TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

STIM satsar på digital distribution

Det har länge sagts att musikbolagen har varit sena med att inse fördelarna med digital distribution. Men nu vill STIM digitalisera mängder av gamla inspelningar som hittills varit svåra att få tag i – och sälja på Internet.

forfatter
Publicerad 2008-05-30 - 14:07

En av de absolut största fördelarna med att skicka musik via våra digitala motorvägar, i form av filer som inte går att ta på, istället för i lastbilar, lagrade på optiska lagringsmedia såsom CD-skivor, är att musiken inte tar någon fysisk plats. Det innebär att återförsäljare och skivbolag inte längre behöver välja vad vi ska lyssna på. I en gammal hederlig affär finns det bara plats för ett begränsad antal olika skivor och därför blir utbudet alltid en snirklig balansgång. Skivor som väntas sälja mycket tas in medan smalare segment lätt hamnar i skymundan. Det blir en självuppfyllande profetia eftersom skivor som är lättillgängliga sannolikt säljer bättre än skivor som är svåra att få tag i.
Det är precis vad STIM har insett och nu plockas inspelningar fram, många av vilka aldrig skulle få plats i en skivbutik, för att digitaliseras och ges ut under etiketten Phono Suecia i samarbete med musikbolaget X5 Music. Säljas kommer musiken göras i bland annat iTunes Music Store, Sony Ericsson PlayNow Arena och Nokia Music Store. Idén är att hela STIM/Svensk Musiks katalog som innefattar ungefär 260 album och 2 450 inspelningar ska ges ut digitalt för enkel distribution i Sverige – och för den delen i resten av världen.
 
www.stim.se
www.x5musicgroup.com
 

Kommentarer

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend