itemprop

Sonos: Inte OK, Google!

Sonos drar Google inför rätta och anklagar dem för att ha kopierat teknik. Amazon är nästa på tur.

Har Google missbrukat sin position och kopierat teknik från Sonos? Det är vad Sonos hävdar i en stämningsansökan som i tisdags lämnades in till två amerikanska domstolar. Sonos kräver både ekonomisk kompensation för intrång i patent och ett förbud mot Googles högtalare, smartmobiler och datorer i USA.

”Google har uppenbarligen kopierat vår patenterade teknik. Trots våra upprepade och omfattande ansträngningar de senaste åren för att hitta en ömsesidigt tillfredsställande lösning har Google inte visat någon vilja att samarbeta. Därför har vi inget annat val än att gå till domstol”, säger Sonos VD Patrick Spence i ett officiellt uttalande.

Googles talesman Jose Castaneda berättar för New York Times att de två företagen har diskuterat teknikrättigheter i flera år och att man hos Google är besvikna över att Sonos har valt att gå till domstol i stället för att förhandla med dem. Han säger också att Google kommer att försvara sig kraftfullt.

Och det är inte bara Google som enligt Sonos har brutit mot företagets patent. Samma sak gäller Amazon. Men Sonos har valt att bara slåss mot en elektronikjätte i taget!

Sonos har stämt Google vid Los Angeles District Court för fem patentintrång, men säger att Google och Amazon båda har brutit mot ungefär 100 patent.

Sonos öppnade själva dörren för Google och Amazon

Den påstådda patentstölden har inte begåtts i skydd av nattens mörker. Sonos delade med sig av alla tekniska detaljer till Google redan 2013. Det gjorde de för att Google skulle kunna integrera sin Google Music-tjänst i Sonos högtalare. Allting fungerade utan problem eftersom Google vid den tiden var ett internetföretag som inte gjorde egna högtalare. ”Vi var naiva” medger Sonos nu.

Högtalarna är bara en genväg för Google och Amazon

Allt handlar inte bara om missbruk av patent. Sonos fruktar att Google och Amazon kommer att översvämma marknaden med högtalare till dumpningspriser. Hos Sonos är högtalarna ett levebröd, men för Google och Amazon är de bara en genväg till att sälja varor och samla in data. Och det är där de riktigt stora pengarna finns för Google och Amazon.

annons

Fram till för ett par år sedan var Sonos praktiskt ensamma när det gällde små, uppkopplade hemhögtalare med streaming. Den positionen håller snabbt på att förändras på grund av röststyrda smarthögtalare med Google Assistant eller (i de viktigaste språkområdena) Amazon Alexa.

annons

Google och Amazon säljer i dag lika många smarthögtalare varje månad som Sonos gör på ett helt år.

Sonos har trots detta varit motvilliga till att bråka med Google och Amazon. För precis som alla andra elektroniktillverkare är de beroende av Googles söktjänst och Amazons webbutik. Om Sonos produkter inte dyker upp när man söker hos Google och Amazon kan de lika gärna lägga ner verksamheten.

Källa: New York Times

annons
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of

Läs också

 data-srcset

Nu sänker alla bildkvaliteten

Netflix var de första som lovade att dra ner på upplösningen för att skona datatrafiken i Europa. Fler teknikjättar följer efter.

 data-srcset

Superdatorer ska knäcka Corona

Tillsammans med Vita huset och Department of Energy startar IBM krig mot Coronaviruset. Deras vapen är sammankopplade superdatorer.

Scroll to Top