Pro-Ject 6PerspeX Balanced skivspelare

Pro-Ject med användbar uppdatering.

6Perspex SB.901 scaled 1

Foto: Pro-Ject

Bortsett från klick och knaster från försummade vinylskivor, är brus och brum det mest irriterande man kan uppleva när man spelar skivor. Man kan lätt göra något åt ​​det första, det andra är värre.

De flesta skivspelare är kopplade med vanliga RCA-kablar, och en liten ledning som jordar pickupen och armen i förstärkaren. Vanligtvis är det tillräckligt. Men ibland kan man inte bli av med bruset.

Balanserade kablar har en separat kabel på insidan som jordar signalen i båda ändar, den kallas XLR och den används religiöst i studior och i PA-system, för att eliminera brus. XLR är inte heller ett okänt begrepp i hifi-sammanhang, men det är sällan man ser balanserade skivspelare.

Här är en. Pro-Ject har länge erbjudit balanserade kontakter på vissa spelare, och nu har turen kommit till 6PerspeX, som i Balanced-versionen levereras med en balanserad mini XLR-kontakt.

PerspeX B
Foto: Pro-Ject

Spelaren är i övrigt byggd som den välkända 6PerspeX, med en EVO 9 CC tonarm monterad på ett sub-chassi i Corian, som vilar på en glasklar akrylsockel.

Tonarmen hänger i ABEC 7 kullager, medan tallriken, i en MDF-sandwich med ett vinylskikt ovanpå, drivs av en rem och roterar i ett inverterat lager som vilar på en keramisk kula.

På baksidan finns både XLR- och RCA-utgångar, och spelaren levereras med ett genomskinligt dammskyddslock.

6Perspex SB.899
Foto: Pro-Ject

Den kan levereras med en Pick it MC3 pickup med True Balanced-kontakter, mot en liten extrakostnad. Spelaren kan uppgraderas med en Power Box S3 Phono, som är både extern strömförsörjning och phono-steg.

Priset är angivet till 2 390 Euro för bara spelaren, och 2 799 Euro med Pick it MC3-pickupen monterad på armen.

Läs också TEST: Pro-Ject X8 Evolution Superpack Pro-Ject X8 visar att det finns mycket att vinna på att betala mer och få bättre ljud.
Läs vidare
Exit mobile version