: 4 digitalomvandlare

Suverän strömning med digitalomvandlare

Här är fyra digitalomvandlare som höjer ljudkvaliten på strömmad musik till en ny nivå.
forfatter

Det är inte så konstigt att de gamla musikformaten har kollapsat ett efter ett. För vad kan väl mäta sig med att ha miljontals låtar inom räckhåll? Förr i tiden om man var trött på Bruce Springsteen och ville lyssna på lite sofistikerad Tjajkovskij, dök man ner i skivsamlingen och bläddrade fram till klassiska avdelningen – som naturligtvis var alfabetiskt sorterad efter vad dirigenten hade ätit till middag dagen före. När inspelningen så småningom var lokaliserad var det dags att ta på sig filtvantarna, lyfta ut skivan ur omslaget, blåsa två gånger, kasta lite salt över axeln för att få tur och undvika repor och lägga på nålen med darrande hand. Inte konstigt att 12-tummarna fick ge vika för den digitala CD:n som nästan bara behövde visa sig för att erövra musikvärlden. Inget knaster, inget hackande. Enda problemet var nu alla CD-skivor som låg utströdda på golvet när man bytte från skiva till skiva – efter att ha lyssnat nästan en hel låt från dem vardera, eftersom det hade blivit så praktiskt att hoppa snabbt från spår till spår.

Strömning tar över
I den moderna tidsåldern, med internet snudd på neurologiskt inkopplat till kroppen, är vi färdiga med de fysiska stenåldersformaten (bortsett från dem av oss som fortfarande ligger inlagda på hifi-sanatorier). I stället kommer musiken som direktinsprutning från luften. Det har aldrig varit lättare att hitta fram favoritmusiken, det må vara The Boss, The King of Rock, The Man in Black eller The Queen of Soul – alla kommer de susande genom luften om man bara trycker på en knapp, för att rädda oss från vardagens tristess och vedermödor.

Det enda det har kostat oss – och det kan blueslegenden Robert Johnson skriva under på – är vår själ. Den ljudmässiga själen. För det första har herr MP3 och alla hans kusiner gjort sitt yttersta för att suga livskraften ur musiken. Men än värre är att mycket av utrustningen som används för att strömma musik gör lika mycket för ljudkvaliteten som asbest gör för luftkvaliteten. Mycket av problemet beror på usla inbyggda digitalomvandlare (DAC), vars uppgift är att förvandla den digitala signalen till analog elektricitet som förstärkaren och sedan högtalarna kan förstå.

Lösningen
Men här kommer den goda nyheten: det är enkelt att fixa. För oavsett om du föredrar att sköta musiken från datorn, mobilen eller en extern mediespelare så kan den digitala ljudsignalen tappas ut från källan innan den hinner utsättas för något galet och ledas till en duglig digitalomvandlare som gör en bra konvertering från digitalt till analogt innan signalen går vidare till stereon i vardagsrummet. Betrakta det som hifi-anläggningens variant på en bypass-hjärtoperation.

Musikformatets kvalitet
Bäst resultat får man genom att strömma musik med hög upplösning, i form av förlustfri CD-kvalitet och gärna ännu högre än så. Se därför till att den dyrbara CD-samlingen är rippad i ett förlustfritt eller okomprimerat format. Detsamma gäller köpt, nedladdad musik. Prenumererar du på en strömningstjänst så ska du veta att den enda tjänsten i Skandinavien som har förlustfri ljudkvalitet är Wimp, men även Deezer är på gång. Spotify och resten har något lägre ljudkvalitet i form av MP3, Ogg Vorbis och andra format. Ljudet är dock tillräckligt bra för att det ändå är kvaliteten på resten av anläggningen som avgör hur bra det låter. Och det är en viktig poäng, för även om vi alla är överens om att skräpljud in (MP3 och så vidare) ger skräpljud ut (en digitalomvandlare kan inte fixa en förstörd signal) så kan ljudet från komprimerade format tjäna mycket på att inte mosas ytterligare av en dålig DAC. Med andra ord: du kan alltid tjäna på att ha en bra DAC. Som en bonus kan många av de externa omvandlarna användas för att koppla TV:n digitalt till stereon och få ett bättre ljud från TV-program och filmer.

