Search
Generic filters

5 highend-öronproppar

 itemprop
5 highend-öronproppar

Proppar för eliten

De kostar skjortan, men de här öronpropparna blir du aldrig sugen på att byta ut.

De bästa musikupplevelserna är inte gratis. Så är det med hörlurar och öronproppar också. Går man över 3 000-kronorsgränsen finns det väldigt många bra att välja mellan. Till exempel Beyerdynamic T70p med sin perfekt balanserade ljudbild för 3 500 kronor eller de spännande Sennheiser HD 630VB för 5 000 kronor som har steglös basförstärkning som går att anpassa helt perfekt efter lyssnarens smak. Gemensamt för dessa är att de är stora hörlurar med kåpor. Visst, de vilar skönt utanpå öronen, men det finns många som vägrar att bli sedda utomhus med sådana på sig eftersom de inte direkt är diskreta huvudprydnader. Dessutom tar även de mest hopfällbara lurarna en hel del plats, och är därför inte något man tar med sig överallt. De slinker inte ner i fickan, precis.
Av just de här skälen är det många musikälskare som föredrar öronproppar. Eller in-ear-hörlurar som de också kallas. De är superdiskreta att ha på sig, man kan använda dem när man tränar eller springer och d är ultrabärbara. Linda ihop dem och lägg dem i fickan. Klart! Och trodde du att öronproppar alltid låter sämre än stora hörlurar så har du fel!
I vår jakt på ultimata musikupplevelser rätt i hörselgången tar vi oss an öronproppar en bra bit upp i pris: i klassen över 3 000 kronor. Där har tillverkarna en budget som tillåter dyrare material och de har ägnat längre tid åt forskning och utveckling för att finslipa tekniken och maximera de pyttesmå högtalarelementen. Man kan räkna med sig härliga musikstunder – och i den här prisklassen finns dessutom mycket matnyttigt för musiker och ljudtekniker, eftersom tillverkarna av professionella öronmonitorer också satsar hårt i det här segmentet. Man sitter knappast med öronsnäckor på sig i studion, men som monitorer på scen är det optimalt. Musiken som inte rör på sig för mycket på scen klarar sig utmärkt med universalproppar och behöver inte betala stora summor för formgjutna specialsnäckor.

Proppar för alla
Här testar vi fem olika modeller. Propparna från Sony och AKG är typiska hifi-modeller medan ACS, RHA och Audiofly alla ställer upp med modeller som är avsedda för professionella. Man känner igen dem på att hifi-proppar har en fylligare bas och en rent allmänt varmare ljudbild, medan proffsmodellerna låter mer analytiskt och sterilt för att man ska kunna höra precis allt som finns i musikmixen. Detta är naturligtvis något som alla musikälskare kan uppskatta, men sådana proppar är mer beroende av bra musikproduktioner för att det inte ska låta hårt och brutalt. RHA-propparna är dessutom beroende av en extern hörlursförstärkare eftersom de är för tungdrivna för en mobiltelefon eller en vanlig bärbar musikspelare.

Riktigt bra hörlurar förtjänar en ordentlig förstärkare, öronproppar är inget undantag. Vi kan särskilt rekommendera RHA Dacamp L1. Foto: RHA
Riktigt bra hörlurar förtjänar en ordentlig förstärkare, öronproppar är inget undantag. Vi kan särskilt rekommendera RHA Dacamp L1. Foto: RHA

 

Låter bäst med förstärkare
Som alla fina hörlurar avslöjar ett par highend-proppar svagheter i halvbra musikspelare. Det gäller framför allt smartmobiler som inte särskilt ofta är specialiserade på att leverera ett optimalt ljud. Det finns därför renodlade musikspelare, till exempel Pioneers lysande XPD-100R.
Men ljudet blir ännu tyngre med en extern hörlursförstärkare. Under testperioden har vi använt oss mycket av RHA Dacamp L1, en häftig och kraftig, bärbar hörlursförstärkare med högupplöst digitalomvandling inbyggt. Den har separat konvertering för vänster och höger kanal, stöder upp till 32 bit/384 kHz-upplösning och fungerar med både Apple- och Android-mobiler samt PC och Mac. Tonkontroller finns också, om man skulle vilja lägga till eller ta bort bas eller diskant. Dacamp L1 driver i princip alla hörlurar som finns, även extremt tungdrivna, och kostar 5 500 kronor.

Produkter i testet
 data-srcset
Vårt första möte med Audiofly blir garanterat inte det sista. Här får du ett ljud med perfekt balans.

Australiensiska Audiofly är en ny bekantskap för oss. Inte så konstigt kanske, märket har haft en begränsad distribution i Skandinavien. Men det hoppas importören Solipi kunna ändra på nu – inte minst med AF180, den näst dyraste modellen i sortimentet.
Audiofly har lyckats få plats med hela fyra element i huset, alla av typen balanserad armatur. Många tillverkare använder sådana till diskantregistret på grund av snabbheten och den låga massan, men det är egenskaper som passar bra även längre ner i frekvensregistret. Åtminstone så länge elementen inte blir överbelastade, de tål nämligen inte lika mycket stryk som vanliga dynamiska element. Det här problemet har Audiofly löst genom att dela upp det hörbara frekvensregistret i flera områden och mata varje element med ett begränsat register.
AF180 har en behaglig impedans på 18 ohm och en känslighet på 108 dB, vilket innebär att de går fint att driva med en mobiltelefon. Men dyra och fina hörlurar – även proppar som AF180 – förtjänar en musikspelare med riktigt bra ljud. Eventuellt en hörlursförstärkare.
I paketet ingår en adapter till stor jack-kontakt samt en dubbel-minijack till flygplan. Hela nio par toppar ingår också. Audiofly har för övrig det största fodralet vi har sett till öronproppar, det ser stiligt ut men går inte ner i byxfickan.

Ljudkvalitet
Det här är proppar som är avsedda för proffs och musiker, precis som förväntat låter AF180 neutralt och detaljerat. Men där RHA låter för vasst i toppen för min personliga smak så finns det en nästan helt perfekt balans med Audiofly. Ta till exempel David Bowies ”Lazarus”. Bastrumman har tyngd och tryck och basgitarren återges med stor attack. Det smäller om gitarrsträngarna och blåsinstrumenten markeras ordentligt i ljudbilden. Bowies röst är klockren, allt är otroligt snyggt och upplöst.
Precis som både RHA och ACS återger Audiofly musiken ärligt och opolerat. Ändå är AF180 lite mindre sterila, precis tillräckligt för att de ska kännas mer musikaliska. De är lite mjukare och lenare i klangen, precis tillräckligt för att man inte ska sitta och bara lyssnar efter brister i varje inspelning. I stället sitter man och lyssnar på musiken. Propparna är fortfarande ärliga nog för att man ska kunna använda dem som monitorer på scen.

Slutsats
Audiofly gör proppar för professionella musiker, vilket inte borde krocka med vad audiofiler vill ha. Men det gör det ofta, eftersom musikälskare brukar föredra ett lite fylligare ljud än vad ljudtekniker kan tillåta sig att jobba med. Audiofly AF180 har ingen tillgjord fyllighet någonstans utan återger musiken på ett neutralt sätt. Och tack vare en strålande dynamik låter det ändå inte tråkigt och man sitter och lyssnar på musiken i stället för att hänga upp sig på svagheter i varje inspelning.
Audiofly har skapat ett sanningsserum. Men sanningen berättas inte på samma skoningslösa uppriktighet som med RHA och ACS – och för musikälskare är det bara positivt.

Betyg

Audiofly AF180
Princip: 4-vägs
Element: 4 balanserade armaturer
Frekvensområde: 15–25 000 Hz
Impedans: 18 ohm
Känslighet: 108 dB
Mikrofon/fjärr: Nej/nej
Pris: 5 500 kr
Webb: www.audiofly.se

Pris: 5500 kr
PlusAudiofly har byggt en monitorpropp som förutom att vara ärlig faktiskt lyckas engagera.
MinusMusik som låter platt och livlös från början får ingen draghjälp.
 data-srcset
Propparna från ACS avslöjar sanningen i varje inspelning. På gott och ont.

