TESTPolestar 2 Standard range Single motor

Ett klipp

Man måste inte köpa en av de dyraste elbilarna för att bli nöjd. Många kommer långt med en Polestar 2. Med framhjulsdrift.
Karakter
Polestar 2 Standard range Single motor
Ljud & Bild tycker
Lyckad kombination av körglädje, plats och komfort. Genialt bra röststyrning med Google Automotive. Godkänd räckvidd och bra hastighetsresurser.
Hörbart vägbrus från däcken på motorväg. Måttligt snabb snabbladdning. Mittkonsolen stjäl mycket plats.
Specifikationer
  • Räckvidd: 415–444 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 54 kWh
  • Laddkapacitet: 150 kW
  • Energiförbrukning: 17 kWh/100 km
  • Effekt: 165 kW/224 hk
  • 0-100 km/h: 7,4 s
  • Vikt: 1940 kg
  • Antal högtalarelement: 8
  • Förstärkare: 250 watt
  • Övrigt: Pekskärm, Google Automotive
  • Mått: 460 x 185 x 147 cm
  • Webb: polestar.se
forfatter

Den blev snabbt en succé och Polestar 2 klarar sig fortfarande bra i försäljningsstatistiken. Nyligen kom den i två billigare versioner. Som kostar ungefär lika mycket som en välutrustad Volkswagen iD.3 och som lägger sig under den billigaste versionen av Tesla Model 3.

Båda dessa är gjorda för de som inte behöver fyrhjulsdrift, eller en snabb acceleration på mindre än fem sekunder till 100 km/h. Klarar du dig utan det så finns det två prisvärda alternativ med framhjulsdrift, som går mer än tillräckligt fort och ändå ger dig samma känsla av sportighet i kombination med komfort som Polestar 2 blivit känd för.

Den allra billigaste versionen har 224 hk och kallas Standard range Single motor, med ett 64 kWh-batteri som ger upp till 444 km räckvidd. Behöver man ännu mer räckvidd finns samma bil med Long range-batteri på 78 kWh och ytterligare 7 hk som ger upp till 542 km.

Det fina med de här två är att de i övrigt erbjuder mycket av vad de dyrare versionerna med fyrhjulsdrift och två elmotorer på totalt 407 hk har. Bortsett från hastighetsresurserna som dubbla elmotorer ger.

12,3-tums pekskärm med Google, som fungerar makalöst bra. Foto: Lasse Svendsen

Man får även en stor skärm i mittkonsolen, med Google Maps, Assistant och PlayStore med flera appar. DAB+ radio ingår och från och med våren 2022 blir även Apple CarPlay standard i den billigaste versionen.

Bilen är rent allmänt välutrustad, med trådlösa uppdateringar (OTA), parkeringsassistent fram och bak, med backkamera, uppvärmda framsäten, elektrisk baklucka med fjärröppning (även med fotsensor), infällbara sidospeglar, LED-strålkastare fram och bak samt larm.

Säkerheten tas om hand av krockvarnare, filbytarassistent, döda vinkeln-varning med mera, och det finns naturligtvis en Polestar-app till bilen.

Polestar 2 har även en skärm framför föraren, med all viktig info, inklusive navigering. Foto: Lasse Svendsen

Två utrustningspaket och ett mysterium

Men man får inte Harman Kardon-ljudsystemet utan att lägga till ett utrustningspaket. Och här finns ett litet hinder. Om man vill ha Harman-stereon – och för musikälskare är det givet – så kan man inte bara kryssa för den någonstans. Man måste välja ett utrustningspaket.

Som det finns tre varianter av. Harman-systemet ingår i Plus-paketet som även innehåller en värmepump som av obegripliga skäl inte är standard. Där ingår även panoramaglastak, uppvärmd ratt och uppvärmt baksäte, tonad bakruta, trådlös mobilladdare, uppgraderad innerbelysning, vegansk tygklädsel i sätena samt matkassehållare i bagageutrymmet.

Man kan också lägga till veganskt nappaskinn med ventilation, som för närvarande bara finns i en ljus, beige variant.

Överskådlig och tilltalande design, men mittkonsolen är i bredaste laget. Foto: Lasse Svendsen

Det minsta paketet heter Pilot, och innehåller inget från Plus-paketet utan har i stället adaptiv farthållare, pixel LED-strålkastare, kurvljus, 360-kamera, Pilot assist, parkeringshjälp och sidospeglar med automatisk avbländning.

Performance, men inte här

Till sist måste vi nämna Performance-paketet nämnas, även om det bara finns till Long range-varianten av Polestar 2 med fyrhjulsdrift. Detta är Polestars sportpaket där 19-tumsfälgarna är utbytta mot 20-tummare, Brembo-bromsar med gula bromsok har lagts till (gula säkerhetsbälten också), och Öhlins-stötdämpare med 22 manuellt justerbara fjädringssteg ger en riktigt styv och tight körkänsla.

Jag har kört Polestar 2 med Performance-paketet och anser att den är för bilförare som är särskilt intresserade. Eftersom bilen blir väldigt styv även med dämparna i standardinställning så känner man minsta ojämnhet i vägbanan, och sportdäcken låter mer. Men det handlar naturligtvis mycket om personlig smak.

Polestar 2 är utpräglat sportig att köra, även med en enda elmotor. Foto: Lasse Svendsen

Körkomfort och utrymme

Man kan klara sig utmärkt med en Polestar 2 utan att lägga till något av paketen, men jag skulle rekommendera att man överväger att lägga till Plus-paketet som innehåller uppvärmd ratt, värmepump och Harman-systemet. Standardsystemet, eller High-performance som det något missvisande kallas, låter anemiskt och instängt. Det funkar fint för sporadiskt radiolyssnande, men saknar Harman-anläggningens dynamik, klarhet och förmåga att fylla bilen med musik.

Om man inte tycker att något av detta är viktigt kan de som uppskattar adaptiv farthållare och 360-kameran kryssa för Pilot-paketet. Man kan välja båda om man vill, fast då stiger priset rejält (+ 85 000 kronor) eftersom inget av utrustningspaketen är speciellt billigt.

Framsäten i grå textil med sätesvärme och elektrisk inställning. Foto: Lasse Svendsen

Med en elmotor är Polestar 2 inte lika snabb som med två. Men 7,4 s från 0 till 100 är inte direkt långsamt. Man kommer snabbt iväg från trafikljusen, kör om långtradare snabbt och säkert och sitter skönt och bekvämt. Även om vi fortfarande tycker att mittkonsolen stjäl lite benutrymme fram och att baksätet inte passar långa personer (+180 cm) på långresor.

Polestar 2 har ungefär lika mycket utrymme som Tesla Model 3, men man sitter högre. Foto: Lasse Svendsen

Förbrukningen varierar naturligtvis beroende på hastighet, körstil och temperatur, bland annat, men jag upptäckte att det behövs väldigt försiktig körning för att se siffran 17 som förbrukning. Det är fullt möjligt, men med mer normal körning där accelerationsfältet används så som det är tänkt, plus nödvändiga omkörningar, ser man snabbt både 18 och 19 kWh i förbrukning.

Gott om plats för två och en halv, så länge ingen är längre än 180 cm. Foto: Lasse Svendsen

Det sänker naturligtvis räckvidden, men någonstans mellan 250 och 300 km är absolut realistisk, även om man inte sparar ström som en galning när man kör.

Polestar har behållit den sportiga inställningen av versionen med framhjulsdrift. Den lyckas ändå svälja ojämnheter så att det inte blir obekvämt och vi tycker att den kvicka och direkta styrningen är bättre viktad än i Tesla Model 3.

Den 12,3 tum stora skärmen suger fortfarande åt sig fingeravtryck med förbluffande aptit. Men den nästan perfekta röststyrningen gör kommandon som att hitta en laddstation eller byta radiokanal till en barnlek. Plus i kanten för riktiga knappar till grundläggande val av defrostning, värme i fram- och bakrutan, volym och start/stopp av musiken.

Fördelen med en stor, elektrisk kombibaklucka är enklare lastning. Foto: Lasse Svendsen

Och den billigaste Tesla Model 3?

Vi gillar också den stora kombiluckan bak som öppnas hela vägen och ger enkel tillgång till bagageutrymmet på 405 liter (35 liter extra finns fram), med skidlucka och ett litet fack under golvet. Detta gör lastningen enklare än i Model 3. Som vi inte kan låta bli att nämna. Tesla Model 3 Standard Range är den allra närmaste konkurrenten. Som trots en mindre praktisk lastlucka, och ett lite högre grundpris, ändå har något Polestar 2 inte har: ett välutvecklat laddnät med upp till 250 kW-snabbladdning, lägre förbrukning och längre räckvidd.

Tesla Model 3 är den tuffaste rivalen till Polestar 2 och kostar bara lite mer. Foto: Lasse Svendsen

Model 3 är snabbare också, inte bara från 0 till 100 (6,1 s) utan även från 60 till 100 km/h, och gokartstyrningen gör den ännu mer sportig att köra än Polestar 2. Sedan kan man alltid argumentera för att man inte får det bästa ljudsystemet i Standard Range-versionen av Model 3, att interiörkvaliteten inte ligger på samma nivå som i en Polestar 2 och att Tesla-designen inte längre sticker ut.

Slutsats

Det är inte svårt att hitta bra argument för den enklaste versionen av Polestar 2. Den distinkta designen sticker ut och ser fortfarande fräsch och ny ut. I Standard range-version är den helt enkelt billig, och även om man måste lägga till minst ett av utrustningspaketen så känns den som ett mycket bra köp. Det välfungerande Google-systemet är bland de bästa man kan hitta i en elbil, den är sportigt att köra, har gott om plats för fyra och en praktisk kombilucka – och den kan dra upp till 1 500 kilo på dragkroken. Det bullrar lite från hjulen i motorvägsfart, men annars är körkomforten utmärkt, om man inte är så lång att knät måste slåss med den breda mittkonsolen. Tre års service, vägassistans och anslutning till molntjänster ingår. Även med båda paketen inkluderade är Polestar 2 Standard range ett klipp.

 

Polestar 2SR h side Polestar 2SR rear lamp
<
>
LED-lampor fram. Foto: Lasse Svendsen

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.