”Om vi ska vara helt ärliga så var den böjda TV:n bara en designgimmick och aldrig något som kunderna tog till sig. Därför låter vi dem utgå”, säger Henrik Kyhl, nordisk chef för TP Vision som ligger bakom Philips TV-apparater.
De konkava skärmarna dök upp 2013, när de första modellerna visades på CES-mässan i Las Vegas. På årets mässa gjordes en uträkning av försäljningssiffrorna och det visade sig att bara 4 procent av alla sålda TV-apparater 2015 var konkava.
”De flesta TV-tillverkare följde efter bara för att ingen skulle ha några konkurrensfördelar”, konstaterar Henrik Kyhl.
”Böjd TV-apparater är extra snygga om de står i ett rum med välvda väggar, men det är ju trots allt inte så många hem som har ett eget torn!”
Ännu så länge är det bara Philips som öppet förklarat att den böjda TV-skärmen är död. Samsung och LG har fortfarande modeller med konkava skärmar i sina dyraste 2016-serier
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!