Extended Reality är en samlingsterm för Virtual Reality, Aumented Reality och Mixed Reality. Det vill säga glasögon där man ser en helt konstgjord omgivning, där man får se digital information ovanpå den verkliga omgivningen, eller där man kan uppleva 3D-objekt i rummet. Exakt var på skalan Galaxy XR hamnar är lite oklart.
Headsetet är den första produkten som bygger på Android XR-plattformen som är gemensamt utvecklad av Samsung, Google och Qualcomm. Plattformen ska kunna användas i olika format, från headsets till glasögon. Den bygger på öppna standarder för att göra det enklare för utvecklare att skapa appar. Men alla nuvarande Android-appar fungerar direkt, även om de inte är anpassade för formatet.
Produkten har Gemini AI integrerad vilket ska göra det möjligt att få veta mer om det man ser. Man ska kunna plocka upp videor som ger mer information, eller helt enkelt rita en cirkel runt något man ser (Circle to Search) i den verkliga världen och få upp information om det.
Med 3D-möjligheter ska man kunna utforska sevärdheter i närheten på Google Maps på ett helt nytt sätt. Man ska även kunna omvandla 2D-bilder och videor till 3D för en ny upplevelse. Adobes Project Pulsar för att man ska kunna redigera filmer i 3D. Och naturligtvis kan man spela XR-anpassade spel.
Med hjälp av sensorer, kameror och processorer kan Galaxy XR följa huvudets, händernas och ögonens rörelser. Headsetet ska vara bekvämt då trycket fördelas mellan panna och bakhuvud. Eftersom batteriet inte sitter i headsetet har det gjorts så lätt som möjligt.
Framför ögonen sitter 4K micro-OLED-skärmar, det finns två tvåvägshögtalare och sex mikrofoner. Galaxy XR väger 545 gram och har en batteritid på 2–2,5 timmar. På insidan sitter ett Snapdragon XR2+ Gen 2 chip som styr allting.
Pris och tillgänglighet
Samsung Galaxy XR släpps nu i Korea och USA och kostar där 1 800 dollar.
