Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Hörlurar upp över öronen

Hörlurar är inte bara heta, de är en veritabel guldrusch som alla tillverkare av hifi (och tillverkare av allt annat också) vill vara med och dela på.

Av / 2015-02-16 - 06:00
Hörlurar upp över öronen

Har du läst hörlursnyheterna i dag? Vi på Ljud & Bild skriver om hörlurar i princip varenda dag. De senaste åren har vi sett en ständigt växande ström av hörlurar, vars speciellt designade yttre och noga avvägda ljudkaraktär sägs ge dig musikupplevelser du aldrig har hört maken till. Åtminstone om man ska tro pressmeddelandena som väller in i Inkorgen. Både från traditionella hifi-tillverkare och från mer livsstilsorienterade märken som betraktar hörlurar som ännu en produktgrupp i deras ”brand”.

Bra ljud för en billig peng
Jag minns när jag fick mina första hörlurar. Det var ett par Sennheiser HD400 som kostade 150 kronor. Så här i efterhand var de inget speciellt, men på den tiden innebar de en revolution för mig. Jag kunde inte bara lyssna utan att störa andra (någorlunda i alla fall, eftersom HD400 är öppna lurar), i dem gick det att höra detaljer som mina högtalare inte kunde avslöja alls.

Och så är det fortfarande. Mina Sennheiser har för länge sedan förpassats till det stora hifi-museet i himlen. Men hörlurar kan något som högtalare i liknande prisklasser inte kan. Hostar man upp 5 000 kronor hamnar man mitt i hörlurarnas highend-klass. Då får man detaljer i överflöd och prestanda av Lamborghini-klass. Det är en prislapp som de flesta ljudintresserade klarar av. Hur många highend-högtalare får du för 5 000 kronor?

10 par per hushåll
Det kan alltså vara en god idé att skaffa sig ett par bra hörlurar. Men det räcker inte. En högst ovetenskaplig runtfrågning i bekantskapskretsen (inte bara på redaktionen, märk väl, där nördfaktorn är större än i resten av samhället) avslöjar att det är helt normalt att ha åtta–tio par hörlurar i ett hushåll.

Men hur många hörlurar kan man över huvudtaget konsumera som konsument? Sist jag räknade hade jag två öron, vilket ganska så exakt är vad som kan täckas av ett par hörlurar. Men numera har tillverkarna hittat på en lösning: produktdifferentiering.

Ska man sälja en vara så är det viktigt att den täcker ett – reellt eller inbillat – behov hos kunden. Enklast är om kunden inte redan har någon liknande produkt. Om så inte är fallet tvingas man som tillverkare skilja sig från mängden genom att erbjuda en produkt som är så pass annorlunda att kunden tycker att han eller hon måste köpa den också. Även om den i princip gör precis samma sak som andra kunden redan har.

Music to go
Eftersom vi alla, tack vare smartmobilerna, har en musikspelare i fickan är det lätt att sälja hörlurar som passar för att avnjuta musiken ”on the go”. Transportabla hörlurar kan vara små och fickvänliga, men de kan också vara streetsmarta så att man kan uttrycka sin personlighet. När Apple gjorde MP3-spelaren smart med sin iPod visade de två vita sladdarna i öronen att man hängde med på det senaste. I dag, när alla har smartmobiler, behövs det mer för att man ska uppfattas som trendsättare.

In-ear-lurar (öronsnäckor) är fortfarande populära, men de ska helst skryta med att de är gjorda av rymdfartsmaterial. Och trots att de är pyttesmå hittar man ofta flervägsmodeller där frekvensregistren är uppdelade mellan olika element.

DJ-lurar
Är man ung, smart och streetsmart ska lurarna vara så stora som möjligt. Strunt samma att det inte är praktiskt och att man svettas som en gris i sommarvärmen. Det suger ändå den stickade mössan upp. De gigantiska over-ear-lurarna signalerar nämligen att man begriper sig på kvalitet. Och bas. I synnerhet om lurarna har rätt DJ-autograf på de högglanspolerade öronkåporna. Hur viktigt det är med rätt märke kan NFL-spelaren Colin Kaepernick intyga. Han fick böta 10 000 dollar för att han hade på sig fel DJ-lurar på stadion!

