Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Molntjänster

Här är molntjänsterna som hjälper dig att dela filer och komma åt dem var du än är.

Av / 2012-09-07 - 00:00
Molntjänster

Ett begrepp som använts flitigt de senaste åren är det lite luddiga begreppet ”molnet”. Det innebär helt enkelt ett sätt att tillhandahålla datorresurser som lagringsutrymme, funktioner och tjänster på ett enkelt sätt över internet. Du som användare behöver bara starta en webbläsare och gå till tjänsten utan att bekymra dig om att installera program, möta hårdvarukrav eller ha kunskap om hur det fungerar bakom kulisserna. Molnet gömmer allt det där krångliga och presenterar bara resultatet.

Detta är mycket smidigt om man ofta använder datorer på flera ställen, antingen det handlar om jobbet och hemma eller om man reser runt mycket. Man kan till exempel använda det för lagring så att man alltid har sina dokument tillgängliga utan att behöva tänka på att ta ut dem på USB-minnen eller liknande. Har man bara en internetuppkoppling och tillgång till en dator så kommer man åt dem. Det kan också med fördel användas för att dela dokument i arbetsgrupper, föreningar eller mellan vänner.

Det har också blivit alltmer populärt med att tillhandahålla program som körs i webbläsaren. Att skriva sina dokument i ett officepaket på webben innebär att man kan sätta sig och jobba på vilken dator som helst utan att oroa sig för om rätt programvara finns på den. Man behöver inte investera i alla program varje gång man köper ny dator eller hålla reda på versioner och uppgraderingar. Nackdelen är att de inte är lika avancerade och lättanvända men för de allra flesta räcker basfunktionerna väldigt långt.

iCloud

Apples molntjänst som förra året ersatte den gamla MobileMe. Än så länge används tjänsten mest bakom kulisserna för att göra det möjligt att enkelt synkronisera mellan datorer och Apples bärbara apparater. Många appar som e-postklienten, kalendern, fotofunktionerna och iTunes har inbyggt stöd vilket gör att exempelvis köpta appar, låtar och böcker dyker upp på alla enheter. De senaste tagna fotona skickas också upp i molnet och dyker upp överallt där man vill ha dem. Man slipper det tidigare krånglet med att tanka över dem till datorn och sedan synkronisera alla apparater.

Pris: 5 GB lagring är gratis. 10 GB 150 kr/år, 20 GB 300 kr/år, 50 GB 750 kr/år.

Dropbox

En av de mest populära tidiga lagringstjänsterna. Man installerar ett program i datorn och en delad mapp dyker upp. Dit kan man dra filer eller spara direkt från sina program och så dyker de upp på andra datorer där man installerat det. Man kan även skapa publika mappar för att dela med sig av stora filer så man slipper mejla dem. Mobil åtkomst har kommit starkt på senaste åren och det är nu mycket populärt att inkludera Dropbox som lagringstjänst i nya smartmobiler för att utöka lagringsutrymmet.

Pris: 2 GB lagring är gratis. 50 GB $99/år, 100 GB $199/år, 1000 GB företagsabonnemang.

Office 365

Microsofts molnversion av sitt Office-paket med e-postmöjlighet. Det är främst inriktat på småföretag som vill slippa hålla på och administrera programpaketet på alla datorer och som vill att det ska bli enklare att dela och komma åt dokumenten. Man får e-post, webbkonferenser, webbversioner av Word, Powerpoint, Excel och Onenote. Detta kan kommas åt från webbläsare och mobila enheter. Företaget får ett gemensamt lagringsutrymme på 10 GB plus 500 MB per användare.

Pris: 33 kr/mån för bara mejl, 49 kr/mån för Office och fildelning för företag upp till 50 personer.

Skydrive

Microsofts molntjänst som utvecklats samtidigt som Windows 8. Tanken är att både ge tillgång till lagring i molnet, delning av dokument över nätet samt att ge tillgång till dokument online. Liksom Google Drive kan man alltså enkelt lagra filer på tjänsten men även via gratis Office Web Apps redigera sina Word-, Excel- och Powerpoint-dokument i webbläsaren. Tjänsten är så pass ny att det är svårt att säga exakt hur den kommer se ut till lanseringen av Windows 8.

Pris: 7 GB är gratis. Prenumerationer och prissättning kommer senare.

Google Docs

En av de tidiga och mest populära officepaketen på webben. Här fick man tillgång till en ordbehandlare, ett kalkylprogram och ett presentationsprogram som kördes helt och hållet i webbläsaren och där alla dokumenten lagrades i molnet. Man kunde sedan dela dokumenten med andra användare och ge dem läsrättigheter eller tillstånd att ändra i dem. Det fanns även möjligheter att komma åt och i viss mån ändra i dem även från mobila enheter. Tjänsten har nu integrerats i Google Drive.

Google Drive

Våren 2012 lanserade Google efter många års rykten sin egen lagringstjänst. Den lånar mycket av utseendet från Google Docs med skillnaden att man nu kan lägga upp vilka sorters filer som helst. Office-dokument kan konverteras till Google-dokument och redigeras direkt i webbläsaren. På datorn installerar man ett program och kan sedan spara filer i en viss mapp, eller dra filer dit, och de dyker sedan upp på ens andra datorer och mobila apparater.

Pris: 5 GB är gratis. 25 GB $2.49/månad, 100 GB $4.99/månad (uppgraderar även Picasa och Gmail)

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen