Nyheter

Konkava TV-skärmar var en gimmick som aldrig slog igenom riktigt. Så nu skrotas konceptet, precis som 3D-skärmarna.
forfatter

”Om vi ska vara helt ärliga så var den böjda TV:n bara en designgimmick och aldrig något som kunderna tog till sig. Därför låter vi dem utgå”, säger Henrik Kyhl, nordisk chef för TP Vision som ligger bakom Philips TV-apparater.

De konkava skärmarna dök upp 2013, när de första modellerna visades på CES-mässan i Las Vegas. På årets mässa gjordes en uträkning av försäljningssiffrorna och det visade sig att bara 4 procent av alla sålda TV-apparater 2015 var konkava.

”De flesta TV-tillverkare följde efter bara för att ingen skulle ha några konkurrensfördelar”, konstaterar Henrik Kyhl.

”Böjd TV-apparater är extra snygga om de står i ett rum med välvda väggar, men det är ju trots allt inte så många hem som har ett eget torn!”

Ännu så länge är det bara Philips som öppet förklarat att den böjda TV-skärmen är död. Samsung och LG har fortfarande modeller med konkava skärmar i sina dyraste 2016-serier

Annons

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också