Musikströmningstjänsten Spotify tar sin förståelse av musik till nya höjder genom att köpa tekniktjänsten The Echo Nest.
Echo Nest är en tjänst som är utformad av vetenskapsmän för att digitalt dissekera musik och försöka skapa en uppfattning för hur musiken är uppbyggd på en grundläggande nivå. Om du till exempel säger att du gillar en viss artist så använder sig tjänsten av analyserade data från just denna artists musik för att ge förslag på andra artister som du troligtvis också kommer att uppskatta.
I stället för att bygga på vad fansen säger, att exempelvis 90 procent av de som gillar Rihanna också gillar Miley Cyrus, så gräver sig Echo Nest ner till musikens byggstenar och baserar sina förslag på själva musiken.
Chansen för att upptäcka musik du verkligen gillar, i stället för att följa andra fans inom en viss genre, är därför större.
Att Spotify köpt The Echo Nest och dess anställda, kan betyda att Spotify blir bättre på att komma med personliga musikaliska tips. Vi skulle kunna tänka oss att det också leder till att mer okända artister kan få fler åhörare.
Spotify.com/se
The.echonest.com