annons
annons
annons

Kommentar: Apple hämtar in Androids försprång med nya iPhone 11 Pro. Men sedan då?

Ännu ett ospännande Apple-år. Vad hände med ”One More Thing”?

Lägg till som favorit

Det råder ingen tvekan om att Apples senaste iPhone-mobiler – iPhone 11, iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max – som lanserades av elektronikjätten i tisdags var välbehövliga uppdateringar.

Det var absolut nödvändigt för Apple att slå tillbaka och lansera nya iPhones med avancerade kamerafunktioner. De senaste åren har nämligen Apple blivit akterseglade av konkurrenter som Huawei, OnePlus och Samsung. Deras Android-baserade toppmodeller – Huawei P30 Pro, OnePlus 7 Pro och Samsung Galaxy Note 10+ – är alla, i synnerhet när det gäller mobilkameran, vida överlägsna iPhone Xs (Apples toppmodell från 2018).

Mission accomplished?

Målet tycks vara nått. Framför allt med iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max, som båda har trippelkamerasystem med helt nya ultravidvinkel-, vidvinkel- och telekameror.

Vårt kommande test kommer att utvisa om iPhone 11 Pro verkligen vinner kamerakriget mot Android-konkurrenterna, men även om så skulle visa sig vara fallet så har jag fortfarande en liten känsla av tomhet efter lanseringen av Apples senaste produktnyheter.

iPhone 11 Pro är Apples bästa smartmobil hittills. Men är den tillräckligt bra för att slå Android-konkurrenterna? Foto: Apple

Varken den nya, billiga iPad eller den senaste Apple Watch 5 (som numera har en skärm som inte stängs av hela tiden!) kan man säga särskilt mycket negativt om. Både när det gäller surfplattor och smartklockor är Apple ohotade på marknaden. Ingen av konkurrenterna har på allvar varit innovativa nog för att hota den positionen, men när det gäller iPhone ser det annorlunda ut. Varför? För att iPhone utgör den överlägset största andelen av Apples totala intäkter (48,29 % 2019).

Tjänster ska uppväga

Försäljningen av smartmobiler sjunker på världsbasis och 2018 var Apple tvungna att konstatera en nedgång i försäljning av iPhones med 12 % jämfört med åren innan. Det är naturligtvis smärtsamt när storsäljaren går dåligt, därför kom Apple redan i mars med ett antal nya initiativ för att komplettera försäljningen av fysiska produkter.

Apple TV+ går live 1 november. Foto: Apple

Tjänster som Apple TV+, Apple Arcade, Apple News+ och (i dagsläget bara i USA) kreditkortet Apple Card ska utgöra en gradvis större andel av Apples intäkter. Och i tisdags gick alltså startskottet för flera av tjänsterna. Nu vet vi att Apple Arcade startar 19 september medan Apple TV+ slår upp dörrarna för publiken 1 november.

Inte bra nog, Apple!

Det är tveksamt om Apple TV+ har en någon riktig chans mot en så stark konkurrent som Disney+.

Men räcker det för Apple att haka på Netflix och Disney+ (som visserligen inte heller är på banan ännu, men som snart kommer dundrande in på streamingmarknaden med världens bästa bakkatalog med Disney-, Marvel- och Star Wars-titlar)? Är det tillräckligt bra att lansera de senaste mobilfunktionerna åtskilliga månader efter konkurrenterna när man har en så kraftig nedgång i försäljningen av sin viktigaste produkt, så som läget är för Apple? Och är det okej att låta andra teknikjättar som Amazon och Google ta över marknaden för röststyrda assistenter och smarta högtalare?

Jag tror inte det. Enligt min åsikt har det gått för lång tid sedan Apple på allvar levererade en tvättäkta ”One More Thing”, som Steve Jobs brukade säga när han hade en kanin i hatten eller en överraskning i rockärmen under stora Apple-lanseringar för många år sedan.

One More Thing?

När man tittar tillbaka på historien har Apple lanserat flera tvättäkta innovationer under mottot ”One More Thing”. 2006 var det till exempel den första MacBook Pro som såg dagens ljus på det sättet, och Apple Watch visades upp för första gången 2014 som ”One More Thing”. Men efter Apple Watch har det varit ont om egentlig innovation från världens största teknikföretag, och ryktena gör också gällande att det var på grund av brist på produktfokus (och därmed allt större fokus på kalkylark och antal sålda enheter) som Apples mångåriga designchef, Jonathan Ive, tidigare i år bestämde sig för att lämna företaget.

Apples designchef Jonathan Ive (till vänster) har meddelat att han lämnar Apple och startar eget. Foto: Apple

I åratal har vi hört spekulationer om att Apple snart ska vara på gång med en helt egen och nydanande version av välkända produkttyper – precis som det var med exempelvis iPhone och iPad. En Apple-TV har nämnts upprepade gånger, detsamma gäller en Apple-bil.

