Nyhet

Större användning av smarthögtalare

När fler är hemma ökar användningen av smarta högtalare. Mer än 50 procent av unga amerikanska vuxna berättar att de lyssnar mer på musik.
forfatter

Utbrottet av coronaviruset som orsakar COVID-19 har fått många att stanna hemma. Detta märks särskilt i USA, där amerikanerna nu rapporterar en kraftig ökning av användningen av smarthögtalare.

Googles minsta gör underverk. Ibland. Bara ett nytt namn och ett par smådetaljer skiljer nya Nest Mini från föregångaren.

Enligt en rapport från National Public Media har 77 procent av amerikanska vuxna berättat att de ändrat i sina rutiner.

Mer röststyrning

Bland annat läser vi att 52 procent av de som använder digitala assistenter – till exempel Apple Siri och Google Assistant – säger att de använder rösstyrning ”flera gånger om dagen” eller ”nästan varje dag”. Detta jämfört med 46 procent tidigare.

35 procent säger att de lyssnar mer på nyheter och uppdateringar nu än tidigare, och åldersgruppen 18–34 ökar mest. Här rapporterar 50 procent av användarna att de lyssnar mer.

Läs också: B&O Beosound Balance – Chockerande bra smarthögtalare

 

Mer musik

När det gäller musik säger 36 procent att de lyssnar mer på musik nu än före virusutbrottet, och återigen är det 52 procent av åldersgruppen 18–34 som säger samma sak.

Rapporten drar dessutom slutsatsen att den sammanlagda tiden som folk lyssnar på nyheter i sina smarthögtalare har ökat jämfört med förra året. Våren 2019 sade 30 procent att de lyssnade på mer än tre timmar i veckan, 40 procent sade 1–3 timmar, medan 30 procent sade mindre än en timme.

Under samma kvartal 2020 har siffrorna ökat till 32 % (3+ timmar), 43 % (1–3 timmar) och 25 % (mindre än 1 timme).

De som har smarthögtalare och jobbar hemifrån lyssnar naturligtvis i högre grad på nyheter, däremot efterfrågas inte väderprognoser, klockslag eller annan information lika mycket

Av de som jobbar hemifrån sade 65 procent att de använder smarthögtalaren för nyheter, medan siffran för hela befolkningen med smarthögtalare är 62 procent.

Vuxna i karantän har dessutom överlag sagt att de vill ha fler smarthögtalaret. Våren 2019 sade 47 procent att de övervägde att köpa en egen smarthögtalare till barnen. Nu är den siffran 71 procent.

Undersökningen är utförd bland amerikaner. Marknaden är inte likadan på hemma i Sverige, men det vore naturligt att anta att vi kommer att kunna se liknande trender på våra breddgrader.

Källa: techcrunch.com

(Artikelbild: Lanseringen av den smarthögtalaren Kygo B9/800. Foto: Kygo)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.