: Pioneer VSX-1131

Ganska bra

Pioneer har bra funktioner och ett rent och kraftfullt ljud.
Ljud & Bild tycker
Här finns gott om anslutningar och receivern fungerar delvis utmärkt med filmljud och även bra med musik.
Rumskorrektionen ger ett lite vasst ljud med musik i stereo. Att växla mellan Atmos 5.1.2 och 7.1 med extra bakhögtalare måste göras manuellt i menysystemet.
Specifikationer
  • Video: 3D och 4K-uppskalning (HDMI 2.0/HDCP 2.2)
  • HDMI: 7 in, 2 ut
  • Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), Dolby DTS:X (med uppdatering)
  • Högupplöst ljud: Ja (32 bit/384 kHz, DSD)
  • Effekt: 7 x 100 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)
  • Rumskorrektion: MCACC
  • Nätverk: Wifi och ethernet
  • Strömning: FireConnect (med uppdatering), AirPlay, Google Cast, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth
  • App-styrning: iControlAV5
  • Skivspelaringång: Ja
  • Multikanals pre out: Nej
Annons
Annons
forfatter

Pioneer VSX-1131 är en 7.1-receiver. Ändå har den nio högtalarutgångar, konfigurerade så att de bakre surroundhögtalarna och eventuella Dolby Atmos-högtalare kopplas till var sin utgång. Vilket betyder att du kan koppla in 7.1 plus Atmos. Har filmen Atmos-ljud så kan du välja 5.1.2 i menysystemet, och ställa in 7.1 när du ska titta på film eller lyssna på en musik-Blu-ray med 7.1-ljud. En bättre lösning än vad den annars så lika Onkyo TX-NR656 har att erbjuda, fast inte helt automatiskt som hos Yamaha.

Tycker du själva uppkopplingen är svår så finns det en assistent i smartmobil-appen. Appen är avancerad och har många funktioner. Det finns också en särskild iPad-app som är mer överskådlig eftersom den utnyttjar den stora skärmytan, den ligger bara en liten bit efter Yamahas iPad-app.

Multiroom-funktionen med FireConnect fanns inte tillgänglig under testperioden i slutet av augusti.

 

Ljudkvalitet

Det trycker till fint i ljudet när Deadpool skjuts mot duken i Ultra-HD-upplösning. Med kalibreringen aktiverad är dialogen krispig och klar, samtidigt som det smäller till bra när krutet bränns av. Atmos-ljudbilden breder ut sig sömlöst över och runt oss oerhört bra.

Annons

Högtalarkalibreringen har blivit lite enklare sedan sist. Numera kan man inte längre välja vilket slags EQ man vill ha, om man vill kalibrera alla högtalare att låta helt neutralt eller om man vill att de övriga högtalarna ska efterlikna frontarna. Nu är det helautomatisk EQ eller ingenting alls. Med film funkar automatisk kalibrering. Men med musik, och speciellt rytmisk pop och rock eller annan musik som har en väldigt mättad ljudbild, låter det för vasst och sterilt. Man bör stänga av EQ:n efter kalibreringen, då återges musiken fylligt och kraftfullt och filmdialoger blir dessutom fylligare i vårt rum. Man behåller för övrigt andra parametrar som den automatiska installationen har gjort, till exempel avståndskorrektion, ljudnivå och delningsfrekvens. I senaste versionen går det tyvärr bara att ställa in en enda gemensam delningsfrekvens för alla högtalare. Vi hade helst satt den till 80 Hz i samtliga högtalare utom takhögtalarna, som bara går till 110 Hz.

Här finns allt du behöver, inklusive skivspelaringång. Fast ingen flerkanalig förstegsutgång. Foto: Pioneer
Här finns allt du behöver, inklusive skivspelaringång. Fast ingen flerkanalig förstegsutgång. Foto: Pioneer

Slutsats

Pioneer levererar ljudet precis som vi känner igen det: klart och distinkt och med attack. VSX-1131 får bra fart på hemmabion och funkar också fint med musik i både två och flera kanaler.

Den har dock inte riktigt samma upplösning i övertonerna som Yamaha och Denon. Och vi är inte helt nöjda med vad Pioneer har gjort med autokalibreringen, där man nu inte längre kan välja mellan olika klangkaraktär. EQ-balansen som sätts av autokalibreringen funkar inte speciellt bra med musik i stereo, vilket är lite tråkigt.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Också i detta test:

Onkyo TX-NR656

Helt okej

Onkyo gör jobbet, men är inte utan brister.

Ljudet är både klart och energiskt och det finns bra anslutningar. Rumskorrektionen AccuEQ har blivit mer sofistikerad.
Även Onkyo får en väl vass klang med musik av rumskorrektionen, och man kan inte växla mellan Atmos 5.1.2 och 7.1-ljud utan att koppla om högtalarna och kalibrera en gång till.

Denon AVR-X2300W

Luftiga toner

Denon går lite mer försiktigt fram, men tar igen det med svävande övertoner och fin musikalitet – och har dessutom den mest användarvänliga skärmmenyn.

Låter mjukt, varmt och behagligt med såväl film som musik. Väl beprövade Audyssey MultEQ XT är fortfarande ett av de bästa systemen för rumskorrektion.
Somliga saknar förmodligen lite kraft. Bara sju högtalarutgångar betyder att man inte kan växla mellan Dolby Atmos och 7.1 så lätt. Trådlös multiroom-funktion saknas, skivspelaringång likaså.

Yamaha RX-V781

Vinnare igen

Det verkar som om Yamaha verkligen har knäckt hemmabiokoden. Ännu en gång drar de ifrån resten av startfältet.

Här finns mer kraftresurser och muskler än hos de övriga, och dessutom en elegant återgivning av både film och musik. RX-V781 är också den mest välgjorda när det gäller funktioner.
I skrivande stund har MusicCast-systemet inget stöd för Tidal eller Apple Music. Skärmmenyerna är inte heller lika enkla som hos Denon.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Annons
Annons

Läs också

Inget fastfasbatteri, men ändå en viktig modell.
Blir ny säkerhetsbil i FIA Formula E.
770 km räckvidd, självkörning på nivå 3 och ett överflöd av lyx.
Audis nya el-SUV blir den första bilen med Sonos-ljud. Kolla lanseringvideon här!
Fujifilms mellanformatkameror har saknat en bred vidvinkel. Här är den.
Motorola Moto G100 är nästan lika bra som betydligt dyrare mobiler från andra tillverkare. Och så döljer den en intressant överraskning.
Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.
Det är ingen slump att C22 ser ut som om den är 50 år gammal. Och ingen slump att den låter så bra som den gör.
Old school-tekniken har aldrig varit bättre än i vår tid. McIntosh MC1502 är beviset för de som tvivlar.
SU-R1000 är en av de mest unika förstärkarna vi har sett – och hört – i highend-klassen.
Sonos första bärbara högtalare imponerar med sin integration och bekvämlighet.
Klipschorn fyller 70 år i år. Det firar vi genom att förvandla vårt testrum till ett inferno.
Asus ROG Flow X13 är smidig nog för att bara stoppas ner i väskan och kan dessutom användas som surfplatta. Men den har grafikmuskler i tungviktsklassen.
Den bästa kameran vi har testat har kommit i en mer kompakt version, till ett lägre pris.
Tangents lilla trådlösa förstärkare är perfekt till en liten nybörjarstereo i hobbyrummet eller barnrummet.
Ska du ha hifi i studentrummet eller ett par fina högtalare på skrivbordet så kommer du långt för lite pengar med de här.