Nyhet

Live eller inspelning? Lyngdorf utmanar lyssnarna

Steinway Lyngdorf utmanar lyssnarna: Kan du höra skillnaden mellan den äkta varan och en inspelning som återges av företagets anläggningar?
forfatter

Hi-fi (high fidelity) betyder ”hög trovärdighet”, och när vi lyssnar på hi-fi-komponenter bedömer vi deras förmåga att framkalla illusionen av att vara närvarande på riktigt i konserthuset eller studion. Men det är naturligtvis ett ouppnåeligt mål, eftersom man alltid kan höra skillnaden.

Eller kan man?

För att demonstrera kvaliteten på deras högtalare och förstärkare gjorde Steinway Lyngdorf ett experiment på Musikhuset i Århus. Här spelade den holländska konsertpianisten Vincet Corver ett musikstycke – naturligtvis på ett Steinway & Sons -piano. Men han spelade inte hela tiden. Under verket gjorde pianisten paus och en inspelning av samma stycke spelades istället.

Steinway Lyngdorf hade bjudit in en panel av vana lyssnare från olika branscher, inklusive undertecknad som representant för Ljud & Bild. Deltagarna satt på soffor placerade på scenen, cirka fem meter från pianot, och högtalarna något framför detta. Vi fick lyssna med slutna ögon så vi kunde inte se när Vincent Corver spelade.

När lyssnaren upplevde att stycket spelades live fick deltagarna lyfta ena armen. Sessionen spelades in på video, så att du efteråt kunde se hur bra det gick med att känna skillnaden mellan live och inspelning.

Under en del av uppspelningen gjorde pianisten paus och istället spelades en inspelning upp. (Foto: John Alex Hvidlykke, L&B)

Det var inte alls så lätt! Även om jag lägger mycket av min tid på att lyssna kritiskt på ljudutrustning och anläggningar, missade jag flera gånger! Och detsamma gällde de övriga deltagarna.

Har Peter Lyngdorf & company då skapat det perfekta stereosystemet med perfekt återgivning som att vara där själv? Inte nödvändigtvis. För det första var det en skillnad; liveljudet var lite mer dynamiskt än inspelningen. Och för det andra var situationen mycket annorlunda än normalt stereolyssning.

Hemma i vardagsrummet handlar det om att återge instrumentets övergripande ljud och akustiken från inspelningsrummet. Och vardagsrummets egen akustik ska helst inte påverka ljudet. I Steinway Lyngdorf- experimentet spelades en närupptagning av pianot, i stort sätt utan efterklang. Däremot bidrog konsertlokalens akustik till ljudet. Både när det spelades live och när inspelningen spelades på Steinway Lyngdorf Model D -system, som består av dipolhögtalare med öppen baksida.

Men oavsett reservationer var det en riktigt fascinerande demonstration av hur bra det kan låta när man har både en konserthall, en perfekt inspelning och en anläggning för drygt två miljoner kronor tillgänglig.

(Foto: John Alex Hvidlykke, L&B)

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.