Search
Generic filters

Är smartklockorna det nya 3D?

Det är stor chans att din platt-TV klarar 3D. Chansen att du antingen inte ens visste om det, eller att du i bästa fall inte bryr dig, är också ganska stor. För även om 3D-tekniken gör det möjligt för oss att titta på tredimensionellt material hemma i vardagsrummet – något vi betalar dyrt för när vi går på bio – så har kunderna helt enkelt inte omfamnat 3D-tekniken i någon nämnvärd utsträckning. Och det trots att TV-tillverkarna för bara ett par år sedan spenderade mycket, mycket pengar på marknadsföring för att övertyga oss alla om 3D-bildens förträfflighet. På den tiden – och vi pratar om 2010 och 2011 – lanserade till och med en del mobiltillverkare telefoner med 3D-skärm, och 2010 var en av de största nyheterna på IFA-mässan en videokamera från Panasonic som kunde filma i 3D.

3D blev ett fiasko
I dag har 3D-tekniken försvunnit både från tillverkarnas marknadsföring och i stora drag från deras produkter. Varför? Tja, svaret är mycket enkelt. Någon reell efterfrågan på 3D finns helt enkelt inte. Hela elektronikbranschen hade tvärtemot glömt en viktig förutsättning när de försökte övertyga kunderna om 3D. De hade åtminstone glömt bort att fråga sig själva om det överhuvudtaget skulle finnas något behov av 3D hemma i vardagsrummen, och om uppkomsten av ny teknik i sig var tillräckligt för att skapa ett helt nytt sätt att titta på TV. I dag vet vi att svaret på frågan är ett klart och entydigt Nej, men samtidigt dyker en ny och inte mindre relevant fråga upp: Hur kunde de stora elektronikföretagen ha så fel?

Skapat i en kalkyl
Min gissning är att hela tanken med att massivt marknadsföra 3D till kunderna skapades i en kalkyl! Runt år 2010 hade vi nämligen passerat den stora vågen när alla människor kastade ut sina bildrörs-TV-apparater och skaffade sig en platt och modern flatskärm. Under den här perioden hade elektronikbranschen tjänat kolossalt med pengar, men nu var marknaden mättad och eftersom vanligt folk inte brukar byta ut sina svindyra TV-apparater vartannat år var man tvungen att hitta på något annat som ändå kunde få kunderna att plocka fram plånboken och lägga pengar på ännu en ny TV. Voila! 3D var svaret.

175 dagar med iPad
Apples iPad har det gemensamt med 3D att ingen av dem var ny teknik när de presenterades för kunderna 2010. Men medan 3D-tekniken alltså klarade sig mindre bra blev iPaden – och så småningom surfplattan i allmänhet – en enorm framgång hos kunderna. Den första iPaden togs emot med viss skepsis av experter, som ansåg att den ju i grund och botten bara var en stor iPhone, och vad skulle man egentligen ha den till?

Jag kände samma skepsis själv men var villig att ge iPaden en chans. Precis som jag dessutom försågs med en 3D-TV ungefär samtidigt som jag köpte min första iPad. Jag ville prova de nya teknikerna under en längre tid för att se om iPaden och 3D-TV:n kunde få en naturlig plats i min vardag.

Efter 175 dagar med iPaden skrev jag en längre kommentar i tidningarna GEAR och Mobil, som jag var chefredaktör för på den tiden. Efter nästan ett halvår med min iPad formulerade jag den viktigaste slutsatsen så här:

”I själva verket kan ju en iPad inte särskilt mycket – om ens något – om man jämför med en netbook eller en liten laptop. Du kan surfa på nätet, chatta, titta på film, lyssna på musik, spela spel, etc. Nä, det som verkligen har överrumplat mig är hur enormt stor betydelse formfaktorn har. Jag har helt enkelt med mig min iPad överallt.”

Behöver jag säga att jag inte skrev någon liknande kolumn om min 3D-TV?

smartur5

Smartklockorna kommer
I dag har de flesta tillverkare av konsumentelektronik antingen redan en smart klocka på marknaden eller är åtminstone på gång med en. Ännu så länge ser man inte så många smarta klockor ute på gator och torg, även om märken som Samsung och Sony vid det här laget har varit på banan med Samsung Gear 2 och Sony SmartWatch 2 i åtskilliga månader. Inte desto mindre är förväntningarna på smartklockorna höga. Framförallt nu när Apple äntligen har lanserat sin Apple Watch, som släpps i början av nästa år, och när Google har lanserat Android Wear-plattformen som de allra flesta av Apples konkurrenter bygger sina klockor på. Det är ingen tvekan om att mobiltillverkarna behöver nya jaktmarker nu när smartmobilmarknaden nästan är mättad till bristningspunkten, och det känns nästan som om det är klart på förhand att de smarta klockorna blir The Next Big Thing!

Följaktligen spådde det amerikanska finansmediet Business Insider strax efter Apples september-lansering av Apple Watch att det skulle säljas nästan 92 miljoner smarta klockor på världsbasis 2018, vilket motsvarar en omsättning på ungefär 70 miljarder kronor. Analysinstitutet IDC går ut ännu hårdare och uppskattar att vi 2018 kan se en global försäljning av smarta klockor på strax under 112 miljoner enheter. Till historien hör dock att siffrorna från IDC inkluderar smarta armband som Jawbone UP24 och Fitbit Flex. Under alla omständigheter är det uppenbart att försäljningen pekar åt ett enda håll, och det är uppåt.

7 dagar med LG G Watch R
Alla superoptimistiska spådomar om de stora summor som ska tjänas på smarta klockor påminner mig om motsvarande spådomar om 3D-TV som jag lyssnade på om och om igen när det var 3D som var The Next Big Thing.  Jag är långtifrån övertygad om att kunderna kommer att kasta sig över den smarta klockan bara för att elektronikbranschen tycker att det är en bra idé.

Ursprungligen bottnade min skepsis i att jag inte tyckte att det var någon idé att plocka ut vissa bestämda funktioner från smartmobilen, som ju har blivit vardagsmat och som vi alla har var sin av, och placera dem i en enhet som bärs runt handleden. Det senaste årtiondet har vi ju precis tvärtom varit med om en utveckling som gått ut på att funktionerna i en massa olika apparater som telefoner, MP3-spelare, kamera och GPS har samlats i en enda enhet. Ska vi då verkligen flytta ut vissa funktioner ur telefonerna igen och stoppa dem i en klocka?

Jag var dock villig att göra ett försök, för jag var ju skeptisk även mot iPaden när det begav sig, och den gången fick jag som bekant tänka om. Vem vet, kanske kunde ett par dagar med en splitterny smartklocka få mig att ändra åsikt?

Jag ringde därför runt och efter en smula övertalning fick jag lov att låna G Watch R, den senaste smartklockan från det koreanska elektronikmärket LG.

smartursvart

LG G Watch R kör operativsystemet Android Wear och även om jag inte fick någon möjlighet att prova den i 175 dagar, utan fick nöja mig med 7, så fick perioden med G Watch R på armen mig att ändra åsikt. Inte personlig ståndpunkt, men åsikt. Min personliga ståndpunkt är nämligen fortfarande att smartklockorna inte har något stor framtid som massprodukt i linje med smartmobiler och surfplattor. Det är bara skälen till min uppfattning som har ändrats.

Efter sju dagar med LG G Watch R har jag nämligen insett att tanken med en smart klocka inte är att lyfta ut en massa funktioner från klockan och sätta dem på armen i stället. Den smarta klockan är snarare ett komplement till mobiltelefonen, och främst bestod den absolut mesta interaktionen jag hade med min smarta klocka av push-notiser från mobilen. Android Wear stöder en rad appar, till exempel Facebook, E-post, Kalender, Google Maps och Google Now (och fler är naturligtvis på väg) och det som händer till vardags är att mobil-appen skickar ut en notis till klockan när det finns ny information. Är det en kommentar till något jag har lagt ut på Facebook så kan jag svara snabbt direkt från klockan, och har det kommit ett mail så kan jag läsa det och till och med svara direkt från handleden.