Ännu så länge har det inte blivit av något med en bil från Apple. Bilisterna får nöja sig med Apple Carplay. Foto: Apple

I stället blev det ”Apple Netflix”, som ännu så länge inte verkar särskilt övertygande.

Under alla omständigheter klarar Apple sig säkert fint. Deras produkter brukar hålla hög kvalitet. De är bara inte längre överlägsna på samma sätt som de har varit (till exempel hade iPhone 4 den skarpaste skärmen med den högsta upplösningen när den kom 2010 – när hände det senast med en iPhone?).

Fram tills för några år sedan hade Apple en helt speciell, nästan magisk förmåga att fascinera och överraska kunderna med sina produkter. Och om den tiden inte helt ska falla i glömska så är det dags för Apple att återigen tänka i nya banor och faktiskt försöka uppfinna hjulet igen.

Jag är och förblir en gammal Apple-fanboy. Och Apple har en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Men jag önskar att jag ännu en gång ska få tappa hakan till orden: ”One More Thing.”

Du måste varea prenumerant för att läsa vidare.
Redan prenumerant Logga in

Full tillgång till den digitala versionen


4 veckor för 0:-
Pris per månad: 49:- Ingen bindningstid.

Prova i 4 veckor för 0:-

Allt detta ingår:

  • Alla tester på ljudochbild.se
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer

Tidningen i tryck + full digital tillgång


1 år (11 nummer) för 580:-
Välkomstgåva: KYGO E4/1000

Prenumerera på print- och digitalversionen
Allt detta ingår:
  • Alla tester på ljudochbild.se
  • 11 nummer av Ljud & Bild hem till brevlådan
  • Välkomstpremie: KYGO E4/1000
  • Digitalversionen av tidningen
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer

Tidningen i tryck + full digital tillgång


1 år (11 nummer) för 999:-
Välkomstgåva: KYGO A4/300 BT

Prenumerera på print- och digitalversionen
Allt detta ingår:
  • Alla tester på ljudochbild.se
  • 11 nummer av Ljud & Bild hem till brevlådan
  • Välkomstpremie: KYGO A4/300 BT
  • Digitalversionen av tidningen
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer

Tidningen i tryck + full digital tillgång


Halvår (6 nummer) för 349:-
Prenumerera på print- och digitalversionen
Allt detta ingår:
  • Alla tester på ljudochbild.se
  • Nyhetsbrev varje vecka
  • Full tillgång till vårt testarkiv med tusentals produkter
  • Spara dina favoritartiklar
  • Alla nyheter, recensioner och guider
  • Våra journalisters analyser och kommentarer
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Lämna ett svar

annons

Läs också

IFA 2019: Sony Xperia 5 är en kompakt version av flaggskeppsmodellen

IFA 2019: Sony Xperia 5 är en kompakt version av flaggskeppsmodellen

En kompaktare och billigare modell av Sony Xperia 1. Men med samma specifikationer.Lägg till som favorit
IFA 2019: Sonys nya bärbara musikspelare

IFA 2019: Sonys nya bärbara musikspelare

Musikspelaren NW-ZX507 utlovar lyxljud i fickformat.Lägg till som favorit
Här är din nya klimatsmarta mobil

Här är din nya klimatsmarta mobil

Fairphone 3 är det senaste tillskottet till en serie miljövänliga mobiltelefoner.Lägg till som favorit
Nya Android heter Android 10

Nya Android heter Android 10

Nu får Android-versioner inte namn efter godsaker längre. Lägg till som favorit
Samsung Galaxy Note 10+

Samsung Galaxy Note 10+

Har du djupa fickor och är på jakt efter en mobiltelefon som kan allt? Då behöver du inte leta längre. Här är din nya mobil.

Lägg till som favorit
Huaweis nya operativsystem heter HarmonyOS

Huaweis nya operativsystem heter HarmonyOS

Det nya operativsystemet blir en open source-plattform som kan köras på alla sorters enheter.Lägg till som favorit
Nya Samsung Galaxy Note 10 kommer i två tunna versioner

Nya Samsung Galaxy Note 10 kommer i två tunna versioner

Samsung har just lanserat Galaxy Note 10 och Galaxy Note 10+. Den förstnämnde är mindre än Samsung Galaxy S10 och båda modellerna är tunnare och snabbare än någonsin.Lägg till som favorit
Samsung tar fighten med iPad Pro

Samsung tar fighten med iPad Pro

Samsung Galaxy Tab S6 med S Pen är redo att utmana Apples dominans på surfplattemarknaden.Lägg till som favorit
annons
Stäng meny