Anthem MRX 700

Kungen av ljud

Vår enda tidigare erfarenhet av Anthem är receivern MRX 300 som kostar 12 000 kronor och fick oss att tappa hakan. Den större modellen MRX 700 är så bra att vi frågar oss hur det är möjligt!
Ljud & Bild tycker
Upplösning. Dynamik. Överlägsen rumskorrektion.
Bara grundläggande funktioner.
Specifikationer
  • 4 x HDMI 1.4 in, 1 x HDMI ut
  • 7 x 120 watt (8 ohm)
  • Ingen bi-amping
  • Anthem Room Correction-kalibrering
  • Internetradio
  • iPod-docka som tillbehör
forfatter

Ingen av Anthems receivrar har mer funktioner och utrustning än man egentligen behöver i hemmabion. Förutom internet­radio, en 12-volts styrutgång och ett par IR-kontakter för ström- och fjärrstyrning av andra apparater finns det inget extra på baksidan. MRX 700 har bara fyra HDMI-ingångar och ett minimum av förstärkarkanaler, alltså sju stycken. Det finns inte någon multikanals analog­ingång för SACD-spelare. Receivern stöder inte heller DSD-avkodning via HDMI, så om du har en multiformatspelare måste den kunna omvandla DSD till flerkanalig PCM om du ska kunna få ut ljudet ur HDMI-utgången.

Anthem har däremot fokuserat på ljudkvalitet. Det innebär bra omvandlare och en robust effektförstärkardel med en rejäl ringkärnetrafo, och inte minst en ovanligt avancerad rumskorrektion. En ljudfunktion vi saknar är möjligheten att bi-ampa frontkanalerna i en vanlig 5.1-anläggning.

Användarvänligheten är mycket bra. Det beror inte bara på att funktionaliteten är grundläggande, utan också på att skärmmenyerna är mycket överskådliga. Vad som däremot är lite krångligt är att köra rumskorrektionen. Den görs nämligen via RS232-porten på baksidan, som kopplas till en Windows-dator (har du en Mac måste du installera Windows med Boot Camp). Mikrofonen som ingår är en seriös historia och i kartongen ligger även ett förtroendeingivande mikrofonstativ. När mätningen är gjord (vi mätte upp 5 platser i rummet av maximalt 10) kopplas datorn och mikrofonen ur. Du kan dessvärre inte växla mellan kalibrerat och okalibrerat ljud direkt från fjärrkontrollen.

Ljudet
Men i mina öron är det inte heller nödvändigt, för även om MRX 700 låter väldigt bra i okalibrerat läge så stramas perspektivet till och känslan växer betydligt efter korrektionen. Både i stereo och surround låter allt fantastiskt sömlöst.

Även om Pioneer SC-LX85, Yamaha RX-A3010 och Onkyo TX-NR5009 är väldigt bra på vad de gör så ligger MRX 700 en bit före när det gäller ren ljudkvalitet. I synnerhet med musik i stereo fick vi det största haksläppet. Golvhögtalarna Dynaudio Focus 340 behöver egentligen ingen draghjälp i basen, men efter kalibrering är det en stor fördel att ha en subbas. Basen blir särdeles utsträckt och helt klockren. Kontrabasen i Rickie Lee Jones jazzlåt ”Dat Dere” är mer trovärdig än med någon annan testdeltagare, och rösten markeras otroligt upplöst i mitten av ljudbilden. Mellanregistret har en värme som förför och dynamiken är gnistrande.

Action eller drama i hemmabion spelar ingen roll, Anthem-receivern suger in oss i en äventyrsvärld där vi tror på allt som händer. Allt sker i en sömlös och superupplöst ljudbild, där det dessutom finns tillräckligt med kraft för att skicka salvor av bomber och granater genom rummet så att vi nästan måste ducka i soffan.

Slutsats
Om du inte behöver fler än sju högtalare, nätverksstreaming och femtioelva ljud- och bildkontakter, utan hellre vill ha ett så bra ljud som möjligt, är det Anthem du ska ha. Den har verkligen en härlig upplösning, superdynamik och den bästa rumskorrektionen vi har testat. MRX 700 utmärker sig inte våldsamt mycket om man jämför med dess konkurrenter när det gäller enbart kraft, för både Onkyo, Pioneer och Yamaha kan ställa upp med lika mycket muskler. Men MRX 700 klarar sig fint i den disciplinen också, och har dessutom det där lilla extra som gör att den äntrar ljudtronen! Bästa köp!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Elac FS 257

En glömd juvel

Elac är kanske inte ett av de mest välkända märkena här på våra breddgrader, men efter en längre tids samvaro med nya FS 257 har vi verkligen fått upp öronen för den tyska tillverkaren.

Extrem upplösning. Ytterst låg förvrängning.
Mycket korrekt och avslöjande.

Sammanfattning

Extremljud i alla kanaler

Man får lov att förvänta sig mycket av en hemmabioförstärkare för tjugotusen kronor. Både musik- och filmupplevelserna måste sitta som gjutna. Samtliga av testdeltagarna lever upp till våra förhoppningar – och några överträffar dem.

Onkyo TX-NR5009

Välutrustat kraftverk

När det gäller funktioner är det få som slår Onkyo på fingrarna. Här får du allt du kan drömma om, inklusive 4K-uppskalning av video.

Mycket bra ljud. Kraftfull.
Kostsam.

Sony STR-DA5700ES

Stabil och bra

Sonys receiver har ett nytt gränssnitt som är enkelt och överskådligt. Den har även fina nätverkslösningar och inbyggd USB-DAC till datorn.

Stort dynamiskt mellan­register. Enkel att in­stal­­­lera. Överskådligt gränssnitt.
Saknar detaljer i diskanten.

Denon AVR-4311

Behagliga toner

Den nya versionen av AVR-4311 har fått förinstallerad AirPlay. Och tack vare 11-kanals ljudbehandling kan du koppla in så många högtalare du vill.

Fylligt och behagligt ljud. Tillräckligt med kraft. AirPlay.
Saknar lite tryck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.