Sony Bravia Projector 7 (VPL-XW5100ES)

Laserskarp projektor från Sony

Sony Bravia Projector 7 är en hemmabioprojektor som erbjuder en fantastisk bioupplevelse. Men den är inte helt felfri.

Sony Bravia Projector 7 - spread - geirnordby

Sony Bravia Projector 7. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Sonys nya hemmabioprojektor kostar 77 000 kronor. Den utlovar 2200 lumen ljusstyrka, äkta 4K-upplösning och en helt ny XR-processor som äntligen ska lösa HDR-problemen som tidigare modeller har haft. Men håller den sina löften?

Sony Bravia Projector 7, även känd som VPL-XW5100ES. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Tekniken bakom

Sony Bravia Projector 7, som även heter VPL-XW5100ES, använder Sonys SXRD-teknik med en äkta 4K-panelupplösning på 4096 x 2160 pixlar. Tillsammans med påkostad optik (Advanced Crisp Focus) utlovas en knivskarp bild. De innersta linselementen är gjorda av glas, de yttersta av plast. Sony anser att detta ger mer enhetligt ljus än om hela optiken var gjord av glas.

Precis som föregångaren har Projector 7 en blå laser som ljuskälla. 2 200 lumen i ljusstyrka är rejält för en hemmabioprojektor med en svärta av den här klassen. Lasern är helt fri från kvicksilver och har en förväntad livslängd på 20 000 timmar utan underhåll.

Läs också Guide: Vad är HDR tone mapping? Tone mapping är en teknik som gör det möjligt att visa HDR-innehåll på skärmar och projektorer som har begränsad ljusstyrka. Men hur fungerar det egentligen?

Den nya XR-processorn

För första gången använder XR-processorn dynamisk tone mapping för HDR-återgivningen, så kallad XR Deep Black som ska ge djupare svärta och skarpare 4K-uppskalning med XR Clear Image. Den täcker 95 % av DCI-P3-färgrymden, så Sony utlovar spektakulära färger. Sony har också kalibrerat bildparametrarna för att matcha deras professionella referensmonitorer.

Gaming-intresserade kommer att uppskatta att de två HDMI 2.1-portarna stöder 4K/120 Hz med bara 12 millisekunders fördröjning. Auto Low Latency Mode ser till att projektorn automatiskt växlar till spelläge när en konsol kopplas in.

Den kraftfulla XR-processorn löser HDR-problemen som föregångaren hade. (Ill: Sony)

Tyst

Med sina 13 kilo är Sony Bravia Projector 7 kompakt för att vara en äkta 4K-projektor. Ljudnivån på bara 24 dB innebär att du kan höra en knappnål falla.

Till skillnad från JVC-rivalen DLA-NZ500 saknar Sony motorstyrd optik. All linsjustering är manuell. Detta sparar pengar, men gör installationen mer besvärlig. Manuell linsförskjutning kan göras med upp till ±71 % vertikalt och ±25 % horisontellt.

Projektorn har inget linsminne som växlar mellan olika optikinställningar. Men Sony har en digital lösning: Aspect Ratio Scaling skalar 16:9-innehåll så att det passar en cinemascope-filmduk. Kompromissen är en reduktion av pixelupplösningen.

De två HDMI-ingångarna har 4K/120 Hz för gaming. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Möte med bioklassikern

För att testa projektorn tog jag den till AVShop i Oslo, som har en beckmörk bio med två identiska dukar. Gorm Sørensen från AVShop har kalibrerat båda projektorerna.

Testmaterialet växlar mellan Gemini Man i 4K/60 Hz och Christopher Nolans Oppenheimer. Med Sonys rekommenderade HDR Tone Mapping Mode 3 för mörka rum är kontrasten riktigt bra, men bilden är i det mörkaste lagret. Jag väljer därför Mode 2, som gör bilden lite ljusare på bekostnad av en något lägre kontrast.

Under de första 20 minuterna finns ett litet grönstick i Sonys bild, ännu lite mer än hos JVC. Det är inte plågsamt, men bredvid en kalibrerad projektor är det uppenbart. Efter uppvärmningen försvinner detta helt.

Sony har full kontroll över både ljus och färg. Svartvita scener återges med precision och stor detaljrikedom. Varje liten detalj framhävs med en sällsynt tyngd. De snabba, jämna scenerna i Gemini Man är också mycket verklighetstrogna och porerna i Will Smiths ansikte är kusligt realistiska.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hård konkurrens

Jämfört med JVC-projektorn som står bredvid är bilden förvånansvärt lik i ljusa scener. I mörkare scener är det däremot tydligt att Sony-projektorn inte är riktigt lika kolsvart. Bilden blir lite plattare, där JVC-bilden får mer djup och tredimensionalitet.

Även om Sony-projektorn har en mycket bra mätbar kontrast mellan helt av och full ljusstyrka på lasern så behöver man inte lysa upp mer än en enda pixel på en annars svart skärm för att kontrasten ska sjunka märkbart. Detta har kännetecknat Sony-projektorer ett bra tag nu, men det måste ändå sägas att den upplevda kontrasten är mycket bra. Bara inte riktigt lika bra som hos JVC.

I en scen med flammande lågor syns skillnaden tydligt. På JVC-projektorn ser man det röda skenet från lågorna, med svart runtomkring. Hos Sony är det bara grått. Det betyder inte att Sony gör ett dåligt jobb – bildkvaliteten är fortfarande exceptionell. På papperet har Sony något högre ljusstyrka och i ett mörkt men inte kolsvart vardagsrum är skillnaden i svärta knappt märkbar. Men i ett kolsvart rum blir JVC:s överlägsna kontrast uppenbar.

(Foto: Geir Gråbein Nordby)
Läs vidare
Exit mobile version