Nyhet

IFA-mässan delas upp i fyra delar

Covid-19 tvingar arrangörerna att tänka i nya banor.
forfatter

IFA 2020 i september blir inte som vanliga IFA-mässor. Tidigare år har IFA-mässan haft fler än 230 000 besökare och fler än 5000 journalister har rapporterat från Berlin.

Men årets IFA blir annorlunda. Den globala coronapandemin har tvingat organisatörerna att tänka annorlunda. IFAs chef, Jens Heithecker, har berättat för pressen att säkerheten kommer först och att de ska anordna IFA 2020 på sätt som uppfyller alla hälsokrav.

Kraven på hur många människor som samlas i grupp (i Tyskland högst 5 000 personer i september), avstånd som måste respekteras, och det ansvar som alla har för att förhindra smittspridning, har tvingat Messe Berlin och IFA att tänka i nya banor.

Mässan har varit viktig för elektronikbranschen ända sedan 1930-talet och är i dag en av de största i sitt slag.

I år skalas mässan ned ordentligt jämfört med tidigare år. Detta innebär att den inte kommer att vara lika stor tidigare och inte heller tillåts lika många besökare att samlas på samma ställe.

Den kommer inte att vara öppen för allmänheten, men utställare, media och branschfolk kan samlas, så länge antalet inte överstiger 1 000 personer per dag i mässområdet.

Presskonferenserna kommer att hållas – i år blir det ännu fler – och de kommer att streamas live på nätet.

Årets mässa delas upp i fyra delar: IFA Global Press Conference med presspresentationer, IFA Global Markets, IFA Next och Shift Mobility samt IFA Business. Det kommer också att finnas särskilda områden där branschen kan träffas.

Workshops kommer att strömmas online för de som inte kan eller inte vill resa till Berlin i september.

IFA 2020 går av stapeln 4–9 september.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.