstärkning är inte vardagsmat i en digitalomvandlare för under 4 000 kronor.

När nu Asus drämmer till med en DAC för 16 000 kronor är det med ambitioner om att bli tagna på allvar i hifi-världen, bland annat med en dual mono-konstruktion med en separat digitalomvandlare till varje kanal för att ge ett bättre signal/brus-förhållande. Påkostade op-ampar och direktstöd för både PCM- och DSD-signaler, samt en ännu bättre hörlursförstärkare än i lillebror, är ljuv musik i våra öron. Det finns både en obalanserad stereohörlursutgång samt två balanserade monoutgångar av typen mini-XLR, om du har hörlurar som stöder det.

Användning
Essence III har en fjärrkontroll som gör den smidig att sköta från soffan. Käckt med separat volympotentiometer för hörlurar och linjeutgång, som även kan ställas in till fast utnivå för anslutning till förförstärkare. Windows behöver en drivrutin för att få stöd för DSD och 192 kHz-filer, men inte Mac OS. En lysdiod lyser på volmratten som används, hörlurar eller mastervolym. Det finns inget teckenfönster, i stället visas vilken ingång som är aktiv med hjälp av lysdioder. Däremot visas inte vilken upplösning som tas emot.

Ljudkvalitet
Asus-omvandlarens starkaste sida är det bestämda och häftiga basregistret. Bastrummor är tunga och kraftfulla och klangbalansen är varm och behaglig. Aningen vassa inspelningar återges mjukare och mer trivsamt. Som R.E.M:s ”Drive” från skivan Automatic for the People, som i 24 bit/48 kHz-studioinspelning är en smula skarp, framförallt cymbalerna. Det rundas till fint av Essence III, så att man tål en högre ljudnivå utan att det blir tröttsamt.

Å andra sidan är detta en nackdel när mer upplöst musik står på dagordningen. Ljudbilden är aldrig så luftig som med konkurrenterna, det ligger en lite mörk slöja över de ljusaste tonerna. ”Stille, stille kommer vi” från Hoff Ensembles jazzprojekt Quiet Winter Night (24 bit/192 kHz) har lite tamare trumvispar, samtidigt som Unni Wilhelmsens röst aldrig skiner riktigt som den ska, även om den är välplacerad i mitten av en stor och omslutande ljudbild. Bastrumman är däremot stor och tung och Arild Andersens kontrabas är rund, fyllig och taktfast.

Stråkintrot på Tori Amos filharmoniska version av ”Flavor” från albumet Gold Dust (24 bit/96 kHz) låter mjukt, varmt och fylligt, men låten saknar lite av luftigheten som gör att den verkligen bränner sig in i själen. Essence III får aldrig riktigt tag i magin längst upp.

Slutsats
Xonar Essence III är Asus dyraste digitalomvandlare någonsin, och helt klart även den bästa. Den har direktstöd för DSD och dessutom en riktigt bra hörlursförstärkare inbyggd.

Inkopplad till stereon ligger styrkan främst i basregistret, som levereras kraftfullt och bestämt. Musiken låtar aldrig vass. Å andra sidan släpps inte övertonerna fram tillräckligt bra. Det blir inte luftigt nog. Asus klarar med andra ord inte av att orsaka lika mycket ståhej med sin dyraste digitalomvandlare som i den billigare änden av prisskalan.

Med knuten näve

Electrocompaniet har den stramaste och mest potenta basen vi har hört på länge. Och allt balanseras av tjusiga toner längre upp.

Ljud & Bild tycker

Vi har sällan hört en digitalomvandlare som har så tuff bas. Ljudbilden är dessutom både välbalanserad och stor, även längre upp i övertonerna.
Här saknas bara det sista lilla av mikronyanser i toppen för att Electrocompaniet ska krossa allt motstånd.
  • Digitalingång: Asynkron USB, 2 koaxiala, 2 optiska
  • Analogutgång: RCA och XLR
  • Max upplösning: 24 bit/192 kHz
  • Variabel ljudnivå
  • Pris: 21 500 kr
  • electrocompaniet.se
Vis mere
Vis mindre

Vejl.pris kr

Precis som sina rivaler har ECD 2 asynkron USB-digitalomvandling och stöder upp till 24 bit/192 kHz-upplösning. Electrocompaniet säger sig ha arbetat mycket med att reducera jitter, samtidigt som de bevarat det varma ljudet som de är berömda för.

Förutom USB-port har ECD 2 dubbla koaxiala och optiska digitalingångar, samt både balanserade XLR- och obalanserade RCA-analogutgångar.

