Den korta men betydelsefulla alliansen mellan Pioneer och Premium Audio Company är över. Brytningen sker i kölvattnet av att båda företagen har fått nya ägare med huvudfokus på bilindustrin, vilket väcker frågor om framtiden för de klassiska hi-fi-produkterna.
I en värld i ständig förändring för de klassiska hi-fi-tillverkarna är ännu ett kapitel nu avslutat. Premium Audio Company (PAC) – ett dotterbolag till VOXX International som grundades 2020 och äger varumärken som Klipsch och Onkyo – har meddelat att licensavtalet med Pioneer Corporation inte kommer att förnyas.
Avtalet, som ingicks 2021 i samband med PAC:s förvärv av Onkyo, gav PAC rättigheterna att utveckla och sälja hemmabio-produkter under varumärkena Pioneer och Pioneer Elite. Det skapade en gemensam utvecklingsplattform för AV-receivrar från både Onkyo, Integra, Pioneer och Pioneer Elite, vilket resulterade i produkter som delade en betydande mängd teknologi under huven.
I ett e-postmeddelande till distributörer och återförsäljare beskrivs uppbrottet som ett ”ömsesidigt beslut” – en diplomatisk formulering som signalerar slutet på ett partnerskap som, även om det var kort, förenade några av branschens mest kända namn.
För konsumenten innebär detta att de nära teknologiska banden mellan varumärkena nu bryts. Utvecklingen av kommande Pioneer- och Pioneer Elite-produkter för hemmabio återgår till Pioneer Corporation.
Det är viktigt att betona att uppbrottet endast gäller hem-AV-divisionen. Pioneers erkända produkter inom bilstereo, hörlurar och professionell DJ-utrustning har hela tiden varit en del av Pioneers moderbolag.
Är hi-fi bara ett tillbehör?
Bakgrunden till uppbrottet finns i de senaste månadernas stora omvälvningar. Båda företagen har nyligen köpts upp av företag vars huvudsakliga affärsområde är teknik för bilindustrin. Pioneer Corporation köptes i juni av CarUX, en specialist på ”smarta cockpit-lösningar”, medan PAC är ett dotterbolag till VOXX, som i april köptes upp av bilteknikkoncernen Gentex.
Detta väcker en närliggande misstanke: Hur mycket betyder egentligen hem-hi-fi i det stora spelet? Man kan lätt få tanken att de nya ägarna har varit mer intresserade av tillgången till biltillverkarna än av att sälja surroundreceivrar.
Historien har en liknande och mycket tydlig föregångare. När Samsung 2016 köpte den enorma Harman-koncernen, som äger varumärken som Harman Kardon och JBL, var det inte förstärkare och högtalare för vardagsrummet som lockade. Det officiella meddelandet betonade potentialen i ”automotive and connected technologies”. En titt i Harmans bokslut för samma år bekräftar bilden: Cirka 65 procent av hela koncernens omsättning kom från direktförsäljning till biltillverkare. Hemmaprodukterna följde med i affären, men det var teknologin och kunderna i bilindustrin som var den verkliga guldgruvan.
Frågan är om vi kommer att se en upprepning. Kommer de nya ägarna av CarUX att investera de nödvändiga resurserna i att utveckla nya Pioneer-produkter för hemmabio, eller kommer de att låta den delen av verksamheten tyna bort till förmån för mer lukrativa kontrakt med bilindustrin?
Tills vidare är Pioneers framtid inom hemmabio osäker. Under tiden kommer PAC, enligt egen uppgift, att fokusera på att ”växa våra kärnvarumärken” och har försäkrat att de kommer att fortsätta ge support för de Pioneer-produkter som lanserades under deras korta men intensiva samarbete.
