TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

Nyhet

Ny elcykel från Vanmoof kan köra 50 km/h

Men så snabbt får du inte ens köra en elcykel!

Av / 2021-10-15 - 12:57
Ny elcykel från Vanmoof kan köra 50 km/h

Holländska Vanmoof producerar internetanslutna och smarta elcyklar, som också kan köpas i Norden (men inte i Norge).

Vanmoof har 260 anställda och butiker i nio större städer – inklusive Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris och Tokyo – och har sålt totalt 125 000 elcyklar.

Vanmoof V
Vanmoof V kostar 3 498 euro och kan beställas nu. (Foto: Vanmoof)

Vi har tidigare kallat företaget för elcyklarnas svar på Tesla, och det beror inte minst på att Vanmoof har en bestämd mission. Elcykeltillverkaren vill ändra på rörligheten i storstäderna, som enligt företagets uppfattning idag kväver illaluktande biltrafik, och lösningen är inte förvånande … elcyklar.

Läs också Tesla på två hjul Vanmoof S3 och X3 är de två senaste elcykel-modellerna från den holländska firman som tror att deras smarta och internetanslutna cyklar är framtidens transportmedel.

Målet är att helt avskaffa bilar och andra fordon som drivs med fossila bränslen år 2025, säger en av företagets två grundare, Ties Carlier, åtminstone i samband med lanseringen av en helt ny ”hyperbike”, Vanmoof V, som holländaren precis presenterat.

”Vanmoof V är vår första hyperbike, en elcykel som är avsedd för högre hastigheter och längre sträckor. Jag är övertygad om att denna nya typ av blixtsnabb elcykel helt kan ersätta skotrar och bilar i staden år 2025”, säger Vanmoof-direktören.

Annons

Vanmoof V

Den nya elcykeln kostar 3 498 euro och kan beställas nu. Men Vanmoof V kommer inte levereras till kunder förrän i slutet av 2022.

Vanmoof V levereras med ett 700 Wh batteri och två integrerade motorer, en i varje däck, och kan därmed uppnå en toppfart på 50 km/h, där företagets tidigare modeller – som Vanmoof S3 och X3 – kan köra maximalt cirka 30 km/h.

Precis som företagets två befintliga modeller kommer Vanmoof V med funktioner som automatisk elektronisk växling, Turbo Boost -acceleration med en knapptryckning, hydrauliska bromsar och en elmotor som kan öka din egen pedalkraft upp till fyra gånger. Dessutom inbyggt digitalt stöldskydd och appkontroll, så cykeln t.ex. känner igen sin ägare automatiskt och låser upp med bara en enda knapptryckning.

Vanmoof V
Vanmoof V är byggd för att köra snabbt! Men det får du inte göra för EU! (Foto: Vanmoof)

Du får inte köra så fort

Som nämnts kommer Vanmoof V att kunna köra 50 km/h, men det är långt över tillåten toppfart för elcyklar, som i hela EU bara är 25 km/h.

Detta beror på att alla fordon som kan köra mer än 25 km/h, enligt EU-lagstiftning som implementerats i alla medlemsstater (och Norge), betraktas som skotrar eller mopeder som vanligtvis kräver körkort.

Vanmoof V
En elcykel väger mycket mindre än en moped, och därför behövs nya regler, anser den nederländska tillverkaren. (Foto: Vanmoof)

Men Vanmoof uppmanar politikerna att ändra reglerna, som företaget anser vara föråldrade. I detta blogginlägg förklarar alltså Ties Carlier att de nuvarande reglerna är från 90-talet, då elcyklar i stort sett inte fanns. Men en elcykel är mycket lättare än en moped och därför långt ifrån lika farlig för omgivningen, hävdar Vanmoof-grundaren.

Läs också Franskt förbud: Elcykel-reklam skapar klimatångest Enligt den franska reklamombudsmannen är den avsedd att diskreditera bilindustrin och skapa klimatångest.

Branschorganisationen LEVA, som representerar elcykeltillverkare på europeisk nivå, är redan i full gång med lobbyarbete som syftar till att ändra reglerna, så att du kan köra snabbare med din elcykel. Även utan körkort.

Med Vanmoof V visar den nederländska tillverkaren att de åtminstone räknar med att det bara är en tidsfråga innan en lagändring blir verklighet.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ljud & Bild