Rapport varnar för att AI skapar ”jobbsörja”

Dålig kvalitet från språkmodeller skapar förvirring och merjobb som kostar företagen miljoner.

Gemini Generated Image crdfv0crdfv0crdf

Bilden är (ironiskt nog) skapad med Gemini AI.

Många företag kastar sig över AI-verktygen i fruktan att komma efter konkurrenterna och med hopp om att spara pengar. Men nu visar en rapport från Harvard Business Review och Standford Social Media Lab att de i stället skapar ”workslop”, eller jobbsörja. Detta då AI-genererat material som inte granskas av människor snarare skapar förvirring än framsteg.

Problemet är att språkmodellerna skapar innehåll som ser polerat och imponerande ut, men som är oprecist och oklart. Enligt Standfords pågående enkätundersökning bland amerikanska fulltidsanställda rapporterar 40 procent att de mottagit sådant material den senaste månaden. De får sedan ägna närmare två timmar åt att tolka och rätta materialet, vilket skapar dolda kostnader för företagen. För större organisationer beräknas tusentals arbetsdagar ha förlorats och miljontals dollar slösats bort.

Läs också Nyhet: Inbyggda begränsningar gör generativ AI mer kreativ Papegojans hemliga sångbok: Forskare kan ha löst mysteriet med artificiell kreativitet. Den skiljer sig inte så mycket från vår egen.

”Jobbsörja är det ofrånkomliga resultatet av att företag blint inför verktyg som inte fungerar bara för att en handfull Silicon Valley-miljardärer påstod att chattbotar var det nya internet”, säger Allison Morrow på CNN.

Över hälften av de tillfrågade i enkäten sa att få AI-genererat material av låg kvalitet gjorde att de blev irriterade. Nästa en fjärdedel kände sig förolämpade. Kolleger som skickat sådant sågs ofta som mindre kompetenta och tillförlitliga. Något som gör att AI kan skapa misstämning i företaget i stället för att effektivisera arbetet.

Läs också Nyhet: AI används till allt – inklusive hackning Lata cyberbrottslingar använder AI-chattbottar för att skapa ransomware.

”Företag bör knappast sluta satsa på AI, men kanske komplettera det med en eller annan workshop i hur man undviker att skapa jobbsörja för andra. Och gör det fort. Forskningen säger att AI-arbete skapat av lättja inte bara gör människor långsammare, det leder också till att kollegor tappar respekten för varandra.”, säger Lila Maclellan på Fortune.

Läs rapporten hos Harvard Business Review.

Läs vidare
Exit mobile version