ECD 2 har inbyggd volymkontroll och ingångsväljare och kan alltså kopplas direkt till en effektförstärkare eller ett par aktiva högtalare om man vill.

Användning
Volym och signalkälla styrs enkelt från fjärrkontrollen som ingår, eller Electrocompaniets universalfjärr som är extrautrustning. Upplösningen och ljudnivån visas i teckenfönstret just när man gör ändringar, annars är det bara ingången vi blir informerade om. Inkoppling av Mac går smärtfritt oavsett upplösning upp till 192 kHz, medan Windows-PC behöver drivrutin.

Ljudkvalitet
ECD 2 gräver fram guldet ända nedifrån djupbasen och pressar fram det genom högtalarna (naturligtvis med god draghjälp av en häftig förstärkarkombination). Den relativt höga spänningen i den balanserade XLR-utgången ger en högre ljudnivå, vilket kan lura lyssnaren att tro att den låter kraftigar och tyngre. Men även om man vrider ner till samma ljudnivå som de övriga har Electrocompaniet ett sällsynt bra grepp om rytmerna.

Hör bara på Daft Punks ”Game of Love” i högupplöst studiokvalitet. Bastrumman är lika stor och saftig som med Asus Essence III. Men ljudbilden är bredare här, och virveltrumman smäller till hårdare. Upplösningen i trumsetets cymbaler är väsentligt bättre och vokoder-rösten låter mer som om den faktiskt svävar i luften och fyller rummet.

Electrocompaniet gräver djupare i basen än Naim, samtidigt som den är mycket mer upplöst än Asus.

Jazz tjänar också på den stora ljudbilden. Det är fullt tryck i trumpeten, utan att det sker på bekostnad av luft och upplösning. Arild Andersens kontrabas i Hoff Ensembles Quiet Winter Night (24 bit/192 kHz) är stor och fyllig i basregistret och Unni Wilhelmsens röst är luftigt placerad i mitten. Jan Gunnar Hoffs piano återges med lätt dansande tangenter.

Tori Amos ”Jackie’s Strength” i orkesterversion har ett bra tryck hela vägen. Det låter nästan som det är fler stråkar på grund av ljudbildens många klangnyanser.

Till skillnad från Asus blir inte R.E.M:s ”Drive” tillpiffad. Sångrösten låter vass i toppen, med tämligen kärva cymbaler. Detta är inte Electrocompaniets fel, det betonar bara att om du vill ha det ärligt så får du det ärligt, på gott och ont.

Slutsats
Electrocompaniet ECD 2 låter stentufft och klämmer ut varenda droppe saftighet ur basen. Allt balanseras av ett dynamiskt och nyanserat mellanregister, som är viktigt för återgivningen av alla instrument, och övertonerna är tillräckligt luftiga för att sträcka ut ljudbilden i alla tre dimensioner.

Digitalomvandlaren blomstrar med all slags musik, men imponerar kanske allra mest med rytmiska stycken. Den har upplösning hela vägen och är snudd på fulländad. Den är inte lika mikronyanserad som Bryston eller Auralic, men musikälskare som är ute efter något som verkligen sparkar ifrån sig behöver inte leta längre.

Musiken mellan tonerna

Ingen i prisklassen skildrar ljudbildens rymd lika bra som Auralic Vega, som betonar att det finns musik även mellan tonerna.

Ljud & Bild tycker

Auralic får oss att tappa andan, från början till slut. Osedvanligt upplösta toner och bestämda rytmer balanserar ljudbilden helt makalöst bra! Olika filterinställningar ger möjligheter att fintrimma.
Kommer inte på något, annat än att en så här grym produkt gärna hade fått ha hörlursuttag. Men då hade det nog blivit dyrt!
  • Digitalingång: Asynkron USB, 2 koaxiala, optisk, AES/EBU
  • Analogutgång: RCA och XLR
  • Max upplösning: 32 bit/384 kHz + DSD (USB), 24 bit/192 kHz (S/PDIF)
  • Variabel ljudnivå
  • Pris: 26 900 kr
  • duet.no
Vis mere
Vis mindre

Vejl.pris 26900 kr

SE gullikon 2014.indd

Auralic Vega samplar upp digitalsignalen till hela 1,5 MHz och 32-bitars ordlängd för att förskjuta upp digitala störningar så långt som möjligt och bereda plats åt ett superflackt analogfilter. Man kan välja mellan fyra olika filterinställningar: 1 ger planast frekvenskurva, 2 rullar av försiktigt i toppen, 3 är optimerad för att minimera eko och förhandseko (bättre timing!) och rullar samtidigt av en aning i toppen, och 4 gör mycket som nr 3 men är fintrimmad för att låta optimalt i de flesta sammanhang. Notera att avrullningen i toppen inte är hörbar i signaler som har högre upplösning än 48 kHz, eftersom avrullningen börjar långt över vad örat kan uppfatta.

Via USB tar Vega emot alla upplösningar ända upp till 32 bit/384 kHz (DXD) och stöder dessutom DSD i högsta upplösning (128 gånger högre än CD).

Användning
Teckenfönstret visar all information man behöver och DACen styrs enkelt från fjärrkontrollen som ingår.

Jag gillar egentligen inte att ha så många filteralternativ, eftersom jag sitter och växlar mellan olika musikstycken och tvekar mellan vilket jag gillar mest. Jag satt länge och växlade mellan olika filter tills jag till slut landade på nummer 4. Ljudbilden blir mer utsträckt samtidigt som rytmens timing sitter som gjuten.

I övrigt är Vega enkel att använda, bortsett från att den vid ett tillfälle fick lite problem när jag hade satt ihop en spellista med olika upplösningar. Den stannade upp när den var tvungen att byta upplösning. Lösningen var att stänga av den och sätta på den igen, sedan fungerade allt fint.

Ljudkvalitet
Auralic låter så musikaliskt att det nästan är omöjligt att tänka på något annat än musiken. Cymbalerna är superluftiga i Daft Punks ”Game of Love” i 24 bit/88,2 kHz och bastrumman trycker till hårt och rappt. Ljudbilden är lika luftig som helium och ljudlandskapets ”molekylära” sammansättning kan nästan anas på mikronivå.

Omvandlaren låter hårresande upplöst. Jazz-trumpeten på ”Stille, stille kommer vi” med Hoff Ensemble i 24 bit/192 kHz är luftig och samtidigt direkt, samtidigt som perkussion-klangen breder ut sig i rummet. Kontrabasen ligger i botten på det mest naturliga sätt och Unni Wilhelmson har aldrig låtit vackrare.

Det mest imponerande är dock hur Auralic Vega får mig att lyssna MELLAN tonerna. En klyscha, jag vet, men jag kan inte beskriva det på annat sätt. För mittemellan allt som händer är tystnaden så markerad att den nästan är skrämmande,

Ta Tori Amos ”Flavor” från Gold Dust-skivan. Den mörka Bösendorfer-flygeln med sin extra oktav i basen mullrar fram i underjorden, samtidigt som omvandlaren har en förmåga att hålla käft när den ska. Introt med stråkar låter stort, men när Tori börjar sjunga låter det som om det aldrig har funnits bättre plats för henne att vältra sig i.

Slutsats
Auralic Vega är otroligt upplöst. Allt finns på plats, från botten till toppen av frekvensregistret, och den stoppar och startar varje signal lekande lätt. Den är inte fullt lika spröd i toppen som Bryston och inte lika rå och tuff i basen som Electrocompaniet, men den totala balansen och upplösningen är helt grym.

Ska du ha något bättre än Vega blir det snabbt kostsamt. Den tar det digitala jobbet på blodigt allvar och kan ställas i vilken anläggning som helst och bara låta helt magiskt.

Upphöjd sanning

Digitalomvandlaren från Bryston är en av de mest detaljerade och högupplösta i klassen.

Ljud & Bild tycker

Bryston låter superupplöst och distinkt rakt igenom, med överlägsen detaljnivå och en gigantisk ljudbild.
Fjärrkontroll är (dyr) extrautrustning och det är brist på volymkontroll.
  • Digitalingång: Asynkron USB, 2 koaxiala, 2 BNC, 1 optisk, AES/EBU
  • Analogutgång: RCA och XLR
  • Max upplösning: 24 bit/192 kHz
  • Pris: 28 000 kr
  • taaimport.no
Vis mere
Vis mindre

Vejl.pris 28000 kr

Bryston BDA-2 har ett separat, 32-bitars DAC-chip från AKM till varje kanal för att få brusgolvet försvinnande lågt. Strömförsörjningen till de analoga och digitala kretsarna är avgränsade för att undvika störningar. Asynkron USB-omvandling sker med 24 bit/192 kHz-upplösning. Som med i princip alla omvandlare behövs det ingen drivrutin till Mac, men Windows stöder inte högupplösta format utan vidare, så man måste installera drivrutinen som ingår.