Annons

Fyra olika
Vi har plockat fram fyra olika digitalomvandlare som passar lite olika användare. Gemensamt för dem alla är att de tar hand om omvandlingsjobbet på bästa möjliga sätt. Alla har optisk digitalingång som minimum för att kunna avkoda signalen från en extern mediespelare (eller en TV) och alla utom en har en USB-port för PC/Mac. Men anslutningarna variarar, och priserna likaså.

Billigast är Musical Fidelity V90-DAC. För samma pengar som en IKEA-fåtölj får du en digitalomvandlare som både ser bra ut och är välutrustad med alla digitalingångar du behöver, inklusive USB för anslutning av PC och Mac. Highend för Svensson-pris, hävdar Musical Fidelity.

Ännu mer spännande, och nästan dubbelt så dyr, är Arcam airDAC, som bland annat går att koppla trådlöst till nätverket och sedan strömmar musik från mobilen eller iTunes genom luften med hjälp av AirPlay.

Har du en förstärkare med balanserade ingångar och kanske även ett par fina hörlurar bör YBA WD202 och Hegel HD12 vara lockande. De är ungefär likadant utrustade när det gäller digitalingångar – inklusive USB – och har balanserade utgångar samt hörlursuttag. Eftersom de har en variabel volymkontroll kan de till och med kopplas till ett par aktiva högtalare eller direkt till en effektförstärkare. Hegel HD12 är för övrigt testets dyraste och kostar 9 000 kronor.

 

Annons

Testutrustning

Vi har testat omvandlarna med en MacBook Pro med musikprogrammet Audirvana Plus. Det tillåter bit-perfect avspelning av alla musikfiler, oavsett upplösning. Datorn är ansluten till digitalomvandlarna med en USB-kabel, och sedan vidare balanserat (om det går) till en Hegel P30-förförstärkare (50 000 kronor) och två H30-effektförstärkare (100 000 kronor styck). Högtalarna var Vienna Acoustic Liszt (107 000 kr).

För att skilja på digitalomvandlarna så bra som möjligt har vi använt oss av påkostade kablar, bland annat Audioquest Coffee USB och dessutom nätfilter (In-Akustik Reference Power Bar) till samtliga komponenter i signalvägen. Effekten av detta är diskutabel och inget vi reservationslöst rekommenderar att man lägger stora summor på, men det hjälper en del och vi vill att alla förhållanden ska vara så optimala som möjligt för att kunna skilja på testdeltagarna på bästa sätt.

Produkter i testet

Musical Fidelity V90-DAC

Silkesljud till bomullspris

Musical Fidelity har lyckats med konststycket att ge en försmak av highend i en särdeles billig inpackning.

Närmare det bästa av två världar rent ljudmässigt går inte att komma i den här prisklassen. Omvandlaren har en upplösning vi knappt har sett förut i den här klassen, och musiken framträder på ett befriande luftigt sätt.
Dyrare omvandlare har ännu bättre tryck och dynamik.

Arcam airDAC

Strömmar via luften

Arcam airDAC tar tag i ljudsignalen direkt genom luften och förvandlar den till musikaliska toner.

Har man väl börjat strömma ljudet trådlöst vill man knappast gå tillbaka till kabel. Arcam-omvandlaren hanterar de trådlösa ljudsignalerna väl, musiken låter neutralt och ärligt.
Vi saknar lite gnista och engagemang. Ingenting sticker ut och musiken låter genomgående lite platt. Vi saknar också USB-port till PC och Mac.

Hegel HD12

DAC som har nästan allt

För första gången har Hegel en DAC med hörlursuttag. HD12 låter dessutom kolossalt bra.

Osedvanligt potent och dynamisk ljudbild, kombinerat med fint djup och öppenhet. Hörlursuttaget låter mycket bra och det går att använda omvandlaren som digital förförstärkare.
Den lilla mesiga fjärrkontrollen försvinner lätt mellan soffkuddarna. Ljudnivån går inte att styra direkt från omvandlaren, vilket begränsar användarvänligheten på skrivbordet. Det finns kraftigare hörlursförstärkare.

YBA WD202

Harmoniska toner

Den här omvandlaren kombinerar ett läckert yttre och många funktioner med musikaliska toner av toppkvalitet.

Ljudet är mycket bra, speciellt med balanserad anslutning. WD202 går att använda som digital förförstärkare och både hörlursuttag och fjärrkontroll finns på plats. Vi är dessutom förälskade i utseendet.
Ljudet är inte lika bra med obalanserad inkoppling. Hörlursuttaget låter godkänt, men inte mer.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Annons
Annons

Läs också