Smartklockan har dock inget tangentbord, så om jag vill svara på ett meddelande eller skicka ett SMS (eller be Google att navigera under en bilresa till Oslo) så måste jag göra det med röststyrning.

På samma sätt som smarta armband har den smarta klockan en rad fitness-funktioner och kan bland annat räkna steg, mäta puls och rent allmänt samarbeta med alla hälso-appar som vid det här laget finns till smartmobiler.

smartur3

Så ur den synvinkeln är smartklockan en egen enhet och försöker inte bara dubblera funktioner från din mobil. Men i långt högre grad har smartklockan ärvt sitt existensberättigande från sitt ursprung, nämligen armbandsuret! Den klassiska klockan är ju också primärt en apparat med begränsad interaktivitet, som bara ger användaren viktigt och snabb information – i utgångspunkt tid och datum. Mer avancerade klockor kan användas för att stanna tiden helt och att hålla koll på flera tidszoner samtidigt, och den smarta klockan utökar så att säga bara repertoaren. Numera kan jag inte bara se hur mycket klockan är på armbandsuret, jag kan läsa mail, mäta min puls och se var någoinstans jag är på en karta. Den formen av funktionalitet är i själva verket en god idé och en naturlig evolution av det klassiska armbandsuret. Att jag ändå inte tror att det räcker som grund för en massmarknad av smarta klockor beror på tre skäl:

1. En smartklocka ska vara en KLOCKA.

2. Jag har ingen klocka på mig och det är det ingen annan under 30 år som har heller!

3. Ingen orkar prata med sin klocka.

Låt oss gå igenom argumenten ett åt gången.

En smartklocka ska vara en KLOCKA
LG G Watch R påminner om en riktig klocka, med rund urtavla och allt, och den är till och med kompatibel med vanliga 22-millimeters klockarmband. Men den är fortfarande gjord av plast och det enda som har framkallat positiva reaktioner från vänner och bekanta som sett klockan på min arm är den ljusstarka OLED-skärmen, allt annat har de ryckt på axlarna åt. Och LG:s klocka är ändå rena designpärlan jämfört med de ruskigheter som Sony och Samsung ställer upp med.

Men om de smarta klockorna någonsin ska bli en framgång så måste de kunna konkurrera med riktiga klockor från märken som Fossil, Swatch och Tissot eller till och med riktigt exklusiva märken som Rolex, Breitling och TAG Heuer. Och det är det ingen som kan i dagsläget.

Och varför tycker jag att de smarta klockorna ska kunna mäta sig med de klassiska märkena? Jo, det finns ingen som går runt med två klockor. Och finns det bara plats för en klocka på armen så väljer de allra flesta personer som investerar i en klocka att satsa på kvalitet, material och design. En klocka fyller nämligen inte bara en funktion, den handlar också om estetik och livsstil, nästan som ett smycke, och ska man övertyga kundgruppen som redan har en klocka om att byta ut den mot en smartklocka så måste man kunna konkurrera på alla områden.

Ingen under 30 bär klocka
Och då kommer vi till punkt nummer två. För det är en sak att alla smartklockor knappast kan övertyga folk som faktiskt har en klocka på sig till vardags att byta ut sin Rolex mot en ny smart variant. Vad de däremot inte alls kan är att övertyga folk som inte bär klocka överhuvudtaget att börja med det. Det skulle kräva att smartklockorna uppfyllde ett saknat behov på samma sätt som iPaden och de andra surfplattorna gjorde på sin tid, och så fantastiskt är det inte att kunna läsa sina Facebook-notiser på armen eller för den sakens skull att få reda på att det är kö två kilometer längre fram på motorvägen via Google Now.

Det kan hända att jag har fel, men jag tror inte att elektronikbranschen kommer att få unga människor under 30 att börja bära klocka, hur de än gör. Om unga behöver specifika funktioner, till exempel klockornas fitness-funktioner, så tror jag att de hellre väljer ett smart armband som är både lättare och billigare. Att få ungdomar att börja ha klocka på sig igen skulle vara lika svårt som att få dem att använda miniräknare!

0910_apple-iwatch_2000x1125-1940x1091
Apple tycks vara den enda tillverkaren som har insett att en smartklocka måste tilltala dem som redan bär armbandsur.

Löjligt att prata med klockan
Android Wear förutsätter att en stor del av interaktionen sker genom röststyrning. Det låter smart och är dessutom logiskt eftersom ett tangentbord i klockstorlek inte fungerar i praktiken. Men det kräver alltså att jag konstant pratar med min klocka, som om jag vore med i en sciencefiction-film från 80-talet. Röststyrningen är nödvändig för att kunna utnyttja klockan fullt ut men jag kan helt enkelt inte föreställa mig att miljontals människor skulle stå på gator och torg och diktera SMS och e-postmeddelande för sina klockor.

Det vore lika otänkbart som att folk skulle orka sitta med 3D-glasögon på näsan framför TV:n hemma i vardagsrummet.

Smartklockan har (kanske) kommit för att stanna
Trots detta tror jag att smartklockan har kommit för att stanna. Kanske. Det finns ett par tillverkare som tycks ha insett att en smartklocka måste tilltala klockälskare – en av dem är Apple, som har lanserat Apple Watch i två olika storlekar, tre olika utföranden och med en hel uppsjö av olika armband, många i synnerligen läckra material – och precis som det finns en marknad för klassiska klockor och en marknad för smarta fitness-armband så finns det nog en marknad för smarta klockor. Framförallt nu när Apple har hoppat på tåget.

Men alla jubeloptimistiska föreställningar om att smartklockan är The Next Big Thing, och att det ska säljas 100 miljoner smarta klockor på bara ett par år, tror jag inte ett ögonblick på. Om tillverkarna tänker sig för och inser vad deras produkt kan – och vad den inte kan – finns det ingen risk att de smarta klockorna ska gå samma öde till mötes som 3D-tekniken. Men risken finns att de smarta klockorna i allra högsta grad är en tanke som bottnar i kalkylarkens tabeller och kolumner i stället för i en vision om vilken teknik eller vilken produkt som faktiskt gör kundernas vardag enklare och bättre.

Jag sätter min lit till Apple och hoppas att de kloka huvudena i Cupertino har tänkt efter lite extra och lite längre än konkurrenterna. Det brukar de göra. Helt säkert är att om inte Apple Watch blir någon framgång så kommer vi om tre eller fyra år att prata om smartklockor på samma sätt som vi gör om 3D i dag.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.
3 kommentarer

Lämna ett svar

    Läs också

    Fritt val av ljuseffekter och inspelningskaraktäristik.
    Bang & Olufsen i gaming-samarbete med e-sportmästarna i Astralis. Första gaming-headsetet kommer i vår.
    Nya Omen-tillbehör med Warp Wireless-teknik.
    Amazon-ägda Ring har lanserat Always Home Cam som har en helt unik funktion: Den är en flygande minidrönare som flyger runt och håller koll på ditt hem.
    Efter att ha dragit tillbaka de första Sleepbuds på grund av batteriproblem är nya proppar på väg.
    Halo styr hela din B&O-anläggning.
    Med optiska brytare i stället för mekaniska ska Roccat Vulcan Pro-tangentborden vara så mycket som 40 gånger snabbare än konkurrenterna.
    Blir Canons billigaste pro-videokamera.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    HP Sprocket Select

    Riktpris: 1500 kr En oemotståndlig, onödig produkt

    Ring Video Doorbell 3

    Riktpris: 2000 kr Portvakten för det smarta hemmet

    Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HE003T

    Riktpris: 21000 kr En stor själ i en liten kropp

    Tre chromebooks

    Riktpris: kr Snabba, lätta – och utan krångel
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.