Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Canton Reference 3K

Kolossen som inte ljuger

Oavsett om det är enorma pukor som mullrar eller knappnålar som faller så berättar den här högtalaren sanningen.

Av / 2017-04-06 - 10:28
Canton Reference 3K
Geir Gråbein Nordby

Canton är en av Tysklands största stoltheter inom hifi, där det handlar om att berätta den hela och korrekta sanningen. Oavsett om det är Beethoven, Wagner eller Rammstein som står på den rytmiska spellistan så ska musiken återges in i minsta detalj. Inga genvägar godtas, vilket är en sanning som bara blir mer utpräglad ju högre upp i prisklasserna man kommer. Vi har tidigare bekantat oss med Cantons billigare högtalare, och flera av dem har imponerat på oss. Men det är i highend-klassen som Canton trivs allra bäst.

Med ett pris på över 100 000 kronor för ett par är Reference 3K definitivt highend. En klass där man förväntar sig att högtalarna ska kunna väcka upp döda artister från graven för att ge privata och intima konserter där musikhistoria målas upp på en holografisk skärm och känslan av tid och rum nästan löses upp. Allt annat än fantastiskt ljud är en flopp, vilket kräver felfri dynamik, nästan oändliga mängder klangfärger på samma gång som all förvrängning är förvisad ner till de djupaste avgrunderna. Något ska man ju få för att man bränt hushållets sparpengar och en del av pensionen på ett par högtalare!

Enorma grejor

Reference 3K är inte den största modellen – den äran har Reference 1K – men det är ändå en stor koloss sträcker sig 115 cm över havsnivån och huserar två 22-centimeters (8,5-tums) baselement. Vikten på 56 kilo per högtalare innebär att man å det starkaste avråds från att försöka hantera dem på egen hand.

Det första som slår mig är det massiva kabinettet. Det är uppenbarligen gediget byggt, och akustiskt optimerat med en välvd frontplatta som motverkar diffraktioner i höga frekvenser. På en platt frontplatta vandrar korta ljudvågor fram och tillbaka längs ytan och kolliderar med varandra och orsakar fasförvrängningar. Ju bredare fronten är desto värre blir det, så på en så här stor högtalare är det en fördel om fronten böjer av. Väggarna är fem centimeter tjocka och består av flera skikt för att förhindra resonanser.

Om du tycker att jag pratar om kabinetten på ett tekniskt och mekaniskt sätt så beror det på att de väcker sådana känslor. Hela konstruktionen är byggd för funktionens skull och trots svart eller vit pianolack i högglans är det nog få som skulle betrakta högtalarna som vackra. Vill du ha inredningsdekor bör du hellre titta närmare på Raidho XT-2, Sonus faber Olympica III eller Audiovector SR3 Avantgarde Arreté.

Konstruktion

Membranen i bas- och mellanregisterelementen är främst gjorda av aluminium, som delvis är keramiskt behandlade och har tillägg av volframpartiklar. Det ska ge ett optimalt förhållande mellan styvhet och vikt och dessutom extra dämpning på insidan. Allt för musikens skull, för att tonerna ska kunna flöda så opåverkade som möjligt. Diskanten är för övrigt också gjord av keramisk aluminium, fast utan volfram.

I delningsfiltren används kretskort med lite egenresonanser och det interna kablaget är minimerat. Själva kablarna är specialutvecklade för Reference K-serien.

Utöver terminalerna på baksidan finns två bleck som kan kopplas på olika sätt för att ge mer eller mindre diskant eller mellanregister, enligt lyssnarens preferenser. I vårt ganska så dämpade rum fungerar de bäst i neutralläge.

Om placering

Reference 3K går på djupet i basen men Canton lovar att de inte så våldsamt svåra när det gäller placering i förhållande till bak- och sidoväggar. Mycket tack vare basreflexporten som har en speciell vågledare som sprider ljudvågorna bättre och reducerar turbulensen i basportens mynning.

När man har att göra med en så här stor högtalare, som går så djupt i basen, är det dock ändå viktigt att jobba med placeringen. Det gäller att få en så stram bas som möjligt i kombination med ett optimalt stereoperspektiv. Tätt intill väggen kan det bli mycket bas – kanske lite för mycket och för svulstig – men ett plattare stereoperspektiv. Långt ut på golvet ger ofta en tunnare bas men en större och djupare ljudbild.

I vårt testrum, som ungefär har måtten 7 x 4,5 meter, fungerar högtalarna bäst runt 1,1 m från varje sidovägg, mätt från mitten av diskantelementet, och med frontplattan 1,7 meter från bakväggen. Vill du ha en optimal utgångspunkt att jobba med i ditt eget rum så kan du ta en titt på placeringskalkylatorn på www.cardas.com.

Ein, zwei, drei!

Dags för musik. Högtalarna är inkopplade till elektronik från Ayre: den digitala mediespelaren och digitalomvandlaren QX-5 Twenty (100 000 kr) är kopplade till förförstärkaren KX-R Twenty (300 000 kr) och den 2 x 200 watt potenta effektförstärkaren VX-R Twenty (250 000 kr). Visst, helt galet, jag vet. Men jösses så den kombinationen låter! Och när man testar dyra högtalare så vill man höra vad de verkligen klarar av med optimal utrustning. Och det får man sannerligen med Ayre-kombinationen.

Högtalarna visar sig vara helt grymma med klassisk musik. Jag nämnde Wagner, och då är det operan ”Valkyrian” som gäller. Och sättet på vilket högtalarna fyller rummet med toner från Royal Philharmonic Orchestra på allra stramaste sätt är verkligen ett kapitel för sig. ”Valkyrieritten”, den mest kända delen som vi känner igen från otaliga filmer, gör nästan att vi får lust att ställa oss i givakt. Högtalarna ger inte minsta tecken på att tveka, trumpeter, tromboner och valthorn smäller ut ur dem samtidigt som tubor och pukor dundrar loss i djupbasregistret. Ljusare blåsinstrument och cymbaler svävar i toppen och breder ut sig utåt i det tvådimensionella planet. Musiken blir levande som med få andra högtalare, det låter som om en militär invasion pågår i rummet.

Även elektronisk, rytmisk musik klarar högtalarna lekande lätt. Den nya låten ”Anocha” av det udda hiphop-fenomenet Arca är ett slags korsning mellan hiphop och klassisk musik, med spansk sång mitt i ett underbart stort och öppet ljudlandskap och en tung, härlig bas. Canton-högtalarna får fram allt på ett särdeles häftigt sätt och presenterar det i en gigantisk ljudbild. Högtalarna största styrka är det stora landskapet som utan ansträngning fyller rummet, helt befriat från maskerande pucklar eller svulstigheter.

Arcas spansksjungande röst framträder viktlös, svävande och vacker. Övergången från mellanregister till diskant är helt sömlös, stereoperspektivet sitter som gjutet och trots högtalarnas höjd går det att sitta ganska så nära utan att tappa perspektivet. Det beror på att diskantelementet sitter i öronhöjd under mellanregistret. I praktiken kan man sitta lika nära Reference 3K som de mycket mindre Audiovector SR3 Avantgarde Arreté (77 000 kr) och Sonus faber Olympica III (110 000 kr).

En jämförelse

Om man jämför är inte Olympica III riktigt lika luftig i övertonerna. De mindre Sonus faber-högtalarna har större fokus på mellanregistret, så att musiken får en mörkare klang. Reference 3K har kanske inte riktigt samma fokus på mitten som Sonusarna, bredden och djupet i ljudbilden är överlägsen hos tyskarna. Detta upprepas med Daft Punks friska diskolåt ”Lose Yourself to Dance”, där Canton vecklar ut ljudbilden ett extra snäpp. Återigen är Pharell Williams röst nog ännu ett litet snäpp bättre planterad i mitten hos Sonus faber, men Canton fyller rummet på ett helt annat sätt.

Reference 3K är också mer linjär från mellanbasen och nedåt, så att basinstrument andas bättre. Bastrumman stökar till det mindre för basgitarren, det finns dessutom mer tyngd längre ner och allt låter genomgående mer oansträngt, särskilt på hög volym.

De betydligt mer kompakta Audiovector SR3 Avantgarde Arreté har ännu lite mer luft i toppen tack vare banddiskanterna, men Reference 3K krossar dem när det handlar om tyngd i basregistret. I prisklassen runt 100 000 kronor finns det inte många som slår Canton när allt läggs ihop, eftersom de är så genomgående bra på allting.

Tysk mot tysk

Ljudmässigt väcker Reference 3K minnen från Elac FS 509 VX JET, en annan stor, tysk highend-högtalare som vi testade 2012. De har samma styrka, alltså en gigantisk ljudbild med extrem öppenhet och precision. Elacarnas banddiskanter ger dem en fördel högst upp i tonregistret, men Canton-högtalarna drar ännu mer nytta av deras stora baselement, medan vi tyckte att FS 509 var en smula återhållsam i mellanbasen.

Vilken musik jag än sätter på så svarar högtalarna med att både massera mina sinnen och ge mig lust att dansa. Så länge inspelningen är bra, märk väl. En överkomprimerad popproduktion får ingenting gratis här.

Om förstärkare

Högtalarna behöver ingen kolossalt dyr förstärkarkombination för att låta briljant. De är tillräckligt lättdrivna för att funka med en integrerad förstärkare som Denon PMA-2500NE (20 000 kronor) eller Hegel Röst (20 000 kr), så länge man håller ljudnivån under vad grannarna tycker är acceptabelt. Vi fick också en aha-upplevelse med förförstärkaren Hegel P30 (50 000 kr) tillsammans med effektförstärkaren H20 (44 000 kr) och ännu mer kött på benen med McIntosh MA7000 (kostade 60 000 kr innan den ersattes). Har du akustikproblem kan också Arcam SR250 (40 000 kr) med Dirac-rumskorrektion göra underverk. Men med Ayre-anläggningen kom vi ännu närmare musiken, hörde fler detaljer och satt nästan trollbundna. Högtalarna levererar hög grad vad de tar emot.

Slutsats

Canton Reference 3K är en stor högtalare, med ett lika storslaget ljud. Den är inte rädd för att dundra loss när det gäller och masserar hela kroppen med ljudvågor! Men den låter lika bra på låg volym, vilket inte alls är fallet med alla stora högtalare. Basen är djup och skön, den är supersnabb och ljudbilden presenteras på ett holografiskt och utsträckt sätt. Musikstilen spelar mindre roll, Reference 3K bryr sig inte om om du gillar klassiskt, flamenco, metal eller hiphop.

Det finns högtalare som har ännu luftigare övertoner, och det finns de som har ett ännu mer markerat centrum i ljudbilden. Men när man lägger ihop allting är Reference 3K ett högtalarpar som låter fantastiskt nästan vad man än gör. Lägg därtill att de är lättare att placera än storleken antyder så borde saken vara klar.

Det bör dock ändå påpekas att även om Canton-högtalarna kan rocka och dundra loss så ger de ingenting gratis i mellanregistret. Är du till exempel Klipsch- eller JBL-fan så är det möjligt att Reference 3K är för neutrala. Och har du ett litet vardagsrum så bör du nog leta efter något mindre.

Canton Reference 3K är en stor högtalare, med ett lika storslaget ljud. Den är inte rädd för att dundra loss när det gäller och masserar hela kroppen med ljudvågor!

 

picture1 picture2 picture3 picture4 picture6 picture7
<
>
Två bleck kan kopplas på olika sätt för att ge mer eller mindre diskant eller mellanregister efter personlig smak. Foto: Canton

Ljud & Bild tycker

Reference 3K har en enorm ljudbild som hänger samman från topp till tå, helt utan skavanker. Kan låta härligt rytmiskt och sockersött, beroende på musiken. Tar plats och försvinner inte direkt i heminredningen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Trådlösa guldpokaler

Är detta Samsungs ”Sonos-killer”?

Klassens bästa kompakthögtalare

Stort ljud – men vi saknar något

Vi testar billiga soundbar-högtalare

Vacker på både in- och utsidan

Rulla till toppen