ACS är ett okänt märke för de allra flesta, eftersom det främst vänder sig till yrkesmusiker som ska höra sig själva på scen. Bandmedlemmar i U2, Black Sabbath, Muse och Travis är några av dem som föredrar monitorer från ACS. Och har du inte hört talas om märket så har du kanske hört talas om det som gör innanmätet: Etymotic Research.
Evolve Studio finns i två varianter: universalversionen som vi testar här och en specialbyggd Custom-version som görs efter avgjutningar av hörselgången. Den senare kräver att en audionom gör en avgjutning av öronen, och dessutom kostar den närmare 3 000 kronor mer. För vanliga musiklyssnare är det ingen större poäng, men för musiker som ska stå på scen är det en garanti för att lurarna inte trillar ur.
Evolve har sammanlagt sex par toppar, fördelade på tre storlekar, alla i minnesskum som formar sig efter hörselgången. Det finns ingen mikrofon eller fjärrkontroll på kabeln, och den går inte heller att byta ut. Ett behändigt resefodral ingår, som precis går ner i en vanlig byxficka.
Husen är dåligt märkta med höger och vänster, man kan precis skymta inristade L och R. Detta är testets enda modell utan öronbygel, vilket betyder att propparna trillar ur lättare. Det bör påpekas att det är en ny version på gång, med ett svart och mer tilltalande utseende än de genomskinliga vi testar här, det återstår att se om de har en bättre märkning – och om de har öronbygel.

Ljudkvalitet
Det blir snabbt uppenbart att vi befinner oss i proffs- och studioklassen. ACS-ljudet är nämligen mycket torrare än det från Sony N3AP och AKG N40. I elektropop och hiphop är basrytmer mycket tunnare och det finns inte heller lika mycket energi ända upp i övertonregistret. Med mycket musik känns Evolve Studio snäppet tråkigare. Men koppla in en ordentlig förstärkare, till exempel den bärbara RHA Dacamp L1, och sätt på musik med rejäl dynamik. Vilken jazz eller klassisk musik som helst, eller till exempel Lambchops lugna elektroniska album FLOTUS från 2016. Då får du tung och fin bas, en röst med märklig vokoder-effekt som framträder i en prydlig ljudbild, och massor av detaljer i toppen. Man får inte fram hela potentialen med en iPhone 6s Plus, men RHA-förstärkaren gör det desto bättre. Då inser man poängen med sådana här öronproppar.

Slutsats
Propparna från ACS avslöjar sanningen. En del musik låter platt och tråkig eftersom ljudet är så avslöjande, särskilt i mellanregistret. En bärbar förstärkare underlättar för att få fram gnistan och livligheten, men allra viktigast är musik som faktiskt låter bra.
ACS vänder sig främst till musiker och ljudtekniker, och Evolve Studio är ett bra redskap för in-ear-monitoring på scen. De som rör sig mycket på scen kan överväga den dyrare Custom-versionen som görs efter avgjutningar av hörselgångarna.

Betyg

ACS Evolve Studio Universal
Princip: 3-vägs
Element: Dynamiska
Frekvensområde: 20–20 000Hz
Impedans: 50 ohm
Känslighet: 119,9 dB
Mikrofon/fjärr: Nej/nej
Webb: acscustom.com/se

Pris: 4000 kr
PlusDe här propparna är ett precisionsverktyg som gör att du hör exakt vad som finns i varje inspelning.
MinusFör vanlig musiklyssning är ljudet i överkant neutralt och ärligt, eftersom man sitter och retar sig på dåliga inspelningar.
 data-srcset
Att Sony-lurarna är testets billigaste är omöjligt att höra.

Sony N3AP är precis som AKG N40 en tvåvägsmodell, med ett dynamiskt högtalarelement som återger bas och mellanregister och ett ultralätt och blixtsnabbt specialelement av typen balanserad armatur som hanterar diskantfrekvenserna. Allt för att skapa luftigare övertoner med minimal förvrängning.
Husen sticker ut lite längre ur öronen än de andra testdeltagarna, för att ge baselementet mer plats att röra sig och på så sätt ge en mer utsträckt basåtergivning.
I kartongen hittar vi sju örontoppar av silikon, fördelade på fyra olika storlekar. En liten klämma kan haka fast kabeln i tröjan och det ingår en liten pinne som kabeln kan lindas runt när hörlurarna inte används. Kabeln har både mikrofon och en liten fjärrkontroll som styr musiken. Den går att ta loss så att du kan byta ut den mot antingen en balanserad kabel som sägs ge bättre ljud eller en med inbyggd Bluetooth för trådlös lyssning. Båda dessa är extrautrustning.

Ljudkvalitet
Tusan vad det rockar! Sony-propparna har en ännu tyngre och fylligare bas än AKG. Där AKG har en klang som drar sig åt det varma hållet går Sony faktiskt ett steg längre. Det känns nästan som att ha en subwoofer implanterad i skallen! Hos Sony finns det inget sätt att dämpa basen, om du skulle vilja det. Fast det är få inspelningar jag skulle vilja göra det med. För trots att basen är massiv och tung så känns den naturlig. Mellanbasregistret låter faktiskt mer balanserat hos Sony än hos AKG, så att en kontrabas har bättre sammanhållning mellan grundtonerna och övertonerna. Vissa musikstilar kan säkert bli i mesta laget för somliga, eftersom basgitarren och bastrumman tar lite större plats i ljudbilden än vi är vana vid.
Övertonregistret låter mycket luftigt och distinkt, kvinnoröster och fioler strålar i toppen. Detsamma gör synthlandskap i elektroniska produktioner som The Flaming Lips senaste album ”Oczy Mlody”, där Sony blåser upp en större ljudbild än de mer neutrala monitorpropparna från ACS, Audiofly och RHA. Sony har också ett snäpp bättre dynamik än AKG. Det är mer tryck i basrytmerna i elektroniska Kate Boys ”Northern Lights”, samtidigt som Kate Akhursts röst framträder ännu tydligare. Akustisk folkmusik och country har också en mer städad ljudbild, till exempel Jess Morgans ”Don’t Meet Your Heroes” där instrumenten klingar vackert. Kanske lite väl mycket bas, men det funkar väldigt bra tack vare snygg upplösning längre upp i tonregistret.

Slutsats
Med Sony N3AP behöver du inte oroa dig för att inte få i dig dagsbehovet av bas. Basgitarr och bastrumma har ett snyggt fundament och målar upp en kolsvart bakgrund för övertonerna att sticka ut från. Sångröster är öppna och dynamiska och det finns massor av luft i övertonerna. Hör hur det sjunger av mässingscymbaler!
Somliga kan nog tycka att basregistret kan bli i mesta laget, de får i så fall leta vidare bland de mer neutrala monitorpropparna.

Betyg

Sony XBA-N3AP
Princip: 2-vägs
Element: Dynamiskt + balanserad armatur
Frekvensomfång: 3–40 000 Hz
Impedans: 32 ohm
Känslighet: 105 dB
Mikrofon/fjärr: Ja/ja

Pris: 3300 kr
PlusHäftig djupbas och ett fylligt och saftigt ljud, utan att det sker på bekostnad av detaljer.
MinusGillar du helt neutralt ljud kommer du att tycka att basen är i fylligaste laget.
 data-srcset
RHA CL1
Allt med RHA andas kompromisslöshet. Ljudet också. Men det har lett till att priset blivit i styvaste laget.
 data-srcset
AKG N40
N40 går att skräddarsy med tre olika filter. När de låter som bäst är de ytterst upplösta och musikaliska.
    Subscribe
    Notify of
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Alternativer til 5 highend-öronproppar

     data-srcset

    Bravo, Sennheiser!

    Sennheiser når hela vägen till toppen med sin senaste version av Momentum True Wireless.

     data-srcset

    Kinesiskt precisionsverktyg

    Specialversionen av Ikkos öronproppar ger dig monitorljud rakt in i hörselgången – utan att tömma plånboken.

    B&O Beoplay E8 3rd Generation

    Äntligen är lyxpropparna gjorda rätt

    Bang & Olufsen har försökt och misslyckats ett par gånger med sina helt trådlösa Beoplay E8. Den tredje versionen är bäst hittills.

     data-srcset

    Helt trådlösa budgetproppar

    Nu kan du slippa alla sladdar och få bra ljud utan att behöva tömma spargrisen.

    (Foto: Jabra)

    Överlägsna öronproppar

    Jabra Elite 75t är marknadens bästa trådlösa hörlurar utan aktiv brusreducering.

     data-srcset

    Klockrent trådlöst ljud

    RHA har gjort sig av med sladden till sina bästa öronproppar. Resultatet är uppseendeväckande bra.

    Prova  LB+ i 3 veckor
    3 VECKOR FÖR 3 KR
    Tillgång till alla tester och nyheter
    PROVA LB+
    Ingen bindningstid
    Stäng
    Scroll to Top