4 HD-projektorer

Den stora bilden – till litet pris

Projektorn är fortfarande kungen av hemmabio. För tiotusen kronor kan du blåsa upp en gigantisk bild i äkta HD-kvalitet!

Riktig hemmabio kräver framför allt en stor bild. Och även om man får en tung filmupplevelse med en 50-tums TV så motsvarar en sådan bild ungefär att sitta på bakersta raden i en stor biografsalong. Och större TV-storlekar än så blir snabbt alldeles för dyra.

Jag vågar påstå att det först är när man kommer upp i 70 eller 80 tum som man verkligen kan börja snacka om biokänsla hemma, helst ska man uppemot 100 tum. Åtminstone om man tittar på Blu-ray i HD-kvalitet. En 70-tums LCD-TV kan kosta både 30 000 och 40 000 kronor, och en 80-tummare 50 000. Hur häftigt är det då inte med en projektor som kan ge hur stor bild som helst för bara 10 000?

Tillverkarna specar sina projektorer till att kunna klara av en bild som är ända upp till 300 tum stor. Då blir dock avståndet till duken långt, vilket både kräver ett enormt rum och leder till rejäla ljusförluster. Mer realistiskt är att sätta en gräns vid 150 tum. Trots allt är det ju samma sak som nio (!) 50-tums TV-apparater på samma vägg! Då är duken 3,3 meter bred och 1,85 meter hög! Då behöver du ett avstånd på 5–6 meter mellan filmduk och projektor. De flesta nöjer sig nog med 90–100 tum, vilket ändå motsvarar fyra 50-tummare och ett projiceringsavstånd på 3–4 meter.

I ett mörkt rum överträffar den upplevda bildkvaliteten från en bra projektor en TV, eftersom bakbelysningen i TV:n slår emot dig på ett annat sätt än det reflekterade ljuset från duken. Mycket av projektorns ströljus absorberas av duken, och även en projektor med en aningen grå svärta – som beror på hög ljusstyrka – ger samma intensiva känsla som en TV. Eftersom duken sväljer ljus måste projektorn vara mer ljusstark än TV:n om vitnivån ska bli lika hög.

Ljusstyrka och kontrast
Det är viktigt att skilja på hemmabioprojektorer och kontorsprojektorer. Det finns nämligen två saker som är viktigt, bortsett från skarp optik: ljusstyrka och kontrast. Ljusstyrkan bestämmer intensiteten i vitt, medan kontrasten indikerar svärtan. Ett högt värde på båda är optimalt, men på grund av ljusläckage inuti projektorn kan en extrem ljusstyrka också betyda mindre intensiv svärta, och en extrem svärta sker på bekostnad av ett mildare ljus.

I hemmabion är det viktigaste en mörk svärta, eftersom man ofta släcker belysningen när filmen börjar snurra. En kontorsprojektor upplevs då som alltför matt i skuggiga områden. Om du däremot vill ha en projektor som fungerar i fullt dagsljus bör du kanske prova båda typerna.

Kompromisser
Här tittar vi närmare på fyra hemmabioprojektorer i 10 000-kronorsklassen. Den här prisklassen innebär ett par kompromisser, särskilt med tanke på kontrast. Medan dyrare projektorer har en kontrastspecifikation på 50 000:1 eller mer är det vanligare med 5 000:1 på den här nivån. Det betyder en mildare svärta, som beror på ljusläckage. Detta upplevs dock inte i närheten av så extremt som siffrorna gör gällande, för de bästa av dem kan verkligen trolla fram en fin bild där man inte tänker på att svärtan inte är lika becksvart. Bland annat för att ljusstyrkan på ungefär 2 000 lumen gör vitt ännu vitare.

I billigare projektorer är inte optiken lika superskarp som i dyrare. Ju större bilden är desto bättre syns det. Men även i de lägre prisklasserna har objektiven blivit skarpare, och så länge man inte jämför olika modeller sida vid sida så ska det mycket till för att man ska reagera på oskärpa.

Tänk på att de billigaste projektorerna saknar optisk linsjustering (”lens shift”) vilket gör dem mindre flexibla när det gäller montering. Placeringen motsvarar ungefär över- eller underkant av bilden, beroende på om den monteras uppochned i taket eller står på en hylla. Om du inte kan ställa projektorn på ett helt optimalt ställe så kan du använda vinkelkompensation (”keystone”) även om det påverkar upplösningen i bilden.

Fyra billiga HD-projektorer
Vi kallade in fyra projektorer för test. Kriteriet var att de skulle ha 1080p-upplösning och kosta kring 10 000 kronor. Utifrån detta skickade de olika märkena var sin modell. Vid en närmare kontroll visade sig BenQ W1060 skilja sig från mängden genom att kosta ett par tusenlappar mindre ute i butikerna. Om den är lika bra som de övriga kan den alltså vara ett riktigt fynd.

Tre av projektorerna använder DLP-tekniken, som består av ungefär två miljoner mikroskopiska speglar som sätter på och stänger av var sin pixel, genom att vinkla ljus från ett roterande färghjul. Tekniken är mycket sofistikerad, blixtsnabb och underhållsfri, enda nackdelen är ”regnbågseffekten” som vissa ögon kan uppfatta och som syns som färgade fält när man flyttar blicken över kontrastrika områden.

Epsons TW-5900 är däremot en LCD-projektor. I den skickas ljuset genom flytande kristaller för att projicera färgerna. Det finns ingen risk för regnbågseffekt, men tekniken kräver ett dammfilter som måste rensas eller bytas ut med jämna mellanrum.