Även om de ser kontrollerade ut så är det långt ifrån de flesta hörlurar som säljs med kända musiker och diskjockeys som passar för att mixa musik professionellt. De har helt enkelt ett för färgat ljud för det. Men förtvivla inte – det finns många som hemskt gärna vill sälja professionella hörlurar för just det ändamålet.

Ska de vara extra praktiska att ta med sig så är de trådlösa hörlurarna nästa oumbärliga produkt. Det finns en särskilt plats i helvetet för journalister som testar Bluetooth-produkter. Inte för att det är något fel på tekniken. Men de kommer i en så strid ström att varje gång man har testat en produkt så har det lanserats två nya under tiden.

För sport och e-sport
Och efter julens matorgier så finns det minsann plats för ännu ett par hörlurar: ett par träningsproppar med nackbygel och svettåliga snäckor. Så att de sitter säkert och fortsätter fungera under tiden man svettas bort all julmat på löpbandet på gymmet.

Är man mer intresserad av virtuellt sportutövande så är ett gaming-headset naturligtvis ett måste. Precis som med street-lurarna är det viktigt att ha rätt logga på lurarna, och mycket och bra bas. Allra viktigast är dock en mikrofon, så att man kan snacka med sina medspelare via Skype när skottsalvorna börjar hagla.

Köp tystnad på resan
Den senaste kategorin hörlurar är de brusdämpande, där den inbyggda elektroniken eliminerar bruset från omgivningen genom att fånga upp allt oväsen i inbyggda mikrofoner och sedan spela upp det motfas. Hittills har detta varit en lyxig nischprodukt för flygresenärer som gärna vill visa att de har råd att köpa tystnad. Men nu finns de överallt och många tillverkare vill vara med på kapplöpningen om att krympa din plånbok med de tusenlappar ett par lurar med aktiv brusdämpning kostar.

Med åtminstone sju modellkategorier förutom klassiska hifi-hörlurar finns det stora valmöjligheter om du behöver ett nytt par hörlurar. Och lika många frestelser om du redan har ett par men kanske skulle kunna tänka dig ett par till. I allsidighetens och konkurrensens namn är det väl att betrakta som en fördel, eftersom det garanterat finns något för alla smaker. Frågan är bara om det inte går lite väl fort? För även om det just nu verkar som om vi faktiskt behöver många par hörlurar, så måste det väl finnas gränser för hur många nya par vi kan köpa varje år, om vi dessutom ska ha råd att byta ut telefonen varje gång det kommer en ny generation smartmobiler. Hörlurar är något av det bästa som har hänt för hifi på år och dag. Men det finns knappast kunder så det räcker för att finansiera en så snabbt växande industri.

Nej, nu måste jag sluta – under tiden jag har skrivit det här har det nämligen kommit ännu en hög hörlurar som måste testas!

Professionell avstämning
Medan den mesta ljudutrustningen framhävs som neutral präglas hörlursmarknaden av personliga preferenser. När ännu en stjärn-DJ lanserar ett par hörlurar är de naturligtvis anpassade efter hans personliga sound. Och det betonas att elementen är ”professionellt avstämda”. Det måste väl innebära att Beyerdynamic, AKG och alla andra gamla hörlursmärken använder PRAO-elever för att fintrimma den tonala balansen?JBL gjorde en intressant undersökning i samband med deras serie Synchros-lurar. En lyssningspanel som bestod av både professionella och vanliga användare ombads betygsätta hörlurar med olika ljudkaraktär – alltså med olika sorters färgning och tonal obalans. Resultatet var lika upplyftande som överraskande: Både professionella och amatörer föredrog nämligen det neutrala ljudet.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marshall rockar vidare

Löjligt billigt från HiFiMAN

B&O Atelier Edition i norrskensfärger

Topplista: Hörlurar och öronproppar till påskledigheten

Hjälp hörseln med AirPods Pro

Lycka till med att köpa dessa

De bästa öronproppaena får en efterträdare

Skullcandy: GROM-ljud för små barns öron

Ännu bättre Accentum från Sennheiser

Förstärkare från HiFiMAN

Beyerdynamic firar 100 år med specialutgåva

Använd solen som kraftkälla

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen