TESTDALI Oberon 1 C

Muntra lilleputtar

DALIs minsta äkta aktiva högtalare ger dig trådlös hifi av hög kvalitet till ett pris som är svårslaget.
Karakter
DALI Oberon 1 C
Ljud & Bild tycker
Välgjord och detaljerad återgivning och en imponerande djup bas i förhållande till storleken. Riktigt bra pris!
Diskanten kan bli lite framfusig och komplex musik är inte favoritstilen. Men förväntningarna får väl vara realistiska?
Specifikationer
  • Element: 5,25-tums bas, 29-mm domediskant
  • Princip: 2-vägs aktiv basreflex
  • Frekvensomfång: 39–26 000 Hz (+/–3 dB)
  • Förstärkare: 2 x 25 watt i varje högtalare
  • Max ljudtryck: 106 dB
  • Delningsfilter: 2 350 Hz DSP
  • Anslutning (hub): Analog, 2 x optisk digital, HDMI, subwoofer-utgång, Bluetooth (aptX, aptX HD och AAC)
  • Upplösning: 24 bit/96 kHz
  • Mått: 16,2 x 27,4 x 23,4 cm
  • Vikt: 4,2 kg
  • Färg: Svart ask, vit, mörk valnöt, ljus ek
  • Webb: dali-speakers.com
forfatter

Nyligen testade vi DALI Oberon On-wall C, som är en aktiv vägghögtalare i budgetklassen. Nu har turen kommit till stativhögtalaren Oberon 1 C. Dessa båda ingår i samma serie och Oberon 1 C är på många sätt en stativversion av samma konstruktion. Därför gäller mycket av det vi sade om den första här också.

Bestyckningen är alltså fortfarande ett 5-tums bas/mellanregister med träfibermembran och diskanten tas om hand av samma 29-millimeters textildome. Förstärkareffekten är fortfarande 25 watt till varje element och delningsfiltret hanteras av en digital signalprocessor, som även anpassar frekvensresponsen. Fast naturligtvis med andra inställningar än i vägghögtalaren som har ett mindre kabinett och är anpassad för placering på väggen. Delningsfrekvensen är satt lite lägre. Diskantdomen får lov att jobba ner till 2 350 Hz i stället för 2 700.

På baksidan hittar man en kontrollpanel, där placeringen i anläggningen väljs, en basport och ett fäste för väggmontering. (Foto: DALI)

Baksidan domineras av förstärkarens kontrollpanel, där man kan välja högtalarens plats i det trådlösa systemet. Där finns också en basreflexport.

Ett infräst fäste med ett ”nyckelhål” gör det möjligt att hänga Oberon 1 C på väggen. Men om du redan från början har planer på väggmontering så ligger det närmare till hands att välja Oberon On-wall C, som är gjord för det.

Bokhyllehögtalare – fast inte för bokhyllan

DALI Oberon 1 C är vad vi i ibland kallar för bokhyllehögtalare och de är också tillräckligt små för att passa in mellan böckerna eller stå ovanpå en bänk. Om ljudet, och speciellt stereoperspektivet, är prioriterat av hushållet så fungerar de dock bättre på stativ, med lämpligt avstånd till väggar och hörn.

Annons

 

Visst kan Oberon 1 C ställas i en bokhylla, men precis som andra ”bokhyllehögtalare” blir ljudet bäst en bit ut från väggen. (Foto: DALI)

För att högtalarna ska kunna anslutas till resten av anläggningen måste man ha en så kallad Sound Hub, som fungerar som en digital förförstärkare och har trådlös anslutning till de två högtalarna. Det mest närliggande hubb-alternativet är den nya kompakta versionen som just introducerats tillsammans med de aktiva Oberon-högtalarna. Den ingår i priset. Den nya hubben har HDMI-ingång med ARC (Audio Return Channel), men till skillnad från den större varianten kan den inte byggas ut med extra moduler för musikströmning med BluOS. Den har dock även två optiska och analoga ljudingångar.

Alla nödvändiga in-och utgångar. Den kompakta hubben har fått HDMI-ingång med ARC. (Foto: DALI)

Ljudkvaliteten

De pyttesmå Oberon 1 C-högtalarna fyller knappt hela toppen av mina högtalarstativ. Vilket inte heller DALI Menuet SE gjorde. Och på ett par meters håll ligger det nära till hands att jämföra de två modellerna. Båda är superkompakta tvåvägshögtalare och kostar ungefär lika mycket. Men sedan upphör likheterna. För det första får man förstärkaren på köpet i

Oberon 1 C. Och medan de entusiast-trimmade Menuet SE uppfattas som nyputsade fönster mot världens konsertsalar och inspelningsstudior så finns det lite mer personlig karaktär i Oberon 1 C. De kan dessutom spela betydligt högre.

Det första som dyker upp i mina öron är en nästan demonstrativ öppenhet. Detaljer i diskanten och det övre mellanregistret är lätta att lägga märke till. I både cymbaler, hi-hat och spröda strängar på akustiska gitarrer. Eller mandolinen i The Doors version av ”Alabama Song”, som blir allt annat än bakgrundsmusik.

Annons

Den framträdande diskanten ger också röster lite extra spets, vilket kanske inte är helt korrekt men som passar det mesta. Körerna i Philips Glass ”Koyaanisqatsi” känns förvånansvärt upplösta och skiljer sig vackert från kyrkorgeln och rumsakustiken.

Och så basen, som är minst lika anmärkningsvärd som diskanten. Med elektronikens hjälp spelar Oberon 1 C rent och på full nivå ner till gränsen vid 39 Hz. Det är en prestation som är svår att åstadkomma med passiva högtalare. Ovan nämnda Menuet SE tacklar av mer än en halv oktav högre (59 Hz) – och priset för att åstadkomma ens den basåtergivningen är en nästan otäck ineffektivitet.

DALI Oberon 1 C är ultrakompakt, men ljudet är fullvuxet. (Foto: DALI)

Ös för pengarna

Men tillbaka till Oberon 1 C. De har absolut inga problem med att få fart på ett genomsnittligt vardagsrum på normal lyssningsvolym, och med en halvmeter till bakväggen var basen både fast och djup. Madonnas ”Killers Who Are Partying” från Madame X har allt tryck i dynamiken som ska finnas där. Så länge man inte försöker vrida upp volymen till festnivå. Fast inte ens där går det så illa som man kanske befarade, eftersom bas- och diskantelementen ju har egna förstärkare och DSP:n förhindrar att man ägnar sig åt alltför destruktiva aktiviteter.

Jämför man med Oberon On-wall C, som i princip är samma konstruktion fast i ett platt kabinett för väggmontering, så finns det fortfarande fördelar med att få ut högtalarna i rummet och bort från bakväggen. Perspektivet, som för övrigt inte alls var dåligt med väggmodellen, är lite mer exakt med Oberon 1 C. Det finns en fin känsla av djup på scenen. Även om rummet inte på något sätt målas upp lika stort och knivskarpt och med så högt i tak som med Menuet SE. Även basåtergivningen är jämnare med stativversionen. Man skulle kunna misstänka att DALI har gett On-wall 1 C en ”film-puckel” i mellanbasen för att den ska passa bättre för TV-tittande.

 

Annons
Med fronten av vävt tyg glider Oberon 1 C in diskret i inredningen. (Foto: DALI)

Inte för de tunga jobben

Oberon 1 C:s svaghet är, precis som väggmodellens, nyanseringsförmågan. Storslagen orkestermusik med massor av instrument i komplext samspel är en uppgift som hör hemma i en tyngre klass. Disturbeds cover av ”Sound Of Silence” utlöser spontana små suckar hos recensenten när de stackars små högtalarna tappar andan av kombinationen av orkestercrescendo och sprucken heavysång. Men det är viktigt att man kommer ihåg att det handlar om ett par billiga högtalare, som för de flesta kommer att vara en perfekt förstaanläggning – eller en praktiskt backup-stereo till gillestugan.

Det finns bara ett fåtal konkurrerande aktiva högtalare i den här prisklassen. KEF X300A Wireless och Elac AM180 är relevanta alternativ, men DALIs trådlösa hubb/förförstärkare gör att Oberon 1 C är mycket lättare att integrera i anläggningen.

Slutsats

Precis som sin väggmonterade tvillingbror är DALI Oberon 1 C ett av de billigaste, enklaste och mest inredningsvänliga sätten att få bra ljud i vardagsrummet. Det är ett litet storverk att man kan få två aktiva högtalare av tvättäkta hifi-kvalitet för under femtontusen kronor! Den närmaste konkurrenten är faktiskt Oberon On-wall 1C, som är ett givet val om högtalarna ska paras ihop med en vägghängd TV eller om det är extra ont om plats. I båda fallen får man riktigt mycket för pengarna.

 

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Läs också: