• 2 x 80 watt (8 ohm)
  • 7 linjeingångar (inkl 2 tape)
  • Pre Out-utgång
  • Main In-ingång
  • Hörlursuttag
  • 8,7 kg

C356BEE är specificerad till 2 x 80 watt. Den bygger på föregångaren C355BEE men har en förbättrad strömförsörjning för att lämna en högre dynamisk effekt och stramare bas. Kretskortlayouten är också ny för att ljudkvaliteten ska närma sig storebror C375BEE. Dessutom har den nya förstärkaren fått en möjlighet att eftermontera en skivspelaringång (RIAA-steg) mot en extrakostnad.

Förutom förförstärkarutgång (Pre Out) för exempelvis bi-amping har NAD-förstärkaren Main In-ingångar så att den kan användas som ren effektförstärkare.

Ljudkvalitet
C365BEE har en oerhört energisk basåtergivning. Basgitarren är stabil och stor och det är massor av tryck i bastrumman och pukorna. Förstärkaren behåller kontrollen även när den pressas. Och om du tänker pressa den längre än vad den klarar av så finns det en så kallad Soft Clipping-funktion som gör att den komprimerar ljudet mjukt i stället för att förvränga det fult. Är du på jakt efter en festfixarförstärkare så är detta absolut ett spännande alternativ!
Är du däremot mer intresserad av akustisk musik av det mer lågmälda slaget så har NAD inte samma öppna och väldetaljerade mellanregister och övertoner som Cambridge och Rotel. Kvinnoröster är inte lika välpolerade och magiskt luftiga, och instrument låter rent allmänt lite slöare. Stereoperspektivet är mindre öppet. Nej, C365BEE passar främst för alla dem som vill ha gott om kraft. Cambridge-förstärkaren känns inte mindre kraftig, men om du ska spela högt kan det vara en fördel med NADs rundare spelstil.

Sammanfattning

Test av 7 stereoförstärkare

Marantz PM7004

Behaglig musik

Marantz utlovar som vanligt hög ljudkvalitet från sin nya förstärkare, som sägs ha en optimal inställning av bas, mellanregister och diskant.

Varmt och behagligt ljud.
Begränsade kraftresurser.

Cambridge 740A

Bedårande energi

På papperet är det här den kraftfullaste testdeltagaren. Den stöder multiroom, men allra viktigast är att den låter fantastiskt!

Klockren ljudbild. Neutral. Bra dynamik.
Ingen skivspelaringång.

Magnat MA 400

Förstärkare med rörklang?

Detta är den enda i testet som har radiorör i förförstärkardelen för att ljudet ska bli varmare och mjukare.

Låter snyggt och prydligt.
Saknar kraft.

Onkyo A-9377

Upplöst men beskedlig

Onkyo A-5VL är den bästa digitalförstärkaren vi känner till för under femtusen kronor. Den här analoga kusinen låter också bra, men saknar lite tuffhet.

Fin tonalitet.
Saknar dynamik och kraft.

Rotel RA-06SE

Kraft och kontroll

Rotel-förstärkaren är en av de kompaktaste i testet, men man ska inte döma hunden efter håren. RA-06SE låter kanonbra!

Neutral och naturlig klang. Grymt mellanregister.
Kunde haft ännu mer muskler.

Yamaha A-S500

Kontroll över tonerna

Yamahas senaste tillskott är en av testets billigaste. För lite drygt femtusen kronor är A-S500 en mycket kompetent förstärkare.

Stor klang. Fyllig bas.
Lite ”rund i kanten”.

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.