InFocus IN3118HD är något så spännande som en hybridprojektor, alltså en som både kan användas i hemmabion och i konferensrum. Med full lampstyrka får den fram 3 500 lumen, vilket är optimalt i dagsljus eller i rum med tänd belysning, medan ekonomiläget påminner mer om hemmabioprojektorerna.

Två av testdeltagarna kan visa 3D-bild: till Optoma HD300X ingår ett par glasögon och 3D-sändare, medan glasögon är extrautrustning till Epson EH-TW5900.

Vad behöver du?

Det är inte svårt att installera en projektor. Men det finns ett par saker du måste tänka på.

Montering
Ska projektorn hängas i taket, stå på en hylla på väggen eller på en bänk? Det finns fästen för det mesta. Bland takfästen kan vi till exempel rekommendera B-Tech BT881 för ungefär 1 000 kronor. De billigaste projektorerna har ingen optisk linsjustering, så de måste ställas på ungefär samma höjd som över- eller underkant av filmduken. Detta gäller samtliga testdeltagare.

Filmduk
En filmduk behöver du också. Och då menar vi ingen rullgardin från IKEA! Bästa möjliga färgbalans och ljusreflektion får du från en filmduk som är särskilt avsedd för hemmabio, och vi föredrar naturligtvis 16:9-format. Till ett mörklagt rum rekommenderar vi en vit duk med ett gain-värde på 1,1 medan en grå duk passar bra till ljusare rum för att förbättra svärtan.

Dukar finns både uppspända på en fast ram och nedrullningsbara. Ramspända är bäst eftersom de är helt släta, men de är också iögonfallande när projektorn är avstängd. Billiga dukar finns bland annat från AView, som kostar ungefär 1 300 kronor för en 90-tums nedrullningsbar och 3 000 kronor för en ramspänd. Elektrisk variant från samma tillverkare kostar 4 000 kronor för 99 tum.

Kablar
Det kan lätt bli aktuellt med en lång HDMI-kabel när man installerar sin projektor, eftersom den ofta måsta dras längs väggar och tak. Det finns många kablar som inte är specificerade för längre längder än 12 meter, och som därför kan ge dropouts och andra symptom på felaktig digitalsignal. Se till att välja en kabel som klarar längden du behöver. Vi kan till exempel rekommendera Supra HDMI eller Supra HDMI Met-s/b, som båda har hög bandbredd, stöder HDMI 1.4b via nätverkskabel och tål längder upp till 15 meter och ännu mer. Pris: cirka 1 700 kronor för 15 meter.

Kalibrering
För att få den högsta bildkvaliteten ur din projektor bör du göra en noggrann kalibrering. Kostar du på dig ungefär 2 000 kronor för en grundlig professionell kalibrering så får du en betydligt bättre bild. Många som säljer projektorer kan utföra tjänsten, som går ut på att fintrimma färgbalans, ljusstyrka, kontrast och skärpa så exakt som projektorn tillåter.

Vi kan också rekommendera en kalibreringsskiva, till exempel DVE HD Basics på Blu-ray. Ännu enklare är Monsters ”HDTB Calibration Wizard”, fast den finns bara på DVD.

Så testade vi

Projektorerna har riktats mot en 100-tums High End-duk från Stewart, vit med gainvärde 1,1. Vi har undersökt bildkvaliteten direkt ur kartongen, men också ställt in ljusstyrka, kontrast och skärpa med hjälp av ”DVE HD Basics” på Blu-ray. Vi har valt snabb bildjustering före grundlig kalibrering eftersom vi utgår från att det är mest aktuellt för de flesta som köper projektor i den här prisklassen. Samtliga testdeltagare är betygsatta med lampan i ekonomiläge, eftersom det ger längst brinntid och lägst fläktljud. När lampan lyser för fullt väsnas fläkten för mycket.

Projektorerna har testats med HD-video på Blu-ray. Vi har tittat på den mörka ”Harry Potter och dödsrelikerna del 2” för att avslöja hur projektorerna klarar mörka bilder, medan andra mer neutrala filmer som ”The Social Network” ger ett mer allmänt intryck. En film som verkligen skiljer agnarna från vetet är BBC:s ”Wonders of the Solar System” med Brian Cox, den har fantastiska bilder av stjärnor och galaxer som står i effektfull kontrast mot becksvarta universum. Det finns också vackra naturscener av berg och land tagna från luften, och Brian Cox ansikte avslöjar direkt om bilden är för röd eller blek i färgerna. Den här produktionen har inget Hollywood-filter, utan är helt knivskarp och har naturliga färger – en film som enkelt lockar fram brus ur projektorns bildbehandling.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Produkter i testet

InFocus IN3118HD

Härlig hybrid

Den här ljusstarka projektorn är en hemmabio/kontors-hybrid. Men den upplevda bildkvaliteten är ändå bäst i test!

Skarp bild Lite brus Bra kalibrering Bra zoom
Ingen linsjustering Begränsad svärta

Epson EH-TW5900

Superb kompromiss

Testets enda LCD-modell har en mycket bra bild och fina inställningsmöjligheter.

Skarp bild Lite brus Bra kalibrering Bra zoom
Ingen linsjustering Begränsad svärta

Optoma HD300X

Bra bild i 2D och 3D

Optomas minsta modell gör det mesta rätt och målar upp en HD-bild av mycket hög kvalitet.

Skarp bild 3D
Ingen linsjustering Aningen flimmer Begränsad svärta

BenQ W1060

Billig och bra?

W1060 går att köpa för under 7 000 kronor, vilket gör den till sällskapets billigaste testdeltagare.

Skarp bild Bra kalibrering
Ingen linsjustering Flimmer Rörelsestörningar Begränsad svärta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.