Man kan aktivera 24 bit/192 kHz-uppsampling med en knapp på fronten. BDA-2 går att sköta med fjärrkontroll, men det ingår ingen sådan. BR-2 går att köpa löst för den nätta summan av 5 000 kronor. Har du däremot en Logitech Harmony-multifjärr så kan den programmeras att styra BDA-2.

Användning
BDA-2 är mycket enkel att sköta. Tryck på knappen för ingången du vill ha, både ingång och upplösning anges med lysdioder på fronten. Att fjärr saknas är inte så irriterande som det kunde ha varit om omvandlaren haft variabel utnivå. Den är däremot fast, vilket betyder att du behöver en förförstärkare eller integrerad förstärkare.

Ljudkvalitet
Utan uppsampling känns ljudet ett snäpp mer taktfast och stramt, medan uppsamplingen gör det mer silkeslent och ”analogt”. Så småningom tycker jag att musiken kryper mer in under skinnet när uppsamplingen är aktiverad.

Tori Amos ”Flavor” från orkesterskivan Gold Dust låter synnerligen bra i 24 bit/96 kHz. Anslagen på flygelns mittersta och ljusare tangenter sprätter lekfullt, samtidigt som stråkarna fyller ut ljudbilden, som är enormt stor. Klangen från Toris röst är så närvarande och välnyanserad att det känns som om hon är närvarande rent fysiskt. När refrängen kommer hörs det extra tydligt att det inte är någon vanlig flygel. Tillsammans med pukorna hör man hur de djupaste bastangenterna spelar försiktigt, långt ner i djupet. Detta är nämligen en Bösendorfer-flygel som har en extra oktav i basregistret. Och eftersom Tori har spelat på en sådan i mer än 20 år så vet hon hur hon ska använda sig av de extra bastangenterna. Bryston-omvandlaren får fram både nerven och detaljerna i den här låten.

Daft Punks ”Lose Yourself to Dance” i 24 bit/88,2 kHz-upplösning låter superdistinkt. Flickflack-gitarren biter ifrån sig ordentligt, utan att låta plågsamt, och de tuffa basrytmerna trycker på som bara den. När sedan Pharrell Williams sätter igång med sin falsettröst är jag såld. Ljudbilden är oförskämt städad, men det går hur bra som helst att plocka fram alla soniska komponenter, som är gnistrande väl separerade.

Bryston BDA-2 har inte riktigt samma silkeslena diskant som Auralic, vilket gör att man inte får samma värme när man spelar högt. Men jösses en sådan energi och detaljering!

Slutsats
Bryston har allt: en superupplöst och prydlig ljudbild som sträcker sig från topp till botten med en överlägsen detaljnivå. Övertonerna kan nog bli lite väl friska med fel högtalare, vi rekommenderar några som har lite varm klang.

BDA-2 har egentligen bara en nackdel, nämligen att den saknar fjärrkontroll. Det betyder att den inte kan användas direkt med en effektförstärkare eller ett par aktiva högtalare, utan behöver en förförstärkare. Ska du dessutom ha en fjärrkontroll blir totalpriset 33 000 kronor.

Naim DAC-V1
Naims bidrag är en kompakt digitalomvandlare med fjärrkontroll, variabel utnivå och hörlursuttag. Och den låter tjusigt.
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Det är sällsynt att små högtalare spelar så här stort. Men den här gör det.
    Citation Tower bevisar att convenience-ljud inte måste vara små, diskreta bordshögtalare med stora kompromisser.
    Electrocompaniet har uppgraderat sin bästa integrerade förstärkare. ECI 6DX MKII har en superbra streamer och allt digitalt innanmäte du behöver.
    Samsung Galaxy Z Fold 2 är den hopfällbara mobilen du alltid har önskat dig.
    Vill du bli av med oväsen?
    Vi undrade när highend-klassen skulle få sina första brusreducerande hörlurar. Det är naturligtvis Bang & Olufsen som är först – och Beoplay H95 ger mersmak!
    Den senaste iMacen är den bästa stationära Mac-datorn för många, trots en inte helt oväsentlig nackdel.
    TAG Heuer Connected är mer än en smart träningsklocka, den är ett snyggt armbandsur också.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Pro-Ject X2

    Riktpris: 12000 kr Analog vinlylvinnare

    Vera Audio P400/1000

    Riktpris: 32000 kr Sanningen kommer alltid fram

    Electrocompaniet ECI 80D

    Riktpris: 25000 kr Skön, varm klang

    NAD M33

    Riktpris: 50000 kr Kul, klok och